- Magazin
- Hírek
- NexTC
- fritz indra
- audi
- bmw
- alpina
- elektromos
- villanyautó
- elektromobilitás
- friedrich indra
Veszélyes tévút a villanyautó?
Trump felforgatja az autóipart?
Szakértők szerint Trump olyan szinten érti az autóipar működését, mint egy óvodás. Ha betartja választási ígéreteit, válságba is döntheti.
A nagy gyártók súlyos milliárdokat tolnak az elektromos- és hibridhajtások fejlesztésébe. A korábban az Alpinának és az Audinak is fejlesztő osztrák Fritz Indra szerint azonban ez veszélyes tévút - igaz, a kérdést lényegében csak egyetlen aspektusból, a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából vizsgálja. Erről a német Focusnak adott interjújában beszélt.

Indra szerint a hagyományos üzemanyagoknak nem áldozott le, épp ellenkezőleg: mind a benzines, mind pedig a dízelmotorok fejlődését figyelemre méltónak tartja. Azok ugyanis egyre nagyobb teljesítmény mellett tudnak egyre takarékosabbak lenni. A végső megoldást a széndioxid-semleges szintetikus üzemanyagok jelenthetik – az Audi már benzint és gázolajat is helyettesített már kőolaj felhasználása nélkül. Ezek lényege, hogy az előállításuk során a levegőből éppen annyi szén-dioxidot használnak fel, mint amennyi később, üzemelésük során keletkezik.
Ki az a Fritz Indra?
A most 76 éves Friedrich Indra Bécsben született, motor- és járműfejlesztő. Szakmai pályafutását az Alpinánál kezdte, ahol a hathengeres turbómotorokért felelt. Néhány év múlva az Audihoz igazolt, Ferdinand Piëch kezei alatt dolgozott. 1985-től 1998-ig az Opel motorfejlesztéseit irányította. 1997-ben a General Motors Powertrain vezetőségébe is bekerült. 2005-ben vonult nyugdíjba, és oktatni is kezdett.
A szakember abban látja a hibát, hogy a politikusok nem értik meg: az elektromos autók nem oldanak meg egyetlen környezeti problémát sem. A kutatások szerint Németországban a well-to-wheel (forrástól a kerékig) szén-dioxid-kibocsátás kedvezőtlenebb a villanyhajtású autóknál, mint a belső égésű motorral szerelteknél. Ausztria is csak egy kicsivel van jobb helyzetben a németeknél a vízenergia-felhasználás miatt, de náluk is kijön a belső égésűek előnye. Kínában pedig még nagyobbak a különbségek. Indra úgy véli, az akkumulátorokat sem lehet megfelelően újrahasznosítani.
Miért nem járunk már vízautóval?
Vajon mennyi energiát használ egy benzines, egy dízel, és egy hidrogéncellás autó, ha mindent beleszámolunk?
A hibridhajtással kapcsolatban szintén kritikus a 76 éves, egykori fejlesztőmérnök. Itt ugyanis a fogyasztási adatoknál egyszerűen nem veszik figyelembe az elektromos áramot. Így jöhetnek ki három liter körüli értékek akár szupersportkocsiknál is – itt ő konkrétan 3,1 liter/100 km-t említ, ami egészen pontosan a Porsche 918 Spyder katalógusadata. Ráadásul a hibrideket is a villanyautók közé számolják, így a politikusok nyugodtabbak lehetnek: máris közelebbinek tűnnek a 2020-ra kitűzött elektromobilitási célok. Igaz, egyes országokban már most csökkenni látszik a villanyautók piaci részesedése, és ez várhat a hibridekre is. Kínában is csupán azért pörögnek az eladások, mert a kormányzat komolyan támogatja a vásárlásokat.
Indra úgy véli, a politika és a média egyaránt gyűlöletet sugároz a belső égésű motorokkal szemben, ezt pedig csak fokozta a Volkswagen dízelbotránya. A politikusok nem egyeztetnek az autóipari szereplőkkel, egyszerűen csak leszögezik: mi eldöntöttük, ti végrehajtjátok. Azt pedig egyenesen képtelenségnek tartja, hogy belátható időn belül már csak elektromos autót lehessen eladni. A szabad piacgazdaságban ez lenne az első olyan alkalom, amikor egy drágább, mégis kisebb tudású termékre kényszerítik rá a fogyasztókat. Ráadásul az autó értékének fele az akkumulátorban áll, nyolc év múlva semmit nem ér majd.
Arra a kérdésre, hogy az új amerikai elnök megválasztása újrakeverheti-e a lapokat a villanyautók kérdésében, Indra csupán annyit felelt: Donald Trump nem túl nagy barátja az elektromobilitásnak.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

