Tíz kategóriában osztotta ki az amerikai fogyasztóvédelmi kiadvány, a Consumer Reports a legrosszabb autóknak járó anti-díjat. Az az érdekes, hogy a lista nagy része nálunk is elérhető autókat tartalmaz.
A legrosszabb kisautónak a Mitsubishi Mirage bizonyult, amit mifelénk Space Star néven forgalmaznak. Az amerikaiak elsősorban a háromhengeres motor kulturálatlan járását, a vacak úttartást és a feltűnően olcsó kivitelű belső teret kritizálták. Annak idején mi sem szerettük, de míg az Egyesült Államokban kifejezetten olcsó, nálunk még ez az előnye sem jelentkezik.
A villanyautók közt is egy Mitsubishit találtak a leggyengébbnek. Az i-MIEV, ami nálunk Citroën C-Zero és Peugeot i0n néven is ismert, az egyik legelső elektromos autó volt a piacon – nem csoda, hogy a lassan töltődő, az EPA mérése szerint úgy 100 km hatótávú, olcsó kivitelezésű és szűk autó a Tesla Model S mellett rossz viccnek tűnik.
A kompakt modellek közül a Fiat 500L-t ítélték a legrosszabbnak, és nem csak a tesztelők véleménye alapján. A Consumer Reports vásárló-elégedettségi felmérése alapján kiderült, hogy az olasz modell megvásárlását többen bánják odaát, mint nem. Ezen felül gyenge eredményt ért el az IIHS töréstesztjén, túl keménynek találják a futóművét, kényelmetlennek az üléseit és a vezetési pozícióját is. Igazán mi sem szerettük, bár csak Tannisban mehettünk vele egy keveset, hazai tesztautót nem is kaptunk.
A közepes személyautók mezőnyében a Chrysler 200-as a negatív rekorder. A tesztelők szerint olyan, mintha egy előző korszakból maradt volna itt, rossz az úttartása, a váltója és a kisebbik, négyhengeres motorja sem éri el a ma megszokott működési kultúrát. Az amúgy formás négyajtós azonban nem zavar már sok vizet, hisz gyártását leállították.
A legkevésbé jó kompakt pick-up meglepő módon egy Toyota, a Tacoma lett, amelyet kemény futóműve, nehézkes irányíthatósága, gyenge zajszigetelése és kellemetlen vezetési pozíciója miatt kárhoztatnak. Ez a japánok szerencséjére kifejezetten Észak-Amerikára szabott autó, Európában nem valószínű, hogy egy-két példánynál több bukkanna fel belőle.
Nem úgy a Dodge Journey, amely Európában is kapható Fiat Freemont néven. A Consumer Reports ezt a közepes SUV-ok mezőnyében találta messze a legrosszabbnak. Az írják, az alapmotorral lassú, a V6-ossal ez fogyasztja a legtöbb benzint a kategóriájában, gyenge a kis átfedéses törésteszt-eredménye, és mindezek miatt gyorsan elértéktelenedik. Az európai változat nem tűnt olyan borzasztónak, igaz, azt Fiat dízelmotorral próbáltuk.
A következő sárba húzott modell magyar gyártmány, a Mercedes CLA. Ezt gyenge zajcsillapításának, lassan reagáló alapmotorjának, kőkemény rugózásának és drága extráinak köszönhetően ítélték a belépő szintű luxusautók legrosszabbikának. Nekünk is vannak hasonló tapasztalataink a típussal, bár kiderült, hogy egy fapados kivitel malomkeréknyi felnik és sportfutómű nélkül sokkal élhetőbb, mint azt a korábbi, szénné extrázott tesztautókat ismerve gondoltuk volna.
Nagy luxusautónak megint csak egy olasz a legrosszabb az amerikaiak szerint. A Maserati Ghiblit nagy fogyasztása, fárasztóan kemény futóműve, szűk hátsó térkínálata és gyenge megbízhatósági mutatói miatt szidják, bár azt ők is elismerik, hogy élményautónak hibátlan.
A kompakt luxus-SUV-ok közt egy brit, a Land Rover Discovery Sport áll a Consumer Reports ranglétrájának legalján. Azt mondják, a hasonló méretű tömeggyártmányokkal sem igazán állja a versenyt: négyhengeres turbómotorját kellemetlen karaktere miatt szidják, és állítólag az automata váltó sem működik elég finoman. Emellett vezetni sem kellemes, és a belső tér kialakítása sem felel meg az árkategóriában megszokottnak.
A nagy luxus-SUV-ok alkotják a tizedik kategóriát, ezek közül a Cadillac Escalade-et találták a legkevésbé jónak. Indokolatlanul kemény a rugózás, az irányíthatóság és a fékezhetőség is kifejezetten gyenge a tesztelők szerint, ezen felül kevés a hely a harmadik üléssorban, a középső üléspad pedig túl alacsonyra került, hogy kényelmes legyen. A Consumer Reports inkább az olcsóbb Chevrolet Suburbant és a GMC Yukon XL-t javasolja azoknak, akik efféle járművet vennének – úgy néz ki, a GM-nek ezek a márkái jobb munkát végeztek a finomhangolás terén, hiszen a felsorolt típusok műszakilag nem térnek el az óriás-Cadillactől.
A lista a mi szemszögünkből persze foghíjas, hisz Észak-Amerikában sok Európában jelentős márka egyáltalán nincs jelen, és sok a nálunk ismeretlen típus, de így is az látszik, hogy az igazán rossz autók számára nincsenek határok.