Nem is magas a magyar regisztrációs adó
Bármiről is legyen szó, mániákusan szeretünk keseregni. Bezzeg Ausztriában milyen nagy a rend, Svédországban milyen jó a közbiztonság, Angliában milyen pompás a gyep. Miért nem a dán adórendszert emlegetjük, ami megtriplázza egy új autó árát?
Bosszankodtunk és örömködtünk már kedvenc sarcunk, a regisztrációs adó körül, körbejártuk a szalonkedvezmények titokzatos világát, de arról eddig kevés szót ejtettünk, milyen egyéb adóterhek miatt kerül egy új autó annyiba, amennyibe. Mennyit kell csengetnünk az államkasszába, ha újautó-tulajdonosok szeretnénk lenni, és egyáltalán, hogy állunk sokat szidott tarifarendszerünkkel a nemzetközi mezőnyben?
Alapvetően nem olyan rosszul, mint gondolnánk. Először azzal kell tisztában lennünk, hogy az új autók árába foglalt adók közül nem a rendkívül népszerű regadó a legnagyobb tétel, hanem az ÁFA. Persze a forgalmi adó azért általános, mert néhány kivételtől eltekintve mindenre ki kell fizetni, de ahhoz képest, mennyi balhé volt már a regisztrációs díj körül, az ÁFÁ-t még csak rutinból sem szidjuk. Pedig alig akad autó, amelynél ne lenne magasabb az árajánlatokban előszeretettel külön tételként feltüntetett regadónál.
A szemléltetés kedvéért önkényesen kiválasztottam három, többé-kevésbé közkedvelt típust, melyek árát tortaszeletekre bontva megállapíthatjuk, hogy a kifizetett vételár mintegy 25-30 százalékával gyarapítjuk az államháztartást, legyen szó egy dőzsölő BMW X3-asról (regisztrációs adója 2,23 millió) vagy egy szerény Suzuki Swiftről (regisztrációs adója 360 ezer). Az új autó árához képest elhanyagolható, pár ezer forintos termékdíjakat ezúttal nagyvonalúan figyelmen kívül hagytam.
Hogy életszerűek legyenek a példák, nem a fapados modelleket vettem alapul, hanem a Swift esetében a húszéves jubileumi, akciós ajánlatot, metálfénnyel (listaár: 3,085 millió), a minden összehasonlításból kihagyhatatlan Golfnál az 1,4-es TSI-t, R-Design csomaggal (akciós ár: 5,066 millió), a BMW X3-as esetében pedig a Winkler által tesztelt, bőkezűen felextrázott xDrive 35i-t (listaár, kerekítve: 23 millió). Elő lehetne rángatni szélsőségesebb típusokat is, de ebből a hármasból kiderül, hogy egy kiadós alku után nagyjából az átutalt összeg kétharmada marad a kereskedőnél – mindegy, hogy kisautóról vagy luxus-SUV-ról van-e szó.
Suzuki Swift | |
|
|
|
|
Nettó ár | 2 179 200 Ft | 71% |
ÁFA | 544 800 Ft | 18% |
Regadó | 361 000 Ft | 12% |
Bruttó vételár | 3 085 000 Ft | 100% |
|
|
|
Volkswagen Golf | |
|
|
|
|
Nettó ár | 3 764 000 Ft | 74% |
ÁFA | 941 000 Ft | 19% |
Regadó | 361 000 Ft | 7% |
Bruttó vételár | 5 066 000 Ft | 100% |
|
|
|
BMW X3 | |
|
|
|
|
Nettó ár | 16 616 000 Ft | 72% |
ÁFA | 4 154 000 Ft | 18% |
Regadó | 2 230 000 Ft | 10% |
Bruttó vételár | 23 000 000 Ft | 100% |
Más kérdés, hogy ebből mennyi a haszon, illetve mekkorát kaszál az importőr, de ha még hozzávesszük a szállítást, a be- és kicsomagolást és minden járulékos költséget, végül az jön ki, hogy a gyárkapun kiguruló autó legfeljebb a felébe kerülhet annak, mint amit a szalonban kifizetünk. És ezen még jócskán keres a gyártó. Nyilván megvan az oka, miért nem adják olcsóbban az autót a gyárkapunál, miért nincs autós outlet és webshop - egyelőre.
Ha már elfogadtuk, hogy az autó árának legalább a felét a közvetítőknek és az államnak fizetjük ki, csak bujkál bennünk a kíváncsiság, máshol mi a helyzet.
Tévedés, hogy máshol nincs regisztrációs adó jellegű sáp. Egyből a szomszédos Ausztriában ott a Normverbrauchsabgabe, a NoVA, ami az autó névleges fogyasztásától és néhány egyéb tényezőtől függ. A példaként felhozott Golf 1,4 TSI esetében ez a nettó ár 6%-a. Mivel az osztrák forgalmi adó, a Mehrwertsteuer (MWSt) a miénknél kicsit alacsonyabb, 19%, egy önkényesen felkonfigurált, hétköznapi Golf 24 687 eurós vételárának csak mintegy 20%-a megy az osztrák levesbe, ha a felülről számolt százalékértékek logikáját követjük.
VW Golf, Ausztria | |
|
|
|
|
Nettó ár | € 19 783 | 80% |
ÁFA | € 3 957 | 16% |
Regadó | € 947 | 4% |
Bruttó vételár | € 24 687 | 100% |
Hogy ennek ellenére miért nem olcsóbb a Golf Ausztriában, azzal függ össze, hogy az autók árképzését mindig a helyi piachoz igazítják, ezért az egyes EU-tagállamok között nem ritka a 30%-os eltérés sem, ha a nettó árat nézzük.
Épp ezért Dánia az első számú szürkeimport-forrás, mivel ott az új autókat nem csak 25%-os forgalmi adó, de bizonyos érték felett 180%-os büntetőadó is sújtja. A nettó árak általában szemtelenül alacsonyak a dánoknál, mégis inkább sajnálkozva nézünk rájuk, hiszen ugyanaz a BMW X3-as,amely
BMW X3, Dánia | |
|
|
|
|
Nettó ár | kr 295 213 | 33% |
ÁFA | kr 73 803 | 8% |
Regadó | kr 531 383 | 59% |
Bruttó vételár | kr 900 400 | 100% |
alapára nálunk minden közteherrel együtt mintegy 17 millió, ott közel 32 millió forintnak megfelelő dán koronába kerül. Nem csoda, hogy Dániában őrületes veteránok vannak – kicsit jobban megbecsülik az autókat.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
