Ki tudja, hányan lehetnek még, akik nem cserélték magyarra autójuk rendszámát? Ki tudja, hányan gondolják továbbra is úgy, hogy megéri szlovák, vagy más uniós ország papírjaival autózni? Olvasónk szerint Magyarországon érthetetlenül drága az autózás, az ügyintézés feleslegesen bonyolult, a jogalkotás következetlen. Ő kockáztat, és állítja, nem mindenki érdemel büntetést, aki nem cseréli rendszámát magyarra.
Nem félek, kezdi olvasónk a telefonban, bár bevallja, a munkahelyén dolgozó jogászokkal folytatott szeánszok ellenére még mindig nem tudja pontosan, vajon a kesztyűtartóba gyűjtött papírköteg elég lesz-e, ha egy igazoltató rendőr valóban elkezdi boncolgatni, jogosan vezeti-e a cége nevén lévő szolgálati autót.
Mivel a vállalkozás több országban is működtet telephelyet, a neve elhallgatását kérő T folyamatosan úton van. Évente simán összejön 80 ezer kilométer, amelyből 40 ezret tesz meg Magyarországon. A számok hallatán el is hisszük, hogy hozzá hasonlóan lehetnek még néhányan, akik az elmúlt év második felének kormányzati ötletdömpingje ellenére változatlanul Szlovákia, vagy más EU-s ország rendszámával autóznak, hiszen erről is szól az Európai Unió, legalábbis elvileg. Statisztika nincs, ezért legyenek ők mondjuk, egy nehezen fogyatkozó, több ezres csoport tagjai.
Nem tévedés, több ezer érintett autósról volt szó akkor is, amikor a parlament tavaszi ülésszakának végén kitalálták, hogyan lehetne visszaszorítani az illegálisan használt külföldi rendszámok mennyiségét. A rendőrség szerint eddig, minden európai uniós törekvés ellenére, a hatóságok nem jutothattak hozzá a külföldi rendszámú autók adataihoz. Így többnyire behajthatatlanok maradtak a közlekedési szabálysértések, akár magyar, akár külföldi volt az elkövető.
Az Európai Parlament éppen a magyar elnökség végén tárgyalta, és a fogadta el azt a javaslatot, amelynek nyomán, talán 2013-tól, indokolt esetben az egyes tagországok rendőrei is hozzáférhetnek majd más országok nyilvántartásához. Így a bírságcsekk akár a tulajdonos külföldi címére is eljut, persze, mint utólag megtudtuk, ettől még az egyes országok hatóságainak nem lesz joguk azt idegenben behajtani.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal emberei jelentős, akár milliárdos adóbevételre számíthattak, ha hittek az ambiciózus kormányzati előrejelzéseknek. A renitensek számára belengetett bírságok 100-tól 800 ezer forintig terjedhetnek az autó kategóriájától, illetve attól függően, hogy magánkézben, avagy cég tulajdonában vannak-e. A rendőrök igazoltatás során az autó okmányait is visszatarthatják, amíg a tulajdonos/üzembentartó nem tisztázza a helyzetet, vagy dönt mégis a honosítás mellett.
A fenyegetés T-t is elgondolkodtatta. Most mégis azt állítja, nincs takargatnivalója a magyar hatóságok előtt. Valódi tevékenységet folytat a szlovákiai telephellyel is rendelkező vállalkozás, amelynek dolgozik, így a BMW-n is jogosan van helyi rendszám.
Röhejes hangulatkeltésnek tartja, hogy az Európai Unióban egy ország a külföldi, de zömében mégiscsak uniós államból származó rendszámmal közlekedő autókra és autósokra vadászik, ebből remél többletbevételt, és ezért akár még azokat is rendszeresen megállíthatja, akik csupán a szervezeten belül érvényes, szabad kereskedelmi tevékenységek egyikét folytatják, illetve egyszerűen átutazóban vannak Magyarországon.
Ismételjük meg még egyszer. Olvasónk, csak Magyarországon, évente negyvenezer kilométert autózik 2007-es évjáratú BMW 530xd-jével, és eddig egyszer sem igazoltatták az állítólagos razzia kezdete óta. Hiába csökkentették január elsejétől a korábbi összeg töredékére a regadót, nem tervezi, hogy itteni rendszámot vált ki, hiszen ez nem csak a honosítás, de az üzemben tartás költségei miatt sem érné meg.
Adatrajongók, figyelem! T autójára évi 970 euróért olyan casco-biztosítási csomagot kínált a Generali szlovák kirendeltsége, amelyben 160 eurós önrész szerepel, és műszaki hiba esetén ingyen küldik a trélert. A javítás idejére kategóriaazonos csereautót adnak, vagy legrosszabb esetben egy Octaviát – folytatja. Ezzel még nincs vége, Szlovákiában nincs cégautó-adó, amely itthon havi 22 ezer forint lenne a BMW-re. A kötelező felelősségbiztosítás díja is alacsonyabb, mint nálunk, teljesítményarányos gépjárműadót pedig egyáltalán nem kell fizetni, sorolja érveit.
T-nek egyébként nem ez az első szlovák rendszámot viselő autója. A korábbi szintén egy régebbi, de ugyancsak az E60 szériából való 5-ös BMW volt, de azt néhány éve, talán a magas futásteljesítmény miatt lecserélte a mostanira. Kiderült, az átírási költségek sem vészesek odaát, továbbá az időszakos műszaki vizsga és az eredetiségvizsgálat költségei is alacsonyabbak, mint nálunk.
Olvasónk tehát tovább autózik, de bevallja, azért nem várja túlságosan az első igazoltatást. Munkája miatt ezután sem teheti meg, hogy elkerülje Magyarországot. Figyelemmel kíséri a jogszabályváltozásokat, valamint az autózás költségeinek átalakulását. Egyszer, még a régebbi 530-as idején, eljátszott a honosítás gondolatával, de végül kapott egy magyar cascós árajánlatot. Abban 65 ezer forintos havidíjért kínáltak a szlovákiaihoz hasonló szolgáltatásokat, így ejtette az ötletet.
Maradt tehát a szlovák rendszám, amely hamarosan mégis lekerül az autóról, hogy átadja a helyét egy osztráknak. Ehhez egy ottani lakcímkártyára is szüksége lesz T-nek. Ennek kiváltása ingyenes, és mivel a cégnek ott is van telephelye, az autó forgalomba helyezésével sem lehet probléma, de erről még gyűjtik az információkat olvasónk munkatársai.
Hogy megtudjuk milyen eredménnyel zárult a nyár közepétől december végéig tartó, 50 százalékos regadó-kedvezménnyel kecsegtető hazai akció, ismét megkerestük az ügyben leginkább érintett hatóságokat, a regisztrációs eljárásokat lefolytató Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), illetve az Országos Rendőr-főkapitányságot.
Amíg a válaszokra várunk, emlékeztetjük olvasóinkat, hogy a NAV október 21-i összesítése szerint három hónap alatt körülbelül 180 millió forint folyt be az kedvezményes regadókból, és mindössze 983 esetben ítélték meg a kedvezményt a kérelmező autótulajdonosoknak. Elutasított kérelemről is tudunk: előfordult, hogy az autótulajdonos azért nem kapta meg a kedvezményt, mert a magyarországi honosítási eljárás kezdete előtt vonatta ki a forgalomból külföldön az autót. A magyar gépezet lefagyott attól, hogy azon már a külföldi kiviteli- és nem a forgalmiban szereplő eredeti rendszám volt az eljárás megindításakor.
Persze erre a problémára is van megoldás. Vissza kell vonulni, újra forgalomba kell helyeztetni az autót külföldön, majd behozni, kivonatni, végül itthon ismét jelentkezni a vámhatóságnál. Egyszerű.
Időközben, főként a jobb környezetvédelmi osztályba sorolt autók esetében jelentősen csökkentették a regisztrációs adót. Így aki most honosít, sok esetben amúgy is kevesebbet fizethet, mint eddig, feltéve, hogy bármit is komolyan vett abból, amit az elmúlt hónapokban hivatalos forrásokból hallani lehetett a Magyarországon használt külföldi rendszámos autókkal kapcsolatban.
Már tudjuk: akik a korábbi fenyegetések, illetve a kedvezmény hatására csak legyintettek, nem mind adócsalók. Lehet, hogy T-hez hasonlóan cégkivonattal, ügyvezetői meghatalmazással, illetve egyéb okiratokkal autóznak. Mindkét csoportra igaz, hogy tagjai valószínűleg számoltak, mielőtt a külföldi rendszám mellett döntöttek, de csak az egyikben vannak olyanok, akik tilosban járnak, és röhögnek, amikor közteherviselésről, mozgáskorlátozottak számára fenntartott parkolóhelyekről, sebességhatárokról hallanak. Hogy hányan lehetnek? Több ezren. Vagy nem, de ez talán soha nem derül ki.
A folytatásban hamarosan bemutatjuk egy olyan autós esetét, aki úgy döntött, magyarra cseréli autója külföldi rendszámát. Mivel a honosítási procedúra még csak most kezdődik, feltérképezzük az összes magyarországi és külföldön szükséges teendőt. Egyúttal várjuk minden olyan olvasónk levelét, aki kitart külföldi rendszáma mellett, már elindította a honosítási eljárást, vagy már magyar rendszámmal használja autóját.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
