A Mazdánál megőrültek

Mazda-felkiáltójel a 2017-es tokiói szalonon

2017.10.27. 13:45

Ez itt az új Mazda 3-as? Nem, de már hasonlít rá, erősen. A tokiói szalon kicsi Mazda-standján (talán feleakkora volt, mint a Suzukié, hatod akkora, mint a Toyotáé) nem volt olyan pillanat, amikor mozdulni lehetett volna a tömegtől.

Kapcsolódó
Mi az a Ferrari?

Mi az a Ferrari?

A színpad körül négykézláb mászkáló embertömeg, egymásba gabalyodott végtagokkal, kocsányon lógó szemekkel. Az arcukat keresik a földön. 2016-ban ez a legforróbb cucc Genfben.

Te jó ég. Ha valaki csak úgy rajzolna egy ilyet, azt a képet elkérném, fizetnék is érte, bekeretezném és kitenném tudomisén, a garázs falára, ahol a legtöbbet látnám. Inspirációnak, hogy ilyet is lehet. A Mazdánál azonban nemcsak megrajzolták, de el is készítették ezt a Kai nevű tanulmányt, amit véletlenül sem szabad Kiának olvasni, mert akármilyen jók is a koreaiak, ilyet ők még csak nagyon sokára tudnak majd. Mondok még durvábbat – könnyen lehet, hogy gyártani is fogják.

Fura cég ez a Mazda, mindent fordítva csinál, mint a többi japán gyártó. Míg például az eleve hatalmas Toyota iszonyatosan erős a helyi belpiacon, viszont a gyárainak csak a töredéke van otthon, és például a Honda és a Nissan is elég keményen ott van Japánban, de mindkettő erősen támaszkodik a külföldi gyáraira, addig a Mazda szinte kizárólag Japánban készít autókat, ahol drága a nyersanyag és a munkaerő, viszont otthon alig-alig látni az autóiból az utcán, mert szinte mindet Amerikában, illetve az autókereskedelem kemény diójának számító Európában adja el. Merész, eszement, romantikus gazdasági hozzáállás. És köszönik, bejön a számításuk.

A Mazda arculata is nagyon más, mint a többi japán vállalaté. Eleve lazábbak, a tervezőkről, döntéshozókról folyton-folyvást kiderül, hogy melléküzemben historic versenyzők, nagy motorosok, rockzenészek. És itt egy-egy interjún itt bizony elkotyognak fontos dolgokat. Például elismerik, hogy a japán autódesign ügyetlen, és szakítanak mindennel, amit az ország formatervezői az elmúlt nagyjából száz évben kidolgoztak. Embargós titkokat kotyognak ki olykor – nem egyenesben, de utalás szinten meglehetős gyakorisággal. Tojnak az autóelektromosítási világtrendekre – nem azért, mert nem értenek a modernizáláshoz, hiszen sok-sok évvel ezelőtt már én magam is vezettem hidrogénhajtásos RX-8-ast és szintén hidrogénnel működő, de azt nem elégető, hanem tüzelőanyagcellában hasznosító Mazda 5-öst – mindkettő kvázi szériaérett volt akkor. Ha kellene, azonnal tudnának ilyen járműveket készíteni, csak nem gondolják, hogy eljött az ideje. Hitomi Micuó, a cég motorfejlesztési főnöke, a kis fordulaton szikragyújtás nélküli dízelüzemben, nagy fordulaton klasszikus Otto-motorként üzemelő, világszenzációs Skyactiv-X motor kifejlesztője úgy véli: ha az elektromosítás tényleg olyan ütemben zajlik majd, ahogy a nagy autógyárak prognosztizálják, összeomlik majd az elektromos rendszer. És akkor például Orbánnak igaza lesz Paks II-vel, még ha unokáink is nyögik majd az árát.

A világ azonban komplikált, egy csomóan az elektromos, mások a hibrid, megint csak mások a belsőégésű motoros járművekben látják a közeljövőt; a Mazda mindenképpen az utóbbi felfogásnál eresztette le a horgonyt. Ahogy a tokiói szalonon tartott interjújában Hitomi Micuó elmondta: nincs semmi baj a belsőégésű motorokkal, még a dízelekkel sem, ha valaki nem kezd mindenféle trükkölésekbe, és betartja az emissziós elvárásokat. Érezhető volt a levegőben az a finom, jogos sértettség, amit a Volkswagen és néhány egyéb európai autógyártó csalásai után minden, a fejlesztésekbe a pénzeket számolatlanul borító, és a játékszabályokat betartó autógyár mérnökei éreznek manapság. Merthogy a VW emissziós botránya ugye, egy bazi nagy doppinglebukás, csak itt nem néhány sportoló és sportklub pénzei, illetve nemzeti érzületek forognak kockán, hanem súlyos (euró-)milliárdokban számolható, sportszerűtlen térnyerésről, illetve a bolygó cinikus elpusztításáról beszélünk.

Itt szúrom be: tényleg csak halkan remélem, hogy a Mazdáról, Hondáról, Toyotáról nem derül ki hasonló trükkölés, mert akkor beégek a hülye, idealista nézeteimmel, de ahogy a Mazdát ismerem: sokféle bénaságra és ügyetlenkedésre képesek, de a szándékos károkozás ilyen szinten meglepne.

Szóval Micuó úr úgy gondolja, ha valaki az emissziós szabályoknak megfelelő motort épít, akkor nincs is olyan nagy baj a belső égésű motorral és annak környezeti hatásaival. Ha kell, persze majd bevetik a már kifejlesztett, modern technikáikat, de a jövőt egyelőre a benzin-, és kisebb mértékben a dízelmotorban látják. Mellesleg, csak hogy ki ne maradjanak a trendekből, 2020-tól elkezdik az elektromosautó-fejlesztést, és a Toyotától részben átvett hibridtechnikával is könnyítik majd az átmeneti időszakot.

A vevőt úgyis az álmai viszik be a szalonba. Ha pedig valaki megcsinál egy olyan autót, amiről az egész újságíró szakma beszélni kezd és egy emberként éljenzik a létrehozókat, és az az autó akkora tömeget vonz egy szalonon, hogy csak üggyel bajjal lehet hozzáférni, akkor az nyerő lesz. Márpedig a szalon sztárja, a Kai Concept épp ilyen volt. Bár csak műanyag és gipsz van a gyönyörű fényezés alatt, vegyük úgy, hogy a 2019-ben megjelenő, új Mazda 3-ast látjuk.

A formaterv azt az iskolát követi, mint a tavalyi genfi szalon RX-Vision tanulmánya, vagy az egy nappal a szalon megnyitása előtt bemutatott Coupe Vision, amely a Mazda új, a Kodo-vonallal szakító, új formatervezési stílusának összefoglalója. Vége a sarkos-éles designnak, itt minden lekerekedik, a konvex-konkáv átmenetekből érdekes fénytörések és lemezkiképzések alakulnak ki, az autó feneke például a legtöbb szögből homorú lemezekkel határolt, de ha magasabbról nézzük, már domború.

Persze, a 20-as kerekek a 3-as várható árszintjén biztosan nem mennek át, mellesleg a kocsi rugózása is pocsék lenne velük. Nyilván nem lesznek rajta rejtett, süllyesztett kilincsek (minden tanulmányautón ilyenek van, mert elegánsak, könnyebb legyártani őket és autószalonos szempontból praktikusabbak, mint a valódiak), nyilvánvalóan a kétrészes üvegtető is vágyálom, miként a súlyos ültetés is, de ezek apróságok. A Kai, azaz a következő Mazda 3 már majdnem készen van.

Az alap-arányok leginkább a hetvenes évekbeli Subaru Leone (1800) háromajtós kivitelét idézik: óriási az első túlnyúlás, szinte nem is létezik a hátsó, a kiállás nagyon széles. Meglepő az új műszerfal, amelyben nincs kiemelkedő központi kijelző, hanem a szokásos navi-infotainment-panelek által közvetített információk az utas előtti, a műszerfal szintjei között teljes szélességben húzódó, speciális, folyadékkristályos kijelzőben jelennek meg.

Ilyen sípcsonttörő motorházfedéllel, efféle, apró, kamerás tükrökkel, ennyire leegyszerűsített műszerfallal, ilyen osztott hátsó ülésekkel, hatalmas kerekekkel nyilván nem lesz majd végleges 3-as Mazda. De hogy 90 százalékban a végleges autót látjuk, arra mérget vennék, hiszen a Mazda nem arról híres, hogy poénból elszórná a pénzét mindenféle gipszmodellekre – ezek náluk meg szoktak valósulni.

A következő széria a mostani 3-asnál rövidebb, szélesebb, de laposabb, kupészerűbb jármű lesz tehát. És szenzációs. Már az új Skyactiv-platformra teszik, amely csendesebb futást, finomabb rezgéscsillapítást és simább autózási élményt ígér. Elsőként lesz benne a várva várt dízeles és benzines üzemmódban is egyaránt működő, új Skyactive-X motor, amely, ha elterjed, forradalmat hoz a belsőégésű motorok világába, és a mai prognózisokhoz képest még vagy tíz évnyit kitol a technika életén.

Voltak azért még egyéb újdonságok is a Mazda-standon, például a CX-5-ös szabadidőautó megnyújtásából származó, hétüléses Mazda CX-8, amit azonban nem hoznak majd Európába, tehát számunkra érdektelen. Ott állt még a nekünk jóval érdekesebb Mazda MX-5 Red Top is, a vadonatúj, piros szövettetős, barna napabőr belsejű speciálkivitel. Csini.

Zárásként pedig törlesztek egy adósságot: a Coupe Vision tanulmányautót bemutató cikkből kimaradt a belsőtér-kép, mert ott, a külön prezin nem nyitották ki a kocsit. Ezt a szalonon végül sikerült elkészítenem – tessék, ilyen szép, egyszerű. A sárga nadrágos bácsi fenekét ne nézzék – valószínűleg táncművész volt az öreg, mert addig az egy percig, amíg kinyitották az ajtót (valaki másnak), végig bent illegette magát az objektívem (és még hat másik újságírótársam objektívje) látóterének a közepén. Az autószalon Japánban is autószalon.

Az oldalról ajánljuk

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

1 órája
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46