Me­phisto, a to­ri­nói szörny

2013.06.01. 06:49

Egy mind­össze egyet­len pél­dány­ban ké­szí­tett gyor­sa­sá­gi re­kor­der Fiat. Nem az a tipikus Cinquecento: a motorja több mint 28 ezer köbcentis volt.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2000/4-es számban jelent meg.

1911-et írunk. A torinói Fiat autógyárat – mint sok más pályatársát – elkapja a vadászláz a gyorsasági világrekord megszerzéséért. Ez a jelenség akkoriban egyfajta megalomániának volt tekinthető. A kor mércje a 200 lóerős, 21 literes versenyautó, a Villám Benz volt. Ez az autó 1909-ben a sebességi világcsúcsot 202,6 km/h-ra emelte, azt kellett túlteljesíteni.

A Fiat titkos fegyvere egy guruló szörnyeteg volt, amely a Tipo S.76 jelzést viselte, és a versenyvilágot volt hivatott felrázni mély álmából. A jármű több mint 1,6 méter magas volt, és ez abból adódott, hogy 28 340 köbcentiméteres motor hajtotta. Itt most nem nyomdahibáról van szó, valóban 28 literről van szó.

A négy dugattyú mindegyike 190 mm átmérőjű, a löket pedig pontosan 250 mm volt. Ez a hatalmas gép 290 lóerőt teljesített 1900-as fordulatszámon. A komoly nyomaték hátsó kerekekre való átvitele lánchajtással történt. Az egyenként több mint 7 literes hengerek mindegyikében három gyújtógyertya dolgozott, az üzemanyag-keveréket 75 mm tölcsérnyílású karburátorral állították elő. A járművet leginkább sűrített levegővel lehetett beindítani, bár volt kurblija is.

Amikor a 4,13 m hosszú és 1650 kg súlyú versenyautó az olasz Pietro Bordinóval a volánjánál megjelent az angliai Brooklands pályán, a méreteitől megilletődött britek elnevezték az autót Mephistónak. Bordino csúcskísérlete nem volt kellemes autózás, mert a Tipo S.76-os nehezen kezelhető autó volt. A hűtővíz utántöltéséhez például másfél méteres létrára volt szükség, hogy hozzá lehessen férni a hűtő csavarjaihoz. Ha a vezető valami keveset látni akart az előtte lévő útból, derékfájdító tornamutatványokat kellett végeznie ülve, hogy ellásson a hatalmas gépház mellett. Bordino repülő mérföldön ugyan felállított egy 31 másodperces rekordot, de a világcsúcsból nem lett semmi. Nem sikerült a második próbálkozás sem az angliai Saltburn strandján, ugyanis az elért 201,3 km/h-s sebesség csak pályarekord volt.

Harmadszor a francia Arthur Duray kísérletezett a világcsúcs elérésével 1913 novemberében. Az immár 300 lóerősre erősödött óriással a belgiumi Ostendében állt rajthoz a franciaországi autóklub felügyelete alatt. Ekkor a rekordvadászat már a Barney Oldfield által 1910-ben, egy Villám Benzcel felállított 211,9 km/h-s sebesség túlteljesítését jelentette...

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Arthur Duray minden tudását és bátorságát összeszedve 213 km/h-s sebességet ért el Ostende homokstrandján, ez már világcsúcs lett volna. Hogy miért nem ismerték el? A válasz a szabályokban rejlik. A repülő mérföldes csúcskísérleteknél a hátszélből és szembeszélből adódó előny, illetve hátrány kiküszöbölése miatt a menetet negyedórán belül mindkét irányban meg kellett tenni. Duray csak egyik irányban tett kísérletet a világcsúcs megdöntésére, ugyanis a már amúgy is rossz időjárás közben viharosra fordult. Erős nyugati szél fújt, esett az eső, a homokpálya már teljesen átázott. Duray lehetetlennek és veszélyesnek tartotta a szabályok betartását. Ennek ellenére – ha nem is hivatalosan – mégis a Fiaté lett a világcsúcs, bár ez csekély vigasz lehetett.

Brooklandsben 1922-ben, egy Sunbeam volánjánál állított fel új világcsúcsot az angol Kenelm Lee Guinness. Az autóját 350 lóerő gyorsította 215,2 km/h-s sebességre. Ezek után Ernest Eldridge keresett alkalmas autót újabb rekord felállításához. 1924-ben talált rá a megfelelő járműre a Mephisto, vagyis a Fiat Tipo S.76 személyében. Eldridge a Párizs és Arpajon közötti műúton próbálkozott. A lehető legjobb időjárási viszonyok mellett 234,987 km/h-s sebességet ért el a már 13 éves, óriási versenyautóval. És ez már hivatalos világrekord volt.

A Fiat Tipo S.76 gyorsasági világrekordja egészen 1927. március 27-ig nem dőlt meg. Sir Henry Segrave volt akkor gyorsabb az 1000 lóerős Sunbeam 1000 hp-val. A felállított új rekord 327,8 km/h lett.

A húszas évek közepén még kisebb-nagyobb módosításokat végeztek a Tipo S.76 motorján és karosszériáján, de az autó Ernest Eldridge világrekordja után már soha többé nem állt rajthoz. A mélyvörös színűre festett Mephisto Torinóban, a  Fiat autógyár múzeumában tekinthető meg.

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
  • Hírek

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára

Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.

tegnap, 17:27
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
  • Hírek

Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami

Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.

február 18., 05:58
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
  • Hírek

Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál

A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.

február 17., 16:23
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
  • Hírek

Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt

A reggeli, délelőtti órákban.

február 18., 08:38
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
  • Hírek

Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták

Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.

február 18., 09:14
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
  • Hírek

911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne

A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.

február 18., 05:59
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

február 17., 16:48
Sokkal olcsóbb az új BMW X3 Kínában, mint Németországban
  • Hírek

Sokkal olcsóbb az új BMW X3 Kínában, mint Németországban

Annyira nem meglepő.

február 18., 07:29
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
  • Közélet

A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat

Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?

február 18., 05:58
Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás
  • Hírek

Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás

Nagyon kevésen múlt, hogy a Model S sofőrje ne okozzon balesetet.

február 18., 15:10
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
  • Hírek

A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét

Ez is akadályozta a két cég egyesülését.

február 18., 11:10
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
  • Hírek

Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz

Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.

február 17., 15:58
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
  • Hírek

Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval

Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.

február 18., 11:29
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
  • Hírek

Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána

Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.

február 18., 14:15
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!
  • Belsőség

Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15

Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.

február 17., 12:56
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
  • Hírek

18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót

Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.

február 17., 12:31
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
  • Hírek

Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő

A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.

február 17., 15:01
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
  • Hírek

Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban

Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.

február 17., 12:33
Chevrolet Spark EUV
  • Hírek

Chevrolet Spark EUV

február 18., 11:00
VW Golf GTI
  • Tesztek

VW Golf GTI

február 17., 16:09
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21
Eladó Prodrive P25
  • Hírek

Eladó Prodrive P25

február 17., 15:57
Modena Automobili Project MA-01
  • Hírek

Modena Automobili Project MA-01

február 17., 12:50
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13
Neked ajánlott