Hatszáz kilométert megy egy szuszra az új villanybusz
Az amerikai Proterra egy ideje már kínál elektromos autóbuszokat, de most először készítettek viszonylag hosszú vonalakon is használható prototípust. A Catalyst E2-be óriási akkumulátorcsomag került, amely akár hatszáz kilométerre elegendő energiát képes tárolni.
A negyven személyes autóbuszba épített akkuk 660 kWh energia tárolására alkalmasak, ami a mérések szerint 300-550 kilométerre elegendő valós körülmények között, a terheléstől és a légkondicionáló energiafelvételétől függően. A gyáriak szerint azonban a tesztek során többször is túljutottak a 600 kilométeres határon egy töltéssel. Ez pedig azt jelenti, hogy az E2 az Egyesült Államok legtöbb távolsági buszútvonalát képes lenne plusz töltés nélkül teljesíteni. Ehhez persze viszonylag drága műszaki megoldások kellettek: a karosszéria például karbonszálas műanyagból készült, és így is 18 tonnát nyom a kész jármű üresen, nagyrészt nyilván az akkumulátorok tömege miatt.
A kérdés tehát innentől már nem a megvalósíthatóság, hanem az, hogy lesz-e, aki megfizeti a drága műszaki megoldások árát. A Proterra rövidebb hatótávú elektromos buszaiból eddig több mint 300 példány talált gazdára, és a gyártó szerint ezek mintegy kétmillió liter gázolajat, illetve vagy 4500 tonna szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg együttesen, 4,5 millió kilométer megtétele során. Ám azt a megrendelések száma is mutatja, hogy egyelőre kevés ilyen járművet vesz fel a piac, és egyelőre nehéz megjósolni, hogy az elektromos üzemű buszok milyen ütemben vehetik át a dízelmotoros járművek helyét.