Frissítse KRESZ-tudását kuponért

2014.03.07. 06:23 Módosítva: 2014.03.07. 10:53

Mit kell tennie, ha párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton gyerekszállító busz mellé ér? Használhat-e lézerblokkolót? Mikor hajthat be környezetvédelmi övezetbe? Ne ijedjen meg, ha ezekre a kérdésekre nem tudna magabiztosan válaszolni. Az elmúlt öt-hat évben sok változás történt a KRESZ-ben, amikkel sokan nincsenek tisztában.

Nem készülnek efféle statisztikák, de enélkül is tudjuk jól, a sofőrök tekintélyes része rutinból vezet. Senki sem veszi elő a centit járdán parkoláskor, ha senki sincs a közelünkben, nem használjuk az irányjelzőt sávváltáskor, de a szabályokat úgy általában a tapasztalattal arányosan hajlamosak vagyunk egyre lazábban venni. A rendszer, amit közlekedésnek hívunk, ettől még apró hibákkal, de működőképes. Annak idején, amikor két elbukott vizsga után a harmadikra nekiültem végre beseggelni a KRESZ-könyvet, az utolsó nyergesvontatós kérdést is oda-vissza tudtam. Aztán az elméleti tudás jó része a gyakorlat mellett lekopott. Ma már úgy vagyok ezzel, mint a már említett többség, és nem érzek késztetést, hogy a kopott tudást frissítsem. Főleg, hogy már tudom, ezek egy része a hétköznapokban teljesen fölösleges. Mégis, mi kell ahhoz, hogy valaki önszántából, szabadidejében tökéletesítse KRESZ-tudását? Ha az adóforintjainkból készül egy oktatóprogram, amit ingyen böngészhetünk, s mindezért még értékes jutalmat is kapunk, vajon meghozza a kedvet?

A kreszfelfrissito.hu a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által indított kampány. A program célja, hogy felhívja a figyelmet az elmúlt évek főbb jogszabályváltozásaira, emellett segít felfrissíteni a megkopott ismereteket. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy bárki, aki regisztrál ezen az oldalon, ingyen hozzáfér egy A, egy B, valamint egy C és D kategóriás tananyaghoz. Ezek mindegyike egy normál KRESZ-könyvnél valamivel tömörebben foglalja össze a tudnivalókat, kiemelve a 2008 óta bevezetett szabályváltozásokat. A regisztráció semmiféle kötöttséggel nem jár, minden opcionális, így a tanagyag végi vizsga is. A programhoz semmi más nem kell, csak egy gyors regisztráció, szabadidő és internetkapcsolat. A tananyagot akkor hagyja félbe vagy folytatja, amikor akarja; olyan tempóban halad rajta, ahogy jól esik. Ingyenes e-learning kötöttségek nélkül, hasznos tudással és értékes jutalommal. Mi kell még?

Mi az az e-learning?

Az e-learning lényegében egy távtanulási módszer, amely jelenthet online oktatást is, amilyen például a KRESZ-felfrissítő. A módszernek már a KRESZ-oktatásban is van gyakorlata. 2012 óta van rá lehetőség, hogy a gépjárművezető-képzésben az elméleti tanfolyamot teljes egészében e-learning formájában végezhesse el a jogosítványt szerezni vágyó tanuló, akinek így nem kell végigűlnie a tantermi előadásokat. Jelenleg a következő jogosítványkategóriákra, illetve szaktanfolyami képzésekre áll rendelkezésre a hatóság által akkreditált (államilag elismert) e-learning tanfolyam: AM, A1, A2, B, B125 (A1 B-vel), A, GKI.

/kreszfelfrissito.hu/

A felfrissítő online képzése június 15-ig érhető el, és egy elég motiváló jutalmat lengettek be hozzá a szervezők. Annak az első ötvenezer embernek, aki teljesíti a képzést egy kupon jár, amivel bejelentkezhet egy ingyenes KRESZ-oktatásra. Értelemszerűen ez azoknak is vonzó, akiknek még nincs jogosítványuk, de ez első sorban mégiscsak a tudás felfrissítéséről szól. Az, akinek már van B-je, kap egy löktet így az A-ra. Vagy fordítva.

                  Egy lecke végén a KRESZ-felfrissítőben
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Egy lecke végén a KRESZ-felfrissítőben

Ha távolabbról nézzük a kérdést, tudjuk, hogy bár a tudásfrissítés jól hangzik, az emberek többségét a hideg rázza tőle. Ez egyelőre olyan fogalmakkal van egy halmazban, mint az élethosszig tartó tanulás, vagy az önmenedzselés. Társadalmunk tagjainak többsége biztonságkereső, pedig a környezetünk, a kapitalizmus természete követeli a folytonos önképzést. De szűkítsük ezt le a közlekedésre.

Tavaly elterjedt egy hír az interneten, hogy a rengeteg új szabálymódosítás miatt mindenkinek újra kell vizsgáznia KRESZ-ből. A hír kamu volt, mégis sokak fantáziáját megmozgatta, akik – teljes joggal persze – felháborodtak rajta. Valahol bántja az igazságérzetünket, ha olyasvalamiben kell bizonyítanunk, amiben már egyszer levizsgáztunk. Ki régen, ki a közelmúltban, de megdolgoztunk a jogsiért, ezért taszító még a gondolata is, hogy elveszíthetjük. Az utóbbi években viszont több adagban, több területen módosult a KRESZ. Mégis, vajon az autósok/motorosok/kamionosok hány százaléka vette a fáradságot, hogy utánanézzen, mik voltak a változások? Márpedig ezen infók ismerete nélkül kiszolgáltatottabbak vagyunk az utakon. Erre jó egy online képzés és vizsga, amin ha lebőgünk sem bukik a büszkeségünk vagy a jogsink.

                  A 2008 óta történt változtatások egy része a programban
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A 2008 óta történt változtatások egy része a programban

Elhatároztam, legfeljebb egy napot szánok az NKH KRESZ-felfrissítőjére. Ha ennyi idő alatt nem teljesíthető egy program, ami első sorban munkába járó, jellemzően kevés szabadidővel gazdálkodó embereknek készül, az sajnos működésképtelen. Mielőtt belekezdtem volna egy B-s felfrissítésbe, beírtam a Google-be a kulcsszavakat, és megcsináltam az első gyors online tesztet, ami elém került. Első próbálkozásra tizenegy kérdésből nyolcra tudtam a választ, aztán tizenötből tizenkettőre. Mentségemre szól, hogy kétszer is benéztem, mennyi szabad helyet kell hagyni járdán parkoláskor (1,5 méter). Marginális kérdéseken véreztem el, olyanokon, amiken valószínű azoknak a többsége elbukna, akiknek nem friss a jogsija. Ilyen hibaszázalék mellett nem lennénk eredményesek egy éles vizsgán, a bukás viszont mindig jó dopping.

          Nem csak a grafikonok és az animációk, az ábrák is jól sikerültek
 
 
 
 
 
Nem csak a grafikonok és az animációk, az ábrák is jól sikerültek

A kreszfelfrissito.hu programja rövid bevezetővel indul, majd a közlekedési alapismeretektől a váratlan közlekedési helyzeteken át halad az online vizsgához. A KRESZ-oktatásnak megvan az a sajátossága, hogy a lényegi információkat vastag töltelékbe csomagolja. Már jogsira éhes fiatalként sem tolerálja az ember agya, amikor a hasznos infókat keresve olyanokat talál, hogy a váratlanul felbukkanó akadály észlelésekor jellemzően az azonnali fékezés a helyes reakció, azonban a teljes megállásig az autó egy ideig még halad tovább. Még öt-hat ilyen bekezdés, majd a fejezet tisztázza a fékút és a vakon vezetés fogalmát. Mintha egy ötévesnek tartanál fizikaórát.

Van jobb is: Egy kisebb emelkedő leküzdéséhez elég lehet a további gázadás, nagyobb emelkedőn viszont szükséges lehet visszakapcsolni alacsonyabb sebességfokozatba. Szóval ilyen töltelék információk tömegével tele van a kreszfelfrissito.hu is, e téren semmivel sem emészthető könnyebben, mint bármely KRESZ-könyv. Sajnos nem érezni benne, hogy kimondottan a tapasztalt autósokat szólítaná meg. Hogy nem zártam be mégis az ötödik oldal után, az a módosításokról összegyűjtött ismeretanyag, és a zseniális animációk, grafikonok miatt volt. Interaktív animáció van benne mindenre az övhasználattól a fékútig. Hol van ettől az a könyv, amin az ábrákba stilizált Ladákat és F Astrákat rajzoltak? Én is ilyenből tanultam, pedig annak még csak hét éve.

                Végül virtuálisan aláírt virtuális oklevelet kaptam
 
 
 
 
 
 
 
 
Végül virtuálisan aláírt virtuális oklevelet kaptam

Mire elértem a vizsgáig, hét órát töltöttem a tananyag fölött, aminek a harmada volt aktív, telt olvasással, értelmezéssel. Nem gondolom, hogy aki napi fél órát szán rá, egy hét alatt ne jutna el kényelmesen a végső tesztig, ami amúgy húsz kérdésből áll. Próbálkozni bárhányszor lehet, a sikeres eredményhez elég 14 jó válasz. Próbálják ki, a naprakész tudásért és a kuponért mindenképp megéri.