Kipróbáltuk az új budapesti buszt
Összesen százötven új Mercedes Citaro C2 buszt állít forgalomba Budapesten a VT-Transman. A buszokba minden fontos extrát beépítettek, a légkondit sem felejtették el és a motorjaik is elég erősek a hegyi utakhoz. És a vandálok? Arra is van megoldás.

Az új Mercedesekről először azt tudtam meg, hogy nem a cég törökországi gyárában, hanem a mannheimi központban készültek és tényleg teljesen újak. A gyártási hely azért baromi fontos, mert így garantált, hogy a mi klimatikus viszonyainknak és útsózási szokásainknak megfelelő alvázvédelmet kaptak és minőségük bármely nyugat-európai város elvárásait teljesíti. Mivel megváltoztattak egy törvényt, többé nem gond az utastérbe telepített kamerarendszer, vagyis az üzemeltető képes lesz fellépni a vandálok ellen, mert lesz bizonyíték a kezében és talán a sofőrt sem fenyegeti majd annyi részeg. A felvételeket netes kapcsolattal küldik egy központba és tizenhat nap után megsemmisítik őket, ha nem történt semmi időközben.
A VT-Transmant megbízó Budapesti Közlekedési Központ a lelkemre kötötte, ezért elmondom, hogy az új buszok épsége közös érdek, az állagmegóváshoz pedig széleskörű társadalmi konszenzusra volna szükség, úgy bizony. Végül, de nem utolsó sorban, tudniuk kell, hogy új helyzetben vagyunk, új utakon, vonalakon járnak majd a buszok, új sofőrök ülnek a volán mögött, új buszokat vezetnek - alaposan felkészítették őket a sok újdonság kezelésére, így nem lesz fennakadás a vonalakon. Huh, ezzel is megvolnánk.

Részemről semmi akadálya ennek az új kezdetnek, magam is boldogabban váltok majd jegyet egy Mercedesre, mint például arra az Ikarusra, mellyel az utolsó téli napon érkeztem a szerkesztőséghez és amikor megálltunk, jól láthatóan gomolygott az utastérbe a füstgáz. Kérdés, mikor ér majd egy kicsit közelebb egymáshoz állapotban az ezerháromszázas fővárosi flotta két végpontja, az 1971-óta szolgáló, heroikus küzdelem árán életben tartott Ikarus 260-280 állomány és a legújabb csúcsjárművek. Nem lesz könnyű, hiszen a BKV-ról senki nem merné azt állítani, hogy van pénze, a VT-Transman viszont még sokkal kevesebb vonalon üzemeltet járatokat, mint a fővárosi mamutvállalat.
A VT-s szóló, illetve csuklós buszok egyébként három adagban állnak rendszerbe májustól-júliusig az 5, 7/173, 7E/173E, 8, 9, 11, 22, 25, 30, 30A, 31, 33, 33E/133E, 34, 67, 91, 97E, 104, 104A, 105, 106, 111, 112, 134, 139, 168E, 178, 196, 196A, 204, 220, 222, 224, 230 és 291-es járatokon, vagyis Pesten és Budán is ki lehet majd próbálni őket.

Vissza a Citarókhoz. A BKK által kiadott sajtóanyag érdekes tényei közt olvastam, hogy ezek a buszok összesen, naponta 944 kilogrammal kevesebb szén-monoxidot és 1131 kilogrammal kevesebb nitrogén-oxidot pöfögnek a levegőbe a szupermodern, AdBlue adalékkal etetett motorjuknak köszönhetően. Sajnos azt nem írták oda, hogy mihez képest, de gondolom a legrégebbi, Euro 2-es Ikarusokkal hasonlították őket össze.

Bár annak idején a BKV 7700-as Volvói sem számítottak korszerűtlennek, azokból is százötven került a forgalomba, de a lehető leggyengébb motorral rendelték őket. A túlzott igénybevétel túlfogyasztást (a Mercedeshez képest akár húsz literes többletet) és mostanra komoly kopást eredményezett, ezért már ezek is húzzák a belüket. A csuklós Mercik motorja 11 ezer köbcentis, a Volvóké csak 7,3 ezer. Az előbbi 260, az utóbbi csak 202 kilowattos, 1600, illetve 1200 newtonméteres nyomaték mellett, pedig a tömegük hasonló, körülbelül tizenkilenc tonna.

Az erősebb motor nem jelent nagyobb végsebességet, hiszen azt a városi használathoz korlátozták, de tény, hogy jobban megindul álló helyzetből, már amennyire ezt egy rövid próbán meg lehet ítélni. Ha buszt rendelnének, tanuljanak az esetből és ne sajnálják azt a 60-80 milliót, amibe egy ilyen Citaro C2, kiviteltől függően kerülhet. Addig meg örüljenek, ha éppen egy ilyen Mercedes fut be önök elé a megállóba. Tényleg jó lesz vele utazni.
Update: A cikk és a videó megjelenése után kaptuk a sajnálatos hírt, hogy a hivatalos közleményben szereplő állítással ellentétben, egyelőre nincs, de lesz lakossági internetszolgáltatás az új buszokon. A BKK persze rajta van az ügyön, mondják, de még folynak a tárgyalások.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Kisiklott és felborult egy kerozint szállító vonat a Liszt Ferenc Repülőtéren
A fővárosi hivatásos tűzoltók végzik a műszaki mentést.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Fordok százait hívják vissza, mert nem sikerült jól az előző visszahívás
300 Mustang lehet érintett.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Közélet
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.
- Nepperűző
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.
- Közélet
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.
- Hírek
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Hírek
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Tesztek
Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.
Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!
