Már fejlesztik a tripla kuplungos automata váltót
Nagyban dühöng a fokozat-háború, és bár egyes szakértők szerint már az is kérdéses, hogy a tizedik fokozatnak van-e értelme, olyan ez, mint a pengék száma a borotvákban. Ha szükséges, ha nem, a több mindig jobb logikának akkor is van reklámereje, ha a nagyobb szám már nem feltétlen jelent előnyt. Ebbe a közegbe érkezik a Michigan Technical University kísérleti váltója, amely a tizenegy fokozat mellé három kuplungot is kínál.
A szerkezet egyelőre kísérleti stádiumban van, és a GM pénzéből folyik a kutatás. A lényeg a dupla kuplungos rendszer egyik legnagyobb hibájának kiküszöbölése lenne. Egy ilyen váltó úgy működik, hogy bekészít egy fokozatot kapcsolásra, és amikor váltani kell, csak oldja az egyik kuplungot, egyidejűleg zárja a másikat, és meg is történik a vajpuha villámváltás. Feltéve, hogy a váltó elektronikája jól jósolta meg, hogy melyik fokozatot kell bekészíteni, mert ha a sofőr váratlanul nagy gázt ad – és nem fel, hanem lefelé kellene kapcsolni – akkor a dupla kuplungos váltók sokszor jelentős késlekedéssel, esetenként nagy rántással válaszolnak. Három kuplunggal ez a lehetőség kizárható: be lehet készíteni két szomszédos áttételt, egy hosszabbat és egy rövidebbet, így akár fel kell váltani, akár vissza, egyformán simán zajlik le a váltás.
Három kuplung és 11 fokozat persze komplikáltabb szerkezetet eredményez, amit drágább gyártani, így egyáltalán nem biztos, hogy valóban ez lehet a jövő. Annál is inkább, mert a sebességváltó szükségessége sem egyértelmű többé. Elektromos autókhoz nem feltétlen van szükség ilyesmire, és ha valóban elkezdenek terjedni a következő évtizedekben, akkor egyáltalán nem biztos, hogy a GM, vagy akármelyik másik autógyárt jól teszi, ha rákölti a gyártásra a szükséges milliárd dolláros nagyságrendű összeget. Ám az is lehet, hogy néhány éven belül ez lesz az új sláger.
A Honda egyébként szabadalmaztatott egy hasonló szerkezetet a tavalyi évben, de egyelőre a japánok sem említették, hogy a gyártás szerepelne a terveikben.