A le­gen­dás Bo­tond

2013.03.16. 06:12

Tudták-e, hogy Winkler tervezte Magyarország egyetlen híres, világszerte elismert képességű terepjáróját? Túl keveset tudunk róla - itt az idő, hogy kiokosodjunk.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi két, eredetileg a 2000/5-ös és 2000/6-os számban megjelent rész egyesítésével készült.

A Monarchiába nehezen integrálódó hadiiparunk – az osztrákok vonakodtak fegyvergyárakat és hadiüzemeket létesíteni Magyarországon – az első világháború után egy háborús ipari fellendülésben felduzzasztott, de forrásaitól megfosztott ágazatot hagyott maga után. Az 1918-as katonai összeomlás, az 1919-es tanácsköztársaság a még megmaradt tartalékokat is kimerítette, a megszálló francia csapatok repülőgépeinket verték széjjel, az országot elözönlő román csapatok pedig szinte minden mozdítható berendezést, gépet, nyersanyagot elraboltak az országból.

A Trianonban 1920. június 4-én aláírt békediktátum V. paragrafusa értelmében az antanthatalmak részére három hónapon belül minden megmaradt fegyvert, hadianyagot  át kellett adni. A példátlanul megcsonkított ország hadseregét mindössze 35 ezer főben állapították meg. A hadiiparban nélkülözhetetlen fém- és szénbányák a határok drasztikus megváltoztatásával az új országhatáron túlra kerültek. A megalázó trianoni szerződés aláírásával párhuzamosan megkezdődött a hadiipar rejtése és a győztes hatalmak ellenőrzésének kijátszása. Ez az állapot tizennyolc éven át, 1937-ig tartott, mikor az antant ellenőrzése megszűnt.

1938 februárjában a Huba I. Hadrendfejlesztési terv elfogadása után utasították a vezérkart a gépjárművek, harckocsik, repülőgépek és egyéb hadfelszerelés beszerzésére, licencek vásárlására, a megrendelések kiadására. Győrött 1938. március 5-én mondott beszédében Darányi Kálmán miniszterelnök meghirdette az egymilliárd pengős beruházási, haderőfejlesztési programot. A májusban törvényerőre emelt program megnyitotta a megrendeléseket a hadigazdaságra átálló ipar közép- és nagyvállalatai számára. Ekkor került sor a leglényegesebb hadi eszközök –  Toldi harckocsi (svéd licenc), Turán (cseh licenc német segítséggel), Csaba páncélgépkocsi (saját fejlesztés), Héja vadászgép (olasz licenc), Botond terepjáró (saját fejlesztés) – megrendelésére.

A Magyar Királyság gépkocsizó csapatai már kisebb számban rendszeresítették a jól bevált 1,5 tonnás Mávag–Mercedes és az 1,2 tonnás Krupp terepjárókat, de a tárgyalások a licencekről nem vezettek eredményre. A németek elzárkóztak a magyarországi sorozatgyártás elől (1,2 tonnás Krupp LZH143), és annak ellenére, hogy a Mávag az 1,5 tonnás Mercedest (G5 V152) gyártotta már hazánkban, e típusra megfizethetetlen licencdíjat szabtak. Az 1938. május 5-én Hajmáskéren tartott terepjáró-bemutató utáni tárgyalások sem vezettek eredményre.

Az időközben elrendelt újabb bemutatón, augusztusban, meglepetésre a győri Magyar Vagon és Gépgyár 1,5 tonnás terepjáró-mintapéldánya minden tekintetben megfelelt a vezérkar követelményeinek. Jóval egyszerűbb és olcsóbb volt a német típusoknál, tulajdonságaival és teljesítményével felülmúlta őket. Winkler Dezső konstrukcióját 38M Botond néven 1938 szeptemberében rendszeresítették, és még ebben a hónapban a Magyar Vagon- és Gépgyár és a Mávag mint fővállalkozók megkapták az 1402 darabos megrendelést.

Honvédségünk újrafelszerelésével párhuzamosan a Csehszlovákiával Bécsben folytatott békés területrendezési tárgyalások 1938. november 2-án eredményre vezettek, és tizenkilenc év után csapataink bevonulhattak a Trianonban elcsatolt Felvidék egy (kis) részére. 1939. március 15–18. között Kárpátalját foglaltuk vissza. A második bécsi döntés – 1940. augusztus 30. – értelmében Észak-Erdélybe vonulhattunk be. A Kolozsvárott szeptember 11-én tartott díszszemlén a gépkocsizó alakulatok egy része már az új Botond terepjáróval vonult fel.

A háborúba sodródó ország gépkocsizó dandárjainak Botondjai a gyorshadtest – 1941. július 10-november 15 – harcaiban estek át először a tűzkeresztségen. December 14-én az Andrássy úton a gyorshadtest tiszteletére tartott díszszemlén vonultak fel az 1-es, 2-es gépkocsidandárok Botondjai. Vitéz Major Jenő vezérőrnagy a vezérkari főnöknek írott hosszú jelentésében így ír a Botondokról:

„A Botond típusú csatajármű ez alkalommal is mindenek fölött állónak bizonyult. Október hó közepétől kezdve csak már a magyar Botond-kocsi közlekedett megbízhatóan, beleértve a német gépjárműveket is. E típus kifejlesztése parancsnoki személykocsikká, nagyobb térfogatot befogadó anyaggépkocsikká, valamint nagyobb motorikus erővel rendelkező vontatókká felette kívánatos volna. Könnyű tüzérségünket már a hadjárat harmadik hónapjától kezdve úgyszólván kizárólag Botond kocsik vontatták. A gyorshadtest-parancsnokság a hadjárat negyedik hónapjában oly átszervezésre kényszerült, melynek eredményeként az ellátó szolgálat zöme is Botond gépkocsikkal bonyolódott le.”

A megrendelésekkel túlterhelt ipar nem tudott lépést tartani a felgyorsult politikai eseményekkel . A Botond szállításainak késését, a határidő-eltolódások okát a külföldi, elsősorban német alkatrészek, műszerek, nyersanyagok, nemesfémek krónikus késése és a fővállalkozó gyárak leterheltsége okozta.

A Botond a Szovjetunió elleni háborúban továbbra is állóképes maradt, és a harctéri tapasztalatok is megkövetelték a továbbgyártását. 1941 novemberében a honvéd vezérkar újabb 1400 Botond rajkocsit rendelt a fővállalkozó gyáraktól, melyekből 1944-ig körülbelül 1200-at sikerült a hadsereg részére átadni. Ezeket 38/42 M Botond B jelzés alatt rendszeresítették.

A Botondról a mai napig is sok legenda kering. Ezek nem alaptalanok, mert viszonylag egyszerű, helyenként túlméretezett, könnyen kezelhető, igénytelen szerkezete nagyban növelte túlélőképességét a legnehezebb oroszországi viszonyok között is.

A németek többször különös módon adtak bizonyságot bajtársiasságukról, főleg a „rugalmas elszakadás” időszakában, amikor előszeretettel – gyakran csellel, zsarolással, sőt erőszakkal – vették el honvédeinktől e jól sikerült hadieszközt, mely menekülésükhöz biztos eszköznek számított.

Az oldalról ajánljuk

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

29 perce
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53