A Peugeot jóvoltából idén nyáron kijutottam a Le Mans-i 24 órás versenyre, melyről – kötelességemnek eleget téve – tudósítottam is. Munkának elég kemény, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem élveztem minden percét. Azonban a nagy összefoglaló elmaradt. Egészen mostanáig.
Legutóbbi Belsőség-találkozónkon szándékomban állt megmutatni a kisfilmet az egybegyűlteknek, de szerencsére Csikós sztorizása elvitte az időt, így a végén nem kellett kínos pillanatokat megélni a netbookkal, amelyik vért izzadva sem bírta érdemben lejátszani. Így nem maradt más hátra, mint előre, íme, itt van, bár egypár dolgot kiegészítésképpen azért leírnék, még mielőtt leszedálják magukat, családtagjaikat, kisállataikat.
Erősen megvágott formában szinte kiadja az egy óra-egy perc egyenletet. Természetesen a 24 órás verseny számomra már jóval korábban elkezdődött, hiszen korán reggel indultunk a helyszínre, így 30+ órát kellett talpon lenni. Persze, joggal mondhatják, hogy szundítani bármikor lehetett volna, de ez teljességgel kizárt volt.
Mert Le Mans éjszaka csodálatos, semmihez sem hasonlítható, és a sötétség, mint maga a fekete varázslat, úgy telepszik rá az emberre. Az óriási zsivaj teljesen elhalkul, a folyamatosan dajdajozó, csontrészeg britek és németek szó szerint megmerevednek és nem hallatszik semmi más, csak a motorok hangja.
Mint megannyi vuvuzela, úgy zümmögnek hol halkan, hol egyre erősödve, hogy aztán a másodperc törtrészéig a fényszórók vakító robbanása mellett bömbölve villanjanak egyet mellettünk… és mivel a pálya majd' 14 kilométer hosszú, így ilyenkor könnyen találunk olyan helyet, ahol teljesen egyedül lehetünk. Mint mondjuk a Hunaudiéres-birtokon, a Mulsanne-egyenes mellett.
Ez nem más, mint egy teljes mértékben magántulajdonban lévő telek egy emeletes házzal, kiskapuval, falnak támasztott gereblyével, kistraktorral és Citroen AX-szel. Az emeleten világosság, itthon vannak, ki tudja, tán a versenyt nézik éppen. Valójában ehhez csak le kéne nézniük az ablakból, hiszen a ház alig 5-6 méterre áll a szalagkorláttól. Ja, igen, ezek az emberek itt laknak, innen járnak dolgozni és a verseny idejére kinyitják a kertkaput, hogy a nézőket behozhassa a kisbusz, hadd nézelődjenek, elvégre ez a pálya leggyorsabb része, egyenesen a sikán mellett. Gondolom, kapnak érte némi anyagi kompenzációt, de akkor is…
Napközben elég sok ember megfordult itt, de este, miután az utolsó busz is elment, kihalt minden. Teljesen egyedi érzés volt ott bóklászni valakinek a kertjében, megnézni a veteményest, a szakadt kis Citroent (gondolom üsd-vágd autónak használták), mindezt úgy, hogy senki nem szólt rám, ahogy ott mászkáltam Nikonnal a kézben. Ja, és a versenyhétvége alatt senki nem vitt el onnan semmit.
Ez a legjobb hely. Ahogy a fotonok, messze megelőzve a hangot, végigszáguldanak a palánkon, és a színükből már sejthetjük, hogy sárga esetén valamelyik recsegő GT-kategóriás autó érkezik, ha fehéren világít, akkor vadászgépszerű Aston Martin vagy dörmögő dízel.
Kimaradtak dolgok, naná. Kimaradt, ahogy eleinte jókedvűen meghallgattam a La Marseillaise-t, vártam a Nagy Átfutást. Aztán meghallgattam az olasz himnuszt, a spanyolt, a németet… hmmm… kicsit furcsálltam, de kibírom, nem akarok lemaradni a pillanatról. Mozifilmekben ilyenkor szokták kiírni, hogy: …egy órával később…
Egy órával és mintegy 46 himnusszal később, valahol a szlovák (ill. Bartók) környékén döbbentem rá, hogy minden részt vevő országét eljátsszák. Teljesen elzsibbadtam, mire nyújtott kézben tartva a kamerát, a másikban a fényképezőgépet, a végére értünk. Kimaradt valami a pezsgőlocsolós sztoriból, ahogy az is, hogy a rafinált Stirling Moss már egyes sebességi fokozatban hagyatta ott mechanikusaival az autót, így csak ráindítózott és be is mozdult elsőként.
Nem fárasztom tovább önöket, itt a kisfilm, fogadják szeretettel. És ha lehet, Le Mans-ban egyedül bóklásszanak. Úgy az igazi.
Bónuszként pedig fogadják el az előfutam rövid részletét, melyben az utóbbi 20-25 év legmenőbb Le Mans-prototípusait láthattuk versenytempóban. Dízel nélkül.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
