Ötvenéves az üzemanyagcellás autó
Az üzemanyagcellás hajtást szokás a jövő megoldásaként emlegetni, pedig az elv több mint 200 éve ismert, és az első működő kísérleti cella is elkészült már 1838-ban. Mégis csak az 1960-as évektől alkalmazzák a megoldást a gyakorlatban: a NASA műholdjaira fejlesztették ki az első használható példányokat. De már autóba is építettek ilyen hajtást, épp ötven éve.

Bár nem egyértelmű, hogy a General Motors Electrovan lenne az első üzemanyagcellás autó, ezt mutatták be először nagy nyilvánosság előtt. Egy eredetileg farmotoros, Chevrolet Corvair alapú GMC Handy-Van karosszériájába építették a hajtásláncot, amelynek a fejlesztésével egy 250 fős részleg foglalkozott két éven keresztül. A szuperkomplikált rendszer nem csak a hidrogént, de az oxigént is nagy nyomású tartályból juttatta az üzemanyagcellákba - ma erre már egyszerű levegőt használnak -, és közel 170 méternyi csövet tartalmazott. Nem csoda, hogy az eredetileg nyolcszemélyes kisbuszban csak négy fő számára maradt hely. Az üzemanyagcella teljesítménye 5kW – úgy 6,8 lóerő – körül volt, így az is szép teljesítmény, hogy az Electrovan 100-110 km/h csúcssebességet ért el. A hatótávolsága úgy 190 km körül volt.
A GM persze már akkor azt tervezte, hogy a Corvairbe építve szériában gyártja majd az út típusú hajtásrendszert, de hamar kiderült, hogy az üzemanyagcellák előállítása olyan nagy mennyiségű platinát igényelne, ami önmagában is gazdaságtalanná tenné a gyártást. Így még 1966-ban, miután körbemutogatták a sajtónak, az Electrovan projektet leállították, az autót magát pedig egy raktárban helyezték el, ahonnan elő sem került 2001-ig. Azóta felújították, és kiállítási tárgyként látható a GM saját múzeumában.
Azóta a General Motors is előrébb jár már az üzemanyagcellás fejlesztések terén – a legújabb bizonyíték erre a Chevrolet Colorado ZH2, amelyet a hadseregnek fejlesztettek ki – de a legkomolyabb eredményeket eddig a távol-keleti autógyártók érték el. A Hyundai, a Toyota és a Honda már szériagyártásra kész modelleket mutatott, és bár a felhasznált platina miatt ezek továbbra is kivételesen drágák, illetve a hidrogénkutak hiánya is hátráltatja a terjedésüket, egyre inkább úgy néz ki, ez lehet az egyik használható megoldás a belsőégésű motorok kiváltására.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
