Olajhamisítás: hogyan ismerheti fel az eredetit?
Furcsa egy ország ez a miénk. Maguktól születnek sajtónyilatkozatok, hogy minket márpedig nem érint a motorolaj-hamisítás problémája, közben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal folyamatosan nyomoz és leleplez, ráadásul készül az új jövedéki törvény, hogy legalább egy kicsit nehezebbé váljon a bűnözők dolga.

Napokkal a magyarországi motorolaj-hamisításról szóló első cikk megjelenése után kaptunk egy közleményt a Shelltől. Azt írják, csak tiszta forrásból származó, kiváló minőségű motorolajokat forgalmaznak, elsősorban a benzinkutaknál. Beszerzési rendszerűk szigorú, ezért mindenki bátran töltheti termékeiket az autójába. Erről a Shell kenőanyag-üzletágának vezetője nyilatkozott a cég PR-ügynökségének.
Mindez csupán kiragadott példa, hiszen bár több hivatalos forrásból megerősítették, hogy az országban nagy tételben palackozzák a pancsolt, fáradt, bizonytalan eredetű, motorkárosító löttyöket, a megkeresett olajcégek kivétel nélkül azt mondják, nem érintettek az ügyben. Hamisíthatatlan csomagolást használnak, illetve alaposan ellenőrzik szállítmányaikat.

Kicsit tovább kapirgálva a magyar olajforgalmazók honlapjain, megtaláltam a Filterabc nevű cég összeállítását. Innen tudtam meg, hogy a Castrol bizonyos termékein alkalmazott hologramos megoldásán és a Magnatec olajokon lévő, barázdás Feel me cimkén kívül több márka forgalmazója védekezik a hamisítók ellen.

A Mobil kenőanyagokat képviselő Lubexpert Kft. egyszerű, cimkés tanúsítványt ragaszt a flakonokra és kannákra, a Total szürke flakonjai közül a négy- és ötleteres kiszerelések hátsó felületén, kétoldalt barázdákat alakítottak ki, a termékek egyedi azonosítói aranysárgák, barnák, a kisebb csomagoláson lévő jelzések pedig feketék és újabban hologramos matrica is van rajtuk. Az ELF olajok flakonja kék, és bizonyos literes kiszereléseken, az EXCELLIUM NF 5W-40 1l és az ELF EVOLUTION SXR 5W-40 flakonján is megjelent a cég saját, hosszúkás hologrammatricája. A hazai importőrtől származó Total és ELF olajok kupakjára október 1-től ezen kívül záróhologram is kerül, mely megsérül az első nyitáskor. Így küzdenek az illegális újrapalackozás ellen. Természetesen ezúttal is igaz, hogy az olajkereskedők korábbi készleteiben még bőven lehetnek olyan flakonok és kannák, melyeken nincs ilyen zárómatrica, de ezek természetesen nem feltétlenül hamisak.
Közben ismét feltettem néhány kérdést a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, hátha a legutóbbi levélváltás óta született eredmény a nyomozásban. Azt írják, ismét volt fogás, a nyomozók ezúttal nemcsak olajos flakonokat és hordókat találtak egy razzia során, de nagy mennyiségű, ismeretlen összetételű folyadékot is, vagyis nem motorolajat, amit akként akartak önökre sózni. Az anyag silány minőségűnek tűnik, teszi hozzá a NAV válaszadója.

A nyomozás jelenleg iparjogvédelmi jogok megsértése miatt zajlik. A folyadék silány, de a csomagolástechnika professzionális, márpedig a vevő először csak azt látja. Az érintett cégek jó hírnevének védelme érdekében olajmárkákat és típusokat ezúttal sem árult el a hivatal. A nyomozás a hamisításhoz szükséges eszközök és kellékek beszerzési forrásainak felderítésével folytatódik.
Öngól a hamisítók elleni küzdelemben
Régóta tudjuk, hogy az igazság nem fekete vagy fehér, jócskán játszik a szürke számtalan árnyalata is.
Másképp látja a helyzetet az importőr, a kereskedő és a végfelhasználó vásárló is. Anélkül, hogy vitatnám az olajhamisítás tényét, úgy gondolom, nagyobb az ügy füstje, mint a lángja. Ráadásul több különböző jelenség látszik alaposan összemosódni.
Ott van például az Európai Unió, amely biztosítja az áruk szabad áramlását – természetesen bizonyos feltételek betartása mellett. Ezeknek eleget téve azonban bármilyen kereskedő szabadon vásárolhat bármely uniós tagállamban, és azt továbbadhatja egy másikban. Anélkül, hogy az üzletben a célország importőrének részt kellene vennie.
Az persze az importőrnek forgalomkiesés, amelyet igyekszik valahogy visszaszerezni. Ennek kevésbé ügyes módja, ha az egyébként valóban létező olajhamisítási ügyet meglovagolva farkast kiált, és hologramozni kezdi a termékpalettát. Illetve annak csak egy részét, de ez a nem létező kommunikációból nem derül ki. Így az ügyfelek számára gyanús lesz MINDEN, ami nem hologramos. Az is, amit egyébként maga az importőr árul.
Ha ráadásul az importőr telerakta az országot a hologramos matricát ábrázoló reklámtáblákkal, majd saját maga az attól eltérő hologrammal forgalmazza az olajat, az már tényleg nagyon kellemetlen. Nem csupán neki, hanem a tápláléklánc minden egyes résztvevőjének, beleértve a vásárlókat is.
Mert a vásárló nem feltétlenül elégszik meg a PR-kommunikációval. Google-t ragad, vagy a piacon beszéli ki a vasárnapi répavásárlás közben, de a vége úgyis az, hogy a szóban forgó gyártó egyszerűen gyanús lesz. Hiszen neki csak annyi marad meg, hogy volt az a bizonyos kabátlopási ügy. Kerüli tehát a márkát, hiszen számtalan alternatíva marad, amellyel élhet.
Ez pedig mindenkinek rossz. Persze végül a hamisítóknak is, de legfőképp azoknak, akik a márka több évtizedes imidzsét felépítették Magyarországon. Beleértve persze magát az importőrt is. A Totalcar áruház honlapján további tanácsok olvashatók, a biztonságos vásárláshoz. (Prokop Gábor)
Elhatároztam, hogy ezután minden hónapban írok majd egy újabb levelet a NAV-nak, hátha így, morzsánként sikerül közelebb jutni a teljes igazsághoz.
A Shell és a NAV levele után ismét írt valaki. Egy távoli kolléga, aki olvasta a cikket. Leveléhez mellékelt egy Nemzetgazdasági Minisztériumból származó, egyelőre nem nyilvános törvénymódosítási előterjesztést. A minisztérium sajtóosztálya nem kívánt nyilatkozni, mivel a jövő évi adótörvényeket éppen ezekben a hetekben tárgyalja majd az országgyűlés. A munkaanyagból viszont kiderült, hogy a jövedéki törvény módosítását tervezi a kormány.
Óvatosan a benzinkúton
Addig, mintegy kiegészítésként annyit javasolnék mindenkinek, hogy a bizonytalan eredetű motorolajon kívül óvakodjon attól is, hogy autójába közvetlenül a leállítás után töltsenek olajat a benzinkúton, mondván, alacsony szintet mutat a nívópálca. Tipikus jelenet, hogy egyes benzinkutasok villámgyorsan próbálnak teljes szolgáltatást nyújtani az ipari kamerák kereszttüzében, míg az autós odabent fizet.

Bár a motorolaj meleg állapotban hígan folyik, a motor működése során bejárja a blokk teljes kenési rendszerét, így körülbelül a leállítást követő ötödik percben érdemes először kihúzni a nívópálcát az olajteknőből, mivel addigra alakul ki a reális olajszint. Ez a módszer autónként eltérhet, és tudjuk, bizonyos típusokban egyáltalán nincs is hagyományos nívópálca. Ezekben az esetekben az elektronikus érzékelő figyelmeztet, ha tölteni kell az olajat.
A javaslat szerint a jövő évtől a kenőanyagok kereskedelme is jövedékiadó-köteles lesz, ami szigorúbb ellenőrzéseket jelenthet. Hogy ettől változik-e majd a motorolajok ára, nem világos, ugyanakkor sokkal több adminisztratív teher hárul majd a forgalmazókra és szigorúbbak lesznek az ellenőrzések is. Aki illegális forrásból szerzi be készleteit, akár börtönbüntetésre is számíthat.
Az olajhamisítás nem csak nálunk és nem csak ettől az évtől okoz problémákat. Ha például megnyitjuk a Castrol szlovák oldalát, rögtön feljön egy közlemény. Felhívják a vásárlók figyelmét, hogy az Edge- és Magnatec-flakonokon keressék a hologramot, mert újabban elszaporodtak a csalások. És valóban, a benzinkutakon vásárolható termékeken ott is a matrica.
A cég honlapján ugyanakkor idézik a szlovák pénzügyminisztérium felhívását is. Azt írják, a közelmúltban a vámosok és az adóhatóság munkatársai háromszáz liter hamis motorolajat foglaltak le a zsolnai- és nyitrai járások autószervizeiben. A nyolc - véletlenszerűen - ellenőrzött javítóhely fele bukott meg. Ötvennégy ötliteres és tizenhat egyliteres flakonnal. Ne a mennyiséget, inkább az arányokat nézzék. A szervizek fele hamis olajat használt. Jó volna végre, ha a magyar hatóságok nem csak újságírói kérdésre válaszul tájékoztatnának a problémáról, hanem valamilyen hatásosabb módon, akár egy ilyen közleménnyel, és persze a mostaninál több konkrétummal.
Egy másik, szintén szlovák nyelvű oldal szerint 2012-ben ismeretlen eredetű Total Ineo 504/507-es olaj árasztotta el az ottani piacot, holott ezt a típust már évekkel korábban leváltották a Total Ineo Longlife típussal. Még így sem biztos, hogy hamis volt a Total címkéjével forgalomba hozott termék, csak éppen teljesen más piacokra, más specifikáció szerint készült. A fentiekből több következtetést is levonhatunk. Egyrészt, bizonyos cégeket meglehetősen váratlanul ért, másrészt nem magyarországi jelenségről van szó és nem csak egy-két márka érintett, harmadrészt nem minden olaj hamis ami olcsó. És végül: még mindig nem tudjuk, mekkora méreteket öltött az olajhamisítást Magyarországon. A folytatással hamarosan jelentkezünk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
