Ilyen Jaguarral járunk majd 2040-ben?
Az 50-es évek jövőképében még biztos helye volt az atommeghajtású autóknak, a 80-as években a föld fölött lebegő járműveket vizionáltak a 2000-es évekre, most viszont egész mást látunk elérhetőnek a ma még távolinak tűnő jövőre nézve. A Jaguarnál például úgy gondolják, hogy az autó pici lesz, és csak a kormánykereket birtokoljuk belőle, amely azonban mesterséges intelligenciát tartalmaz majd.
A Future-Type testesíti meg mindazt, amit a Jaguar tervezői most a jövőről gondolnak. Természetesen olyan járműről van szó, amely emberi beavatkozás nélkül képes közlekedni, megosztva használjuk majd valamiféle szolgáltatás keretében, viszonylag kis méretű, hogy a városban könnyen mozogjon, és három személyt képes elszállítani egyszerre. Ezzel együtt megmaradna a vezetés lehetősége – legalábbis erre utal, hogy vannak az utastérben pedálok, kormánykereket pedig mindenki maga vihetne.
Ez egyébként a szó szoros értelmében nem kerék, hanem nyolcszög alakú, Sayernek hívják, hangvezérlésű mesterséges intelligenciát tartalmaz, és elvben mindent tudna, ami a gazdájáról tudható, attól kezdve, hogy mi van a hűtőjében és milyen házhoz szállítást rendelt aznapra a boltból, addig, hogy mikor és kivel van találkozója. Ennek megfelelően rendelné házhoz az autót, tervezné meg az útvonalat, sőt, azt is kitalálná a gazdája helyett, hogy az út mely részén érdemes átvenni az autótól a vezetést – nyilván ahol nincs nagy forgalom, és jó az út vonalvezetése.
Nem tudni, hogy mindebből mi valósul meg: ha a korábbi sci-fi irodalom jóslatait nézzük, a járművekkel kapcsolatos jóslatok eddig nemigen jöttek be. Nem utazunk például a holdra menetrendszerű űrhajóval. A telekommunikációs jóslatok viszont egész jól teljesültek, hisz a mai mobiltelefonok lassan többet tudnak, mint bárki csak feltételezte volna mondjuk harminc éve. És a Type-Future nem olyan meredek vízió, hogy ne tudnánk elképzelni, hogy 2040-re tényleg ilyenek szállítanak majd mindenkit.