A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének nyolcadik emeleti irodájából nem látszik tisztán a matéria, amely a megmaradt márkakereskedők orráig ér. Erdélyi Péter elnökkel fejest ugrottunk a statisztikába, hogy megtudjuk ki, milyen autót vásárol jelenleg ebben az országban. Az összesítés szerint harmincnégyezer új autót adtak el idén július végéig, vagyis mindössze két és fél százalékkal többet, mint tavaly. Ebből harmincezer már kint van az utakon, a maradék még a raktárban.
Jót derültem, amikor az MGE kimutatásában feltűnt, hogy hét darab Smartra jutott négy Ferrari forgalomba helyezése. Az indiai Mahindra, a koreai Ssangyong, illetve a Maserati forgalmazója pedig képes volt talpon maradni úgy, hogy a végtelenített kasztnifényesítés dacára mindössze egy-egy példányt sikerült forgalomba helyezniük ezekből az autókból.
Továbbra is a flottavásárlások, illetve a készpénzes magánvevők adnak mesterséges légzést az újautó-kereskedőknek. Míg tíz éve az eladások 28 százalékát tették ki a céges és állami beszerzések, 2010-re ez a szám 60 százalék fölé emelkedett, idén pedig elérte a 78 százalékot. A piac drasztikus átrendeződéséhez persze nem csak jó magaviseletért megjutalmazott minisztériumi vezetők és politikusok, illetve hétvégén is mosolyogva dolgozó multirabszolgák kellettek. Többek közt a rendőrség is kapott új autókat, ami ebben a nagyságrendben már kihat a statisztikára. A fő ok mégis az, hogy a magánvásárlások 80 százalékot estek vissza az elmúlt három évben.
Erdélyi Péter felhívja a figyelmet, hogy a hitelezési feltételek fokozatos szigorítása után, a korábban eladási rekordokat döntögető Suzuki, Skoda, Chevrolet hármasból csak a Skoda tudta magát átpozicionálni a flottabeszerzők felé. A Suzuki jelenleg gyengébb számokat produkál, mint a Citroën. Hiába, a Volkswagen-konszern márkái feleltek meg leginkább a közbeszerzési pályázatok kiírásának. Ez is kellett ahhoz, hogy nyolc hónap alatt sikerüljön eladni a tavalyinál valamivel több, pontosan 169 darab Audi A6-ot, illetve a Tourral együtt összesen 2652 Skoda Octaviát. A BMW sem panaszkodhat, hiszen augusztus végéig 245 darab 5-ös kapott magyar rendszámot. A 669 Dacia Dusterre nincs ilyen típusú magyarázatunk. Valószínűleg nagyon jó autó.
Jóllehet Erdélyi Péter szerint a re-export és a külföldi rendszámos trükközések száma állítólag csökken, bizonyos márkák vevőköre még mindig az utóbbiban gondolkodik. A négy magyar rendszámos Ferrari valójában több mint húsz, csak az eladott maranellói álomgépeket valamilyen EU-s, illetve azon kívüli országban helyezték forgalomba. A háttérben nem csupán a magas egyszeri regisztrációs adó, hanem az esetenként megtakarítható áfa is állhat. A költségvetés adatai szerint pusztán az újautó-forgalomba helyezésekből idén 30 milliárd forint regisztrációsadó-bevételre számíthat az állam, míg az összeg három-négyszerese lehet az áfa-bevétel. Na jó leírom, ez összesen további 90-120, iskolatejre költhető milliárd.
A regisztrációs adó néhány részletkérdésében az újautós szférát képviselő MGE vitában áll a hetven használtautós vállalkozást összefogó Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületével. Elnökük, Fojt Attila szerint jobb volna fokozatosan kivezetni a rendszerből a magas regisztrációs adót, és valamilyen fogyasztási típusú adófajtával helyettesíteni azt. Így nem a vásárláskor fizetendő összeget emelné jelentősen a regadó, hanem például évekre szétbontva kellene megfizetni, ahogy most a teljesítményarányos gépjárműadóval is tesszük.
Az MGE elnöke viszont úgy látja, ez rövid távon talán jót tenne az eladásoknak, de évek alatt kiderülne, részletekben többet kaszál az állam az autóson, mint jelenleg. A jövő évi költségvetés parlamenti vitája ugyan még hátra van, de a törvénytervezet múlt pénteki ismertetésekor kiderült, kormányunknak rengeteg ötlete van arra, hogy aki volán mögött ül örüljön, aztán nyúljon még az eddiginél is mélyebben a zsebébe. Egyébként néhány éven belül Magyarország is kénytelen lesz majd átállni a környezetterheléssel arányos adózásra. Remélhetjük, hogy ez nem jár majd a terhek növekedésével, hanem azok elosztását változtatják meg.
A költségvetést szövegező földönkívüli közgazdászok nyelvén nem beszélők kedvéért eláruljuk, mit jelent, amikor a 183 oldalas anyagban azt írják: az illetékekkel összefüggő szabályok 2012-től hatályba lépő módosítása eredményeként a gépjárművek visszterhes vagyonszerzését terhelő illetéket a jármű korának, és hajtómotorjának teljesítménye függvényében kell megfizetni. Drágulni fog az autóátírás. Mennyivel? Egyelőre nem tudjuk, de az eddigi, hengerűrtartalommal, illetve a jármű korával kalkuláló rendszernél biztosan többet kell fizetni az okmányirodában. Erdélyi Péter véleménye szerint ez lehet a kormány válasza a kis, turbós motorral szerelt autók megjelenésére. A cégautóadóval kapcsolatos változásokban is szerepet kap majd az autó teljesítménye, ami, sejthetjük, szintén emelést hoz. A részleteket körülbelül két hét múlva ismerhetjük meg. Akkor rendkívüli kiadással jelentkezik a Totalcar autós, fizess sorozata.
Ahogy korábban megírtuk, a 2012-től érvényes regisztrációs adótáblázatban megjelenik az Euro-5-ös környezetvédelmi besorolású típusokra vonatkozó oszlop is, egyúttal összevonhatják a felső két kategóriát. Az autós szakmában hetek óta egyre többször felbukkanó elképzelés alapján 2012-ben, a nagy hengerűrtartalmú luxusautók, a táblázat hetes és nyolcas kategóriájába sorolt, háromezer köbcentinél nagyobb dízelek, illetve kétezer-ötszáz köbcenti körüli benzinesek adója akár 38 százalékkal csökkenhet. Ezzel párhuzamosan a magyar vásárlók számára fontos kategóriák, a 3-7 éves, kétezer köbcentinél kisebb dízelek, illetve az ezernyolcszáz alatti benzinesek regisztrációs adója mintegy 21-55 százalékkal növekedhet – fejtette ki Fojt Attila.
Az MGOE elnöke attól tart, ez megbillentheti azt a kényes egyensúlyt, amely a jelenlegi regadótáblázat és az új, kedvezőbb avultatási táblázat keverékeként jött létre. A használtautók importja az év második felében felpörgött. Az MGOE úgy kalkulál, hogy akár 20-22ezer használt autót is forgalomba helyezhetnek még az idén. Ez a szám könnyedén elérheti a 25 ezret, hiszen a cégek igyekeznek majd minél több autót még a december végéig érvényes, kedvezőbb feltételek mellett forgalomba helyezni, bízva a jövő évi keresletben.
A fiatal használtban gondolkodók egyik kedvence az első generációs Honda Jazz. Egyre többen csapnak le a modellváltás előtti, de már gömbölyű Suzuki Swiftre is, amelyből egymillió körül elfogadható példányokat kínálnak a hirdetésekben. Az új autóval foglalkozó márkakereskedésekkel szemben egyre több használtautós cég lát lehetőséget az exportban és a re-exportban. Az első esetben nem ritka, hogy a franciák és az olaszok például Magyarországról származó összkerekes Suzuki SX4-et keresnek. Az is egyre gyakoribb, hogy a hazai kereskedők az Olaszországban vásárolt használtautókat végül Szlovákiában vagy Ausztriában értékesítik. Ehhez nyelv és piacismeret szükséges, melyet, a szakma képviselői talán éppen a válság hatására szereztek meg – teszi hozzá az elnök.
Eközben a használtautók belföldi kereskedelme még mindig lendületben van. Horváth Zoltán, a Weltauto munkatársa azt mondja, az első hat hónapban nem kevesebb mint 210 ezer használtautó cserélt gazdát, ami 3,7 százalékkal magasabb, mint az előző évben. A legkeresettebbek az alsó-középkategória típusai 64 ezer darabbal, de mögöttük szorosan ott vannak a kisautók, melyek közül több mint hatvanezer kelt el a használtpiacon. Ehhez képest elenyésző a luxusautók aránya, melyekből mindössze 1350 darabon adtak túl.
A cég úgy tapasztalta, az eddigi kispénzű vevők, akik a válság előtt jellemzően új Suzukit vettek hitelre, nagy számban fordultak a használtautó-vásárlás felé. Döntéseiket elsősorban nem az autó állapota, inkább az ára a befolyásolja. Vannak persze hezitáló vevők is, akik egy jó ajánlat alapján döntenek az új, vagy a használt autó vásárlása közt. Az elkölthető összeg náluk fix, így általában egy magasabb kategóriájú használt, illetve egy kisebb, de új autó közül választanak. Nem kedvezett az idei év a pénzes vásárlóknak, mivel az újautó-eladások csökkenése miatt kevesebb minőségi használtautót találnak a piacon – teszi hozzá a Weltauto munkatársa. Horváth Zoltán szerint a legolcsóbb használtautók egy részét Ukrajnába viszik, míg a szép, és jó állapotú, fél évnél általában nem idősebb példányokra egyre nagyobb a kereslet Németországban.
Az Európai Unióban szokatlanul magas regadó 2007 után jövőre emelkedhet először. Kétszázalékos áfa-emelés is lesz, így lehet, hogy az ezzel járó áremelkedés miatt a 2010-es szintre csúszik majd vissza a használt- és újautók hazai kereskedelme.
A nem egy helyen, és nem egy időben lezajlott beszélgetések zárógondolata az MGE elnökétől származik. Erdélyi Péter azt mondja, jó lenne ha az egymást váltó kormányok végre tudomásul vennék, a társadalom nem osztható nép-, illetve autósnép-csoportokra. A gépjármű-közlekedés ugyan viszonylag jól kalkulálható bevételeket termel az államnak, de az adóterhek növelése egy kritikus szinten túl visszaüthet, érdemes tehát finoman bánni vele. Az autózás sokaknak munka, vagy a megélhetéshez közvetetten szükséges közlekedési forma.