A Volkswagen megijedt a Škodától
Kívülről általában szép, egységes vállalatnak tűnik a Volkswagen csoport, de most kivillannak a belső konfliktusok. A Reuters híre szerint a Volkswagen azzal próbálhatja megnyugtatni a német szakszervezeteket, hogy visszafogja a Škoda megállíthatatlannak tűnő növekedését.
A Škoda 26 éve a Volkswagen csoport része, méghozzá az utóbbi húsz évben – pontosabban az első igazi VW alapú modell, az Octavia 1996-os bemutatása óta – valószínűleg a legsikeresebb. A cég folyamatos növekedésének okait alighanem a Volkswagen is csak találgatja, de talán az eltalált, a VW-éinél sokszor sokkal látványosabb formaterveknek, és a kedvező áron kínált szabvány VW technikának lehet hozzá köze. Úgy tűnik, a VW-hez képest néhol egyértelműen gyengébb minőségű anyagok nem elegendőek, hogy elriasszák a vevők nagy részét, olyannyira, hogy a Škoda nyereségaránya tavaly már nem csak a Volkswagenénél, de az Audiénál is magasabb lett.
A VW német üzemeinek szakszervezeti vezetői joggal tartanak tőle, hogy a cég épp náluk zárna be gyárakat. A cégcsoport számára hatalmas érvágás volt a dízelbotrány költsége, és a zuhanó dízel-eladások is kellemetlenül érintik a céget. Úgy tűnik, néhányan arra jutottak, hogy a Škoda menthetné meg a német gyári munkásokat. Arról lenne szó, hogy a Škodától licencdíjat szedne a VW a felhasznált technológia után, és a cseh márka egyes modelljeinek gyártását Németországba költöztetnék. Így a németek helyett a cseh gyárakat fenyegetné a bezárás réme.
A VW csoport, mint egész szempontjából mindennek persze nem lenne nagy jelentősége, hisz csak egyik zsebéből rámolná át az erőforrásokat a másikba. A cseh kormányzat viszont – érthető módon – felkapta a fejét a hírek hallatán. Bohuslav Sobotka miniszterelnök azt mondta, biztosítani szeretné, hogy a Škoda gyártása semmiképp nem költözik el Csehországból, ezért találkozót kért a Škoda, illetve az érintett szakszervezetek vezetőitől, hogy tisztázza a helyzetet.