A laikusok számára semmi érdekes nem történt, csupán egy újabb taxitársaság lépett színre, egy a sok közül – gondolhatnánk. Ahhoz azonban túl sokszor merült fel a ferihegyi botrány egyik főszereplője, a Zóna Taxi neve, hogy a hazai viszonyokhoz szokott emberben ne horgadjon fel semmiféle gyanú.
Zóna Taxi-Green Taxi?
Mielőtt belekezdenek abba, hogy mi is történt a vártnál is sokkal fantasztikusabb sajtótájékoztatón, egy kis háttér az ügy jobb megismeréséhez. A Veres István érdekeltségi körébe tartozó (tudják, aki - többek között - a Citadella oldalában csak úgy épített egy szórakozóhelyet ) Zóna Service Zrt. volt az, amelyik a ferihegyi repteret működtető Budapest Airporttal szerződve üzemeltethetett reptéri taxiszolgálatot. Már akkor, négy éve, is elég nagy port vert fel a vitatott tender, mivel a zsíros falatnak (több mint havi 30 ezer fuvar, melyek között gyakorlatilag nincs kis út) számító reptérért mindig is folyt a harc. Idén októberben azonban a BA szerződést bontott a Zónával, állítólag a Zóna fizetésképtelensége miatt. A Zóna azzal védekezik, hogy a Budapest Airport nem garantálta kizárólagosságukat és más társaságok autói is várakozhattak drosztjaikon, a rendőrség és a bíróság is vizsgálja már az ügyet. - tudhatjuk meg a HVG-ből (2010/47 ). Mivel a Zóna már két éve veszteséges, ráadásul hátterében két offshore-cég, a ciprusi Mazalaca Ltd. és a Nevada állambeli IV Investments LLC. állnak, morálisan ingoványos partnernek bizonyulhattak a Budapest Airport számára. Rossz nyelvek szerint a felszámolás előtt menekítenék a Nagykörúton belül is használható gépjármű-parkukat a Green Taxi Zrt.-be.
Simon Géza, a Green vezetője természetesen mindenféle közös tulajdonosi kört vagy összefüggést cáfolt, ám a későbbiekben kérdésekre válaszolva elmondta, a Zóna Taxival együttműködő partneri szinten tartják a kapcsolatot, 80 darab, Euro V-ös normát tudó autójukat átvették, telefonszámaikon pedig egyelőre a Zóna Taxi diszpécserközpontja jelentkezik, hogy ne keverjék meg az utazókat azzal, hogy a megszokott helyett új társasággal utaznak. Idővel lesz saját diszpécserközpontjuk, egyelőre honlapjuk sem üzemel rendesen. 2011. január elsejéig, mikortól indulni akarnak, van még idő, ez tény. Nem tudjuk, mennyire kötődnek a taxizók az egyes társaságokhoz, de valószínűleg túlélnék a sokkot. Ami igazán megkeverné őket, az az volna, ha a taxi helyett a Pápai Húskombinát vágóhídja jelentkezne be.
Nem szeretnénk összeesküvés-elméleteket gyártani arról, hogy csak a 80 darab Euro V-ös autó ér majd valamit a jövőben, ha a belvárosba esetleg csak azok hajthatnak be, vagy hogy a nyolcmillió forinttal nekifutó Green City Future Zrt. mennyit akaszthat majd le különböző EU-s pályázatokkal. Aki eltölt pár évet Európának ebben a szegletében, ösztönösen megérzi, hogy itt valami nem kerek. De csak szépen, sorjában, valahogy így is kezdődött a jól megszervezett sajtótájékoztató, arról már igazán nem a Porsche Hungária tehet, hogy a kérdezős résznél elfajultak a dolgok. Ehhez csak annyi kellett, hogy a Levegő Munkacsoport képviselője mondjon egy-két sötétzöldet.
A Green City Zrt. (idézet) részt kíván venni az európai Green Cars projektben, elektromos gépkocsik magyarországi forgalmazásával, töltőhálózat telepítésével, megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos beruházásokban és kutatásban is. A nagy zöldség felé tartó úton az első lépés a Green Taxi társaság. A sajtóanyag szerint az angol-magyar befektetői hátérrel rendelkező Zrt. 8 millió forintos alaptőkével indult. Ebből az alapításhoz szükséges minimumot, 5 milliót az angol, plusz hármat a magyar fél biztosított. Ehhez képest betyárosak a célkitűzések, de kívánjuk, sikerüljön.
Hiszen az alapötlet nem rossz és pofonegyszerű: olyan autókkal taxizni (200-as flottával indulva), melyeknek minimális a károsanyag-kibocsátásuk. Ez leginkább Euro V-ös motort jelent, ez a legfőbb kritérium. Az autóparkot a Porsche Hungária biztosítja, a finanszírozás a Porsche Bankon, Porsche Leasingen keresztül történik. Ez üzleti szempontból remek dobás, hiszen első körben 120 darab autót tudnak eladni a VW BlueMotion illetve a Skoda GreenLine-változatokból, melyekről tudvalévő, hogy tényleg keveset fogyasztanak, és alacsony a károsanyag-emissziójuk. A kifutó Passat eladásainak biztosan jót tesz, a statisztikáknak pláne. Rámenős, időben lecsapó üzletiesség, így kell ezt csinálni.
Valójában ennyi lenne maga a valóság, feltéve, ha szigorúan erre szorítkoznánk. Szerencsére előrevetítették a cég jövőjét is, céljaikat törekvéseiket, megfejelve egy kis Levegő Munkacsoportos tudományossággal, és ettől a jelenlévő újságírók fele azonnal összekarmolta magát, a maradék csak lehajtott fejjel harapdálta a szája szélét, a kérdezés pedig egymás szavába vágó vitává fajult, mígnem Vérten Sándor kommunikációs igazgató egy rutinos huszárvágással véget vetett ennek, hogy bemutathassa a jövő taxiját. Ami egy tisztán elektromos Golf Blue-e-Motion, mely a gyári ciklus szerint 150 km-es hatótávval rendelkezik, ami a gyakorlatban, városi közlekedésben mondjuk hatvan.
Nem kell hozzá lángésznek lenni, hogy belássuk: ez jelenleg korlátozott mértékben alkalmas taxiüzemre, ám a Green Taxi ennek ellenére jövőre tesztüzembe helyezi, hiszen…
Hiszen feltett szándékuk, hogy középtávon – 2014-2015-re egy elektromos töltőhálózatot (állomások, akkumulátor-telepek) építenek ki Budapesten, így flottájuk túlnyomó többségben elektromos autókból állhat. Állítólag már tárgyalásokat is folytatnak a technológiához értő stratégiai partnerekkel. Kérdésünkre, hogy belátható időn belül vajon akad-e olyan megfizethető, elegendő hatósugárral rendelkező jármű, melyet alkalmasnak lát a taxizásra, leginkább bizakodással válaszolt: pár év múlva biztosan lesz ilyen. Hiszen még különleges gyorstöltővel is 2-3 óra egy villanyautó tankolása. A sok elektromos autó persze sokat töltődik, áttételes környezetszennyező hatása, emissziója a hazai energiahordozó struktúra alapján 69 g/km CO2.
A Levegő Munkacsoport igazgatója, Horváth Zsolt, keményen bekezdett a PoHu főhadiszállásán.
Először is megtudtuk, hogy Magyarország Európa legszennyezettebb országa, Budapest pedig annak is a legalja. Következő mondatában kijelentette, hogy korlátozni kéne a gépjárműforgalmat, hiszen (itt megroggyant a térdünk egy kicsit) a káros anyagok 70 százalékát gépkocsik juttatják a levegőbe. Mondta mindezt a legnagyobb hazai importőr fellegvárában. Arra már nem tért ki, hogy nem világviszonylatban, nem is globálisan, hanem Budapesten. Mindegy is, mivel a következő 10 perc a Green Taxi polírozásával telt, miért is ne, hiszen szakmai partnerként segítik a társaság munkáját. Kicsit szemet is szúrt egy-két kollégának, hogy miért éppen most állnak ki ilyen vehemenciával a társaság mellet, mikor Euro V-ös autókat már a Zóna is használt. Válasz: ők sosem tolták senki szekerét, ez mindig is távol állt tőlük.
Legalább annyira, mint a realitás, különben nem folytatta volna okfejtését ott, hogy az 5500 darab budapesti taxi a tömegközlekedés alternatívája, illetve hogy a megoldás egyértelműen a tömegközlekedés és a kerékpár. Célkitűzéseik közé sorolta, hogy 2012-re Magyarországon csak EuroV-ös taxik közlekedhessenek. Kérdésünkre, hogy ebben az esetben gyújtsa-e fel a taxis az idén vásárolt, még Euro IV-es, nullkilométeres autóját, annyit tudott mondani, hogy őket csak a levegő minősége és a környezettudatosság érdekli.
Nem akartunk belemélyedni szakmai-filozófiai vitába, hogy vajon az új autók megvásárlása - melybe belekényszerítenék a taxisokat és társaságokat - illetve legyártása mennyire terheli majd a környezetet és likvidatív hatással lenne a kisvállalkozókra. Abból sem tudtunk meg érdemben semmit, hogy a fővárost elkerülő körgyűrű meg nem épülésénél szerzett elévülhetetlen érdemeik elismerése mellett nem inkább azzal kéne-e törődni, hogy mégis elkészüljön, és az átmenő forgalom elkerülje a várost. Illetve hogy nem kéne-e inkább az általuk oly’ szeretettel emlegetett tömegközlekedéssel törődniük, ami – bármennyire is szeretné – messze van Nyugat-Európától.
Miután többen is kérdőre vonták a 2012-re vonatkozó jogszabály kapcsán, kénytelen volt beismerni, hogy valójában – ismerve a hazai politikai viszonyokat – nem valószínű, hogy sikerülni fog, ennek ellenére célként tűzték ki maguk elé, hogy igen. Ezen tényleg nehéz eligazodni.
A vízió, miszerint idehaza 5-6 éven belül a gépjárműpark 20 százalékát elektromos autók alkotják majd, szintén szépen hangzik. Mindenki szeretne tisztább, jó levegőjű városban élni, de azért álljunk már két lábbal a földön. Ilyen rövid idő alatt túl sok feltételnek teljesülni kéne, hogy minden szép és zöld legyen. Jövőre meglátjuk, mit és hogyan sikerül tető alá hoznia a Green Taxinak, drukkolunk, hogy legyen olcsó, környezetet alig szennyező és mindenféle sumákságtól mentes taxitársaság, mely áraival tényleg a tömegközlekedés alternatívája lesz.
Hajrá.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!