Igazi csodamotort mutattak Angliában
A Camcon Automotive nevét most halljuk először, de a fejlesztésük új esélyt adhat a belsőégésű motoroknak. Az IVA, vagyis intelligens szelepmozgatás révén elvileg az eddig használt szelepvezérlési megoldások minden komolyabb hátránya kiküszöbölhető lenne, azaz sokkal közelebb juthatnának a belsőégésű motorok az ideális működéshez.
A fejlesztők szerint az IVA korábban soha nem látott képességekkel ruházhatja fel a benzinmotorokat: a dízelekhez hasonló takarékos működéssel, részterhelésen nagy nyomatékkal, kivételes rugalmassággal és persze alacsony károsanyag-kibocsátással. Az új digitális szelepvezérlés szíve a szervomotoros szelepmozgatás: két, a hagyományos szelepvezérlés emelőbütykeihez hasonló vezérlőprofilon keresztül egy precíziós villanymotor állítja be a szelepemelést, mindig a szükséges értékre. A megoldás ráadásul lehetővé teszi, hogy bármelyik hengert bármikor lekapcsolja a rendszer, ami tovább növelheti a motor hatékonyságát.
A megoldás egyetlen látványos hátránya, legalábbis a kísérleti motoron, hogy elég nagy helyet foglal a szelepmozgató rendszer, nagyobbat, mint a jelenleg gyártott megoldások. Az IVA lehetséges előnyei azonban messze felülmúlják ezt az apróságot, hisz az aktuális fordulatszámnak, gázpedál-állásnak és terhelésnek megfelelően tetszőleges mértékben, akár hengerenként külön-külön nyitható szelepekkel mindig a leghatékonyabb keverékképzés érhető el. Magyarul alacsony fordulatszámon lehet nyomatékos a motor, míg nagyobb fordulatszámon igazi versenymotorként viselkedhet – ezt az eddigi szelepvezérlési trükkökkel legfeljebb megközelíteni tudták.
A rendszer alapos közúti tesztjei még hátra vannak, de a Camcon szakemberei bizakodóak. Már eddig is kaptak műszaki segítséget a Jagur Land Rovertől, de a cél az lenne, hogy egy nagyobb beszállító elkezdje gyártani a rendszert: ha ez sikerül, akár két-három év alatt gyártásba kerülhet a rendszer, amely állítólag már most is elég megbízhatónak tűnik.
Az IVA nem az egyetlen ilyen megoldás, hasonlóval kísérletezik a Christian von Koenigsegg által alapított Freevalve, igaz, az svédek a kínai Qoros pénzén valamiféle hidropneumatikus vezérlést fejlesztenek a britek elektromechanikus megoldásával szemben. A lényeg viszont ott is ugyanaz: a pontosan az igényeknek megfelelően vezérelhető szelepekkel sokkal hatékonyabb motorok építhetők.
A Camcon és a Freevalve legnagyobb baja is ugyanaz: mintha késtek volna egy-két évtizedet. Most, hogy látszólag karnyújtásnyira van a váltás az elektromos autókra – persze az a karnyújtás is legalább tíz-tizenöt évet jelent – a belsőégésű motor jövője legalábbis kétséges. Nagy kérdés, hogy ebben a közegben megéri-e bármelyik megoldás gyártásra éretté fejlesztésébe milliárd eurókat fektetni, különösen úgy, hogy a modern vegyes hajtásrendszerekben, ahol a benzinmotor legfeljebb hatótáv-növelő funkciót lát el, épp az új szelepvezérlés legnagyobb előnye, a motor alkalmazkodóképessége válik szükségtelenné.