Ilyen a plebejus kormányzati flotta

2011.05.20. 13:10 Módosítva: 2011.05.20. 14:39

Már megint felcseréltem a gondolkozás és cselekvés megfelelő sorrendjét. Illetve igazából a gondolkodást nagyjából ki is hagytam, csak elindultam, hogy lefotózzam a minisztériumi monitort, amin azt a Totalcar-cikket olvasták, ami eldöntötte egy 90 autós közbeszerzés sorsát.

Kultúrrovatos kolléganőnk, Kati volt a sajtótájékoztatón, ahol többek között bejelentették az államigazgatási Skoda Superbek beszerzését. És ahol az államtitkár mondott valami olyasmit, hogy a Totalcar cikke alapján választották a típust. Tizenegy éve esszük az autós újságírás komisz kenyerét, őrölünk taposómalmában és húzzuk igáját, de most esett meg először, hogy valami érdemi befolyást gyakoroltunk a dolgok menetére. Kellett egy kis szervezés, mert az államigazgatás az elfoglalt emberek gyűjtőhelye, de végül csak megérkeztem a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Kossuth téri épületébe.

Ahol az Al Kaida nem rúgna labdába: még a laptopomat és a fényképezőgépet is be kellett kapcsolnom a detektoros kapunál. Pedig az államtitkárt eleve nem tudtam volna felrobbantani; egy váratlan elfoglaltság miatt a randevúra Kohut Balázs helyettes államtitkárt delegálta. Nekem igazából mindegy, én úgyis csak a monitort akarom látni, amin a nevezetes Totalcar cikket olvasták, hogy először azt fényképezzem le, aztán a tárgyalót, ahol megtárgyalták, hogy nahát, Superb, micsoda zseniális elgondolás!

– Én is ott dolgozom helyettes államtitkárként, én a pénzügyes vagyok. Az államtitkár úr kapott a miniszterelnökségtől egy megbízatást, hogy vizsgálja meg ezt a feladatot, egyáltalán végrehajtható-e. A KIM-nek (Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium) van egy közigazgatási koordinációs jogköre, ténylegesen nem mi szereztük meg az autókat, de mi kaptuk meg a feladatot: olyan autókat találni, melyek megfelelnek az államigazgatási feladatoknak. Elegáns, tehát diplomáciai feladatokra alkalmas, de megfelel a plebejus kormányzás követelményeinek, magyarul nem irritálja az embereket.

A bunkerben tehát ott a helyettes államtitkár, mint pénzügyes, virtuális kapcsolatban a KSZF-fel és Robák Ferenc kormánybiztossal, aki az eu-s elnökségért felel, továbbá Varga Mihály államtitkárral, rábólintói minőségben. Valamennyien olvasták cikkünket, az eszmefuttatást logikusnak találták, az árfekvést pedig kedvezőnek. Maga Kohut Balázs is azt mondja, korrekt az autó és az embereket nem irritálja úgy, mint mondjuk egy Audi. Számára a kecskeméti beruházás miatt logikus lett volna a Mercedes, ráadásul ő a MOME gazdasági igazgatói székéből került az államigazgatásba, és ahogy magunk is láttuk, a Moholy Nagy Egyetemnek elég komoly kapcsolatai vannak a Mercedessel.

– Azért van ám egy elég komoly beruházás Esztergomban is.

– Mármint a Suzuki? – kérdi bizonytalanul a gazdasági helyettes államtitkár.

– Az bizony! Miért nem fér el egy helyettes államtitkár egy jó Swiftben? És ha magasabb igényei vannak, miért ne vehetne a saját pénzéből bármit, ahogy Lázár János?

– Lesznek Suzukik rohangálóautóként és a kisebb kategóriákban, de azért nem véletlen, hogy sehol a világon nem látunk állami vezetők alatt ilyen kicsi autókat.

– Nem is a vezetőkre gondoltam, hanem mondjuk a helyettes államtitkári szintre, vagy valami ilyesmire. Hányadik vonal a helyettes államtitkár?

– Állami autókra kilenc kategória van. 7-8-9 a legfelső három, ezek közül gyakorlatilag megszüntettük a 8-9-et, ami az A6-os és A8-as Audit jelenti.

A helyettes államtitkári kategória volt korábban a Passat, ebből is Superb lett, és annyi a változás, hogy mostantól az államtitkári és miniszteri autók is Superbek, csak eggyel nagyobb felszereltséggel.

Megpendítem még, mert nehezen adom fel, hogy egy helyettes államtitkár nyugodtan elférhetne egy Octaviában is, de mint kiderül, adott felszereltségű, mármint egy jobban felszerelt Octavia, és egy azonos felszereltségű, tehát fapadosabbnak számító Superb között mindössze 150 ezer forint a különbség. Ilyen az Octavia árképzése. A Superbeknek jó a hírük. És bírják a csippelést: vezettem egy barátomét, és elmebeteg módon húzott az 1,9 TDI, már a 200 ezredik kilométer felé is. Államigazgatási szintet persze ilyenről nem lehet szó, a tisztviselők majd nyilván maguk csippeltetnek, ha keveslik a kraftot a 140 lovas TDI-ben.

Az új kormányzati flottában háromféle Superb lesz. Egy 160 lovas benzines (1,8 TSI), egy kétliteres dízel, a minisztereknek pedig kétszáz lovas turbós benzines. Nekik ugyanis néha konvojban kell menni tartós 220-szal, abban pedig a terrorelhárítók az illetékesek. Politikus ellen az újkori magyar demokrácia történetében talán az volt a legkomolyabb merénylet, amikor egy néni kezet csókolt Orbán Viktornak, magyar politikus autózása sokkal több halálos balesettel járt, mint a magyar politikusok elleni merényletek. Viszont a terrorelhárítók szíves közlése szerint vezetett konvoj Magyarországon még nem szenvedett balesetet. Igaz, a vezetett konvoj az, amelyik elején hiperagresszív/ultratahó módon szorítják le az útról a szembejövőket, de úgy, hogy aznapra már minimum kaptak egy komoly sokkot, csak mert Orbán/Gyurcsány/Horthy/Kádár sietett egy róla elnevezett közpark felavatására.

No de a demagóg kitérő után szálljunk vissza a földre, és fogjuk fel, hogy ez közbeszerzés volt, tökmindegy, milyen cikket olvastak a minisztériumban és milyen monitoron. Tehát igazából írhatunk, amit akarunk, de legalább addig is egy kicsit jól éreztük magunkat, amíg rá nem jöttünk az összefüggésre. Kohut Balázs addig is elmeséli az alaphelyzetet: eu-s elnökségi félév van, az állami vezetőknek oda kell érni a rendezvényekre. A jelenlegi autóparkkal viszont ez egyáltalán nem garantált.

– Én például egyszer úgy jöttem haza Debrecenből, hogy minden benzinkúton megálltam és vettem egy kanna vizet, beletöltöttem a hűtőbe, aztán a végén itthagytam az autót a minisztérium előtt a saját tócsájában. 2,3-as Turbo Saab, úgy tudom, belügyminisztériumi autó volt. Egy motorcserét 200 ezer kilométernél már megért, de a hűtőt nem cserélték, ki is lukadt. Teljesen szét volt hajtva, bár a motor pöpecül működött. Volt olyan közigazgatási államtitkár, aki állt a pirosnál a hivatali BMW-vel, aminek egyszerre csak kidőlt a jobb első kereke.

Ez mondjuk nálam megérne annyit, hogy nem csak az új autókat tendereztetem, hanem a karbantartókat is. Mindenesetre brutális az éves szintű üzemeltetési költség egy nyolcéves átlagéletkorú autóparkra. Van államtitkár, aki 466 ezer kilométeres A6-ossal jár. Az állami vezetők közül még a statikusabb szerzetek is simán mennek évi 60 ezer kilométert. A járműpark átlagos életkora 7,76 év, a legidősebb gépkocsi 19 éves. Az átlagos futásteljesítmény 219 466 km, állami vezetői autók között több 500 000 km feletti futásteljesítmény is előfordul.

A heterogén állomány, nevezetesen hogy az autópark 13 gyártótól származik, önmagában még nem okozna szervizelési problémát, hiszen ezt a tételt amúgy sem lehetne egyetlen helyen szervizeltetni, de nagy tételben vásárolni mindig jó alkupozíciót jelent. „A magyar kormányzat végképp árérzékeny, olasz és francia autók fel sem merülhettek.” Mondeo tudna annyiba kerülni, mint egy Superb, de a kormányzati beszerzések Paganinije, a Porsche Hungária ezúttal 29 százalékos kedvezménnyel nyert, így a 600 millió forintból kijött 97 autó, ebből hét darab miniszteri felszereltségű, bőrös TFSI. Ez 6,18 milliós átlagárat jelent, amihez képest a Superb induló ára 6,316 millió (1,6 CR TDI).

Sajnos olyan tanulmány nem készült, amim konkrétan kimutatta volna, hogy mondjuk egy 300 ezer kilométeres Audi A6 üzemben tartása évente mennyibe került, de a kormányzati flotta 2010-es karbantartási költsége több mint 200 millió forintot emésztett fel. Ez állítólag progresszíven növekszik, ugyanez 2014-ben (tíz év feletti átlagéletkornál) már elérheti a 350 milliót. Rákérdeztem Papp Tibinél, aki autógépész-mérnök, hogy lehet-e ilyen, és azt mondta, simán. Hogy aztán miért veszik, miért nem lízingelik, amiben benne volna a karbantartás, csak az tudhatja, aki érti, hogyan is megy a kormányzati könyvelés. És persze így lehet nagy engedményt adni a listaárból, hiszen a szervizelés meg már aztán bármennyi lehet.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53