Igazi csodamotort mutattak Angliában
A Camcon Automotive nevét most halljuk először, de a fejlesztésük új esélyt adhat a belsőégésű motoroknak. Az IVA, vagyis intelligens szelepmozgatás révén elvileg az eddig használt szelepvezérlési megoldások minden komolyabb hátránya kiküszöbölhető lenne, azaz sokkal közelebb juthatnának a belsőégésű motorok az ideális működéshez.

A fejlesztők szerint az IVA korábban soha nem látott képességekkel ruházhatja fel a benzinmotorokat: a dízelekhez hasonló takarékos működéssel, részterhelésen nagy nyomatékkal, kivételes rugalmassággal és persze alacsony károsanyag-kibocsátással. Az új digitális szelepvezérlés szíve a szervomotoros szelepmozgatás: két, a hagyományos szelepvezérlés emelőbütykeihez hasonló vezérlőprofilon keresztül egy precíziós villanymotor állítja be a szelepemelést, mindig a szükséges értékre. A megoldás ráadásul lehetővé teszi, hogy bármelyik hengert bármikor lekapcsolja a rendszer, ami tovább növelheti a motor hatékonyságát.
A megoldás egyetlen látványos hátránya, legalábbis a kísérleti motoron, hogy elég nagy helyet foglal a szelepmozgató rendszer, nagyobbat, mint a jelenleg gyártott megoldások. Az IVA lehetséges előnyei azonban messze felülmúlják ezt az apróságot, hisz az aktuális fordulatszámnak, gázpedál-állásnak és terhelésnek megfelelően tetszőleges mértékben, akár hengerenként külön-külön nyitható szelepekkel mindig a leghatékonyabb keverékképzés érhető el. Magyarul alacsony fordulatszámon lehet nyomatékos a motor, míg nagyobb fordulatszámon igazi versenymotorként viselkedhet – ezt az eddigi szelepvezérlési trükkökkel legfeljebb megközelíteni tudták.
A rendszer alapos közúti tesztjei még hátra vannak, de a Camcon szakemberei bizakodóak. Már eddig is kaptak műszaki segítséget a Jagur Land Rovertől, de a cél az lenne, hogy egy nagyobb beszállító elkezdje gyártani a rendszert: ha ez sikerül, akár két-három év alatt gyártásba kerülhet a rendszer, amely állítólag már most is elég megbízhatónak tűnik.
Az IVA nem az egyetlen ilyen megoldás, hasonlóval kísérletezik a Christian von Koenigsegg által alapított Freevalve, igaz, az svédek a kínai Qoros pénzén valamiféle hidropneumatikus vezérlést fejlesztenek a britek elektromechanikus megoldásával szemben. A lényeg viszont ott is ugyanaz: a pontosan az igényeknek megfelelően vezérelhető szelepekkel sokkal hatékonyabb motorok építhetők.
A Camcon és a Freevalve legnagyobb baja is ugyanaz: mintha késtek volna egy-két évtizedet. Most, hogy látszólag karnyújtásnyira van a váltás az elektromos autókra – persze az a karnyújtás is legalább tíz-tizenöt évet jelent – a belsőégésű motor jövője legalábbis kétséges. Nagy kérdés, hogy ebben a közegben megéri-e bármelyik megoldás gyártásra éretté fejlesztésébe milliárd eurókat fektetni, különösen úgy, hogy a modern vegyes hajtásrendszerekben, ahol a benzinmotor legfeljebb hatótáv-növelő funkciót lát el, épp az új szelepvezérlés legnagyobb előnye, a motor alkalmazkodóképessége válik szükségtelenné.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
