Egy mindössze egyetlen példányban készített gyorsasági rekorder Fiat. Nem az a tipikus Cinquecento: a motorja több mint 28 ezer köbcentis volt.
A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2000/4-es számban jelent meg.

1911-et írunk. A torinói Fiat autógyárat – mint sok más pályatársát – elkapja a vadászláz a gyorsasági világrekord megszerzéséért. Ez a jelenség akkoriban egyfajta megalomániának volt tekinthető. A kor mércje a 200 lóerős, 21 literes versenyautó, a Villám Benz volt. Ez az autó 1909-ben a sebességi világcsúcsot 202,6 km/h-ra emelte, azt kellett túlteljesíteni.
A Fiat titkos fegyvere egy guruló szörnyeteg volt, amely a Tipo S.76 jelzést viselte, és a versenyvilágot volt hivatott felrázni mély álmából. A jármű több mint 1,6 méter magas volt, és ez abból adódott, hogy 28 340 köbcentiméteres motor hajtotta. Itt most nem nyomdahibáról van szó, valóban 28 literről van szó.

A négy dugattyú mindegyike 190 mm átmérőjű, a löket pedig pontosan 250 mm volt. Ez a hatalmas gép 290 lóerőt teljesített 1900-as fordulatszámon. A komoly nyomaték hátsó kerekekre való átvitele lánchajtással történt. Az egyenként több mint 7 literes hengerek mindegyikében három gyújtógyertya dolgozott, az üzemanyag-keveréket 75 mm tölcsérnyílású karburátorral állították elő. A járművet leginkább sűrített levegővel lehetett beindítani, bár volt kurblija is.

Amikor a 4,13 m hosszú és 1650 kg súlyú versenyautó az olasz Pietro Bordinóval a volánjánál megjelent az angliai Brooklands pályán, a méreteitől megilletődött britek elnevezték az autót Mephistónak. Bordino csúcskísérlete nem volt kellemes autózás, mert a Tipo S.76-os nehezen kezelhető autó volt. A hűtővíz utántöltéséhez például másfél méteres létrára volt szükség, hogy hozzá lehessen férni a hűtő csavarjaihoz. Ha a vezető valami keveset látni akart az előtte lévő útból, derékfájdító tornamutatványokat kellett végeznie ülve, hogy ellásson a hatalmas gépház mellett. Bordino repülő mérföldön ugyan felállított egy 31 másodperces rekordot, de a világcsúcsból nem lett semmi. Nem sikerült a második próbálkozás sem az angliai Saltburn strandján, ugyanis az elért 201,3 km/h-s sebesség csak pályarekord volt.

Harmadszor a francia Arthur Duray kísérletezett a világcsúcs elérésével 1913 novemberében. Az immár 300 lóerősre erősödött óriással a belgiumi Ostendében állt rajthoz a franciaországi autóklub felügyelete alatt. Ekkor a rekordvadászat már a Barney Oldfield által 1910-ben, egy Villám Benzcel felállított 211,9 km/h-s sebesség túlteljesítését jelentette...
Veterános cikkek
Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Arthur Duray minden tudását és bátorságát összeszedve 213 km/h-s sebességet ért el Ostende homokstrandján, ez már világcsúcs lett volna. Hogy miért nem ismerték el? A válasz a szabályokban rejlik. A repülő mérföldes csúcskísérleteknél a hátszélből és szembeszélből adódó előny, illetve hátrány kiküszöbölése miatt a menetet negyedórán belül mindkét irányban meg kellett tenni. Duray csak egyik irányban tett kísérletet a világcsúcs megdöntésére, ugyanis a már amúgy is rossz időjárás közben viharosra fordult. Erős nyugati szél fújt, esett az eső, a homokpálya már teljesen átázott. Duray lehetetlennek és veszélyesnek tartotta a szabályok betartását. Ennek ellenére – ha nem is hivatalosan – mégis a Fiaté lett a világcsúcs, bár ez csekély vigasz lehetett.
Brooklandsben 1922-ben, egy Sunbeam volánjánál állított fel új világcsúcsot az angol Kenelm Lee Guinness. Az autóját 350 lóerő gyorsította 215,2 km/h-s sebességre. Ezek után Ernest Eldridge keresett alkalmas autót újabb rekord felállításához. 1924-ben talált rá a megfelelő járműre a Mephisto, vagyis a Fiat Tipo S.76 személyében. Eldridge a Párizs és Arpajon közötti műúton próbálkozott. A lehető legjobb időjárási viszonyok mellett 234,987 km/h-s sebességet ért el a már 13 éves, óriási versenyautóval. És ez már hivatalos világrekord volt.
A Fiat Tipo S.76 gyorsasági világrekordja egészen 1927. március 27-ig nem dőlt meg. Sir Henry Segrave volt akkor gyorsabb az 1000 lóerős Sunbeam 1000 hp-val. A felállított új rekord 327,8 km/h lett.
A húszas évek közepén még kisebb-nagyobb módosításokat végeztek a Tipo S.76 motorján és karosszériáján, de az autó Ernest Eldridge világrekordja után már soha többé nem állt rajthoz. A mélyvörös színűre festett Mephisto Torinóban, a Fiat autógyár múzeumában tekinthető meg.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.
- Hírek
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.
- Hírek
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.
- Hírek
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
A reggeli, délelőtti órákban.
- Hírek
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.
- Hírek
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Közélet
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?
- Hírek
Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás
Nagyon kevésen múlt, hogy a Model S sofőrje ne okozzon balesetet.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Hírek
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
Ez is akadályozta a két cég egyesülését.
- Hírek
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.
- Hírek
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.
- Hírek
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.
- Belsőség
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15
Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.
- Hírek
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
- Hírek
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.
- Hírek
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.
