2010.10.08. 07:29 Módosítva: 2010.10.08. 14:03

Beváltotta a hozzá fűzött reményeket az objektív felelősség elve, hiszen 2008-as bevezetése óta jelentősen javultak a baleseti statisztikák. Az új szabályozással, bár erről ritkábban esik szó, nem csak a megmentett közlekedők sokasága, hanem a rendőrség is jól járt. Az objektív felelősség elvének köszönhetően eddig 26,1 milliárd forintot kasszírozott a rendőrség.

Nem egészen két és fél évvel ezelőtt elégelte meg a kormányzat, hogy a közlekedési szabálytalanság miatt megbírságolt autósok nagy többségétől egyszerűen képtelenség behajtani a kiszabott büntetést. 2008 májusáig, ha nem volt tettenérés, a jármű üzemben tartója pedig utólag nem nevezte meg, ki vezette kocsiját a szabálysértés elkövetésekor – például arra hivatkozva, hogy rokona az elkövető –, elmaradt a felelősségre vonás. Ezért aztán bevezették az objektív felelősség jogintézményét, aminek kíméletlenségével mára körülbelül egymillió megbírságolt autótulajdonos szembesülhetett.

Ha nem derül ki, hogy ki vezette a szabálysértés idején a kocsit, automatikusan az üzemben tartót bírságolják meg. Az objektív felelősség elve – bár azt számtalan kritika érte – annyiban feltétlenül beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hogy bevezetése óta, a szigorú bírságolási rendnek köszönhetően jóval kevesebb tragikus kimenetelű baleset történik az utakon. A felmérések szerint 1968 óta nem volt olyan alacsony a karambolban elhunytak száma, mint most. Az év első hét hónapjában 386-an vesztették életüket az utakon, míg például 2001-ben januártól júliusig majd kétszer ennyien haltak meg közlekedési balesetben.

Gyorshajtók a rendőrségért

Míg a statisztikák javulásáról gyakorta hallani, és szinte naponta közlik elrettentésként a durva gyorshajtáson ért autósokról készült felvételeket, a száguldozásokért kiszabott horribilis bírságokat, arról ritkábban esik szó: az új büntetési rendszerrel a rendőrség anyagilag is jól jár. Az objektív felelősség körébe tartozó szabályszegéseket – egyebek mellett a legtöbb balesetért okolható gyorshajtást – közigazgatási eljárás során vizsgálják. Ez alapvetően két dologban különbözik a szimpla szabálysértési procedúrától: egyfelől a hatóságnak nincs mérlegelési lehetősége a bírság kiszabásánál, másfelől a büntetések nem a központi költségvetésbe, hanem az Országos Rendőr-főkapitányság bankszámlájára kerülnek. Ez utóbbinak köszönhetően nem kevés hasznot hajtott a rendőrségnek az új rend. Az elmúlt csaknem két és fél évben ugyanis az objektív felelősség elve alapján összesen 37 milliárd forint közigazgatási bírságot szabtak ki – igaz, ebből mintegy tizenegymilliárd még nem érkezett meg a rendőrség számlájára. Eddig 1 064 000 alkalommal bírságoltak, az esetek 85 százalékában gyorshajtás miatt. Az objektív felelősség hatálya alá tartozó második leggyakoribb szabálytalanság a megállásra és a várakozásra vonatkozó előírások megszegése. S, hogy mi lett a befizetett milliárdos bírságok sorsa? Mire költik ezt a temérdek pénzt? Ezeket a kérdéseket feltettük az Országos Rendőr-főkapitányság illetékesének, ám konkrétumokat mellőzve csak annyit közöltek: ezt az összeget egyebek mellett „közlekedésrendészeti feladatok ellátására, az eszközállomány fejlesztésére fordítja a rendőrség”. Vagyis, ha jól értelmezzük, a gyorshajtók állják például az új traffipaxok árát vagy épp a rendőrautók tankolását.

„Inkább no comment”

Mindezek alapján világosan látszik: a rendőrség nem csak a baleseti statisztikák javítása, hanem bevétele növelése miatt is érdekelt abban, hogy minél több szabálytalankodót bírságoljon meg. Így pedig megalapozottnak tűnhet az a rendre visszatérő autós panasz, hogy jobbára csak kaszálni akarnak a rendőrök az utakon. Sokan vélik úgy: azért állnak ki a háromlábúval a harmincas táblákhoz, s azért választják gyakorta mérőhelynek a sztrádák felett ívelő felüljárókat, hogy a lehető legkevesebb befektetéssel kaszálhassanak sokat, gyorsan. Elvégre kevésbé macerás megfogni a munkások nélküli útépítésen harminc helyett ötvennel száguldozó, vagy az üres sztrádán százötvenhattal hajtó autóst, mint például a kanyarban előző, a piros lámpán áthajtó, vagy épp a csemetéjét gyermekülés nélkül szállító vezetőket. Mindezt felvetettük az Országos Rendőr-főkapitányság illetékeseinek is, ám álláspontjuk szerint szó sincs arról, hogy kaszálni akarnának. Ezt egy statisztikával igazolják. E szerint a gyorshajtások csupán 2,75 százalékát rögzítik a harmincas tempó túllépése miatt, s csupán az esetek 4,7 százalékában készülnek fényképek 130 kilométeres sebességkorlátozás hatálya alatt. „Következésképpen – írta az ORFK – nincs alapja annak, hogy a rendőrség kifejezetten a harmincas táblák hatálya alá eső területekre és az autópályákra koncentrálna azért, hogy minél több bírság kerüljön befizetésre.” Minderről az elmúlt hetekben megkérdeztünk több, sztrádafelüljáróról sebesség-ellenőrzést végző járőrt is. Nem jutottunk sokra, szinte mindig hallgatással találkoztunk. Egyikükből annyit sikerült kihúznunk, hogy „a rendőrautók is drága benzinnel mennek… de ha lehet, inkább no comment”. Összeakadtunk még egy igen ravasz egyenruhással, aki a kaszálnak/nem kaszálnak témakörben feltett kérdések elől úgy tért ki: „Ha betartanák a szabályokat a közlekedők, akkor nem lenne miről beszélni.”

Megélhetési bírságolók?

Noha az ORFK illetékesei váltig állítják, hogy a szigorú és gyakori sebesség-ellenőrzéseknek a szabálysértők kiszűrése s nem a kaszálás a célja, egyre többször hallani arról: a rendőrségnek mára nem csak munkaköri kötelesség, hanem kifejezetten létszükséglet gyorshajtókra vadászni. A büntetési bevételek nélkül ugyanis sajtóhírek szerint veszélybe kerülne a rendőrség anyagi stabilitása, mivel költségvetésébe eleve belekalkulálták az évi összesen körülbelül 15 milliárdos bírságot. Azt, hogy ez valóban így van-e, nem tudni pontosan. Az erre vonatkozó kérdésünkre ugyanis nem kaptunk választ az ORFK-tól. Az viszont biztos: a rendőrség egyre nehezebben hozza a korábbi bevételeket. A közigazgatási eljárások során kiszabott bírságok összege ugyanis folyamatosan csökken – a brutális büntetések miatt egyre ritkább a kirívó gyorshajtás, mind szabálytisztelőbbek a közlekedők. A hírek szerint ráadásul további gondokat okozhat az is, hogy romlik a megbírságoltak fizetési hajlandósága. Igaz, a nem fizető autósokkal szemben végrehajtási eljárást kezdeményez a rendőrség, magánszemélyek esetén a lakóhely szerint illetékes önkormányzat, cégeknél pedig az APEH próbálja behajtani az összeget, ám az vitatott, milyen eredménnyel. Az ORFK szerint nincs különösebb gond a fizetési hajlandósággal, eddig körülbelül az összes ügy 2,3 százalékánál indult végrehajtási eljárás. Ennek azonban némiképp ellentmond az: tavaly 15 milliárd forint közigazgatási bírságot szabtak ki, ebből azonban csak 12 milliárdot fizettek be eddig. Az objektív felelősség elvének bevezetése óta kirótt 37 milliárdnak pedig alig több mint kétharmada, 26,1 milliárd érkezett csak meg a rendőrség bankszámlájára.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

9 perce
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott