Nissan EA2: tanulmány villanyos kormánnyal

2008.04.30. 10:03

Látszatra egy szokványos első generációs Murano a japánok új tanulmányautója, de néhány, a mai autók nélkülözhetetlen részét képező alkatrész hiányzik belőle. Nincs sem kormányrúd, sem kormány- és fékszervó, egyáltalán semmi, ami mechanikus kapcsolatot teremtene a sofőr mozdulatai és az autót gyorsító, lassító és kormányzó gépek között.

Az autó irányítását az X-by-wire fantázianevű elektronikus rendszerrel oldották meg, így csökkenthették a tömegét, helyet spórolhattak és persze pénzt, hiszen néhány drót és mozgatómotor jóval olcsóbb, mint az általuk kiváltott komplikált mechanikus, hidraulikus és pneumatikus szerkezetek. Az EA2-esben konkrétan 11 centiméterrel sikerült növelni az utastér hasznos hosszát, így a csomagtartóba beépíthettek egy harmadik üléssort anélkül, hogy az előrébb ülő utasok kényelme csorbát szenvedett volna. Ahogy a Nissan mérnökei nyilatkoztak, abból az derül ki, hogy az X-by-wire szerintük a közeljövő egyik nagy ígérete, de a kérés persze nem ennyire egyszerű.

A technika ugyanis évtizedek óta adott, repülőgépekben évtizedek óta használják, de az autóiparban eddig senki nem merte biztonsági szempontból kritikus helyeken alkalmazni. A kormánymű és a fékrendszer ugyanis nem romolhat el soha, vagy ha mégis, csak azután, hogy az autóban már semmi más sem működik. A csodás elektromos kormányzásnak azonban elég annyi, hogy egy rövid időre ne kapjon áramot, és máris kész a baj. Ez pedig könnyen előfordulhat, ha egy ilyen autó karbantartását elhanyagolják, amire azért bőven akad példa. És még ha sikerülne tökéletesen biztonságossá is tenni a rendszert, a közönség bizalma még akkor sem garantálható.

Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a Nissan szakemberei - bár az EA2 bemutatása kapcsán is hangsúlyozzák az X-by-wire előnyeit - egy fél szóval sem említik, hogy a rendszer sorozatgyártásba kerülhet a belátható jövőben.