Egyetlen autó van, amit a Genfi Autószalonon kívül is tömegek figyelnek nap mint nap - az orosz hadsereg... az orosz önkéntesek... az orosz egyenruhás ismeretlen fegyveresek... szóval az ukrán hadsereget sakkban tartó vitatott identitású katonák... gárdisták... milicisták... szpecnazosok... a Digital Flora mintázatú szabadidőruhában cserkészkedő turisták szokatlanul egyforma behemótjai.
Ezek, ni:

A képek alapján határozottan felismerhető, hogy az orosz GAZ Klub tette tiszteletét a Krímben. A leánykori nevén GAZ-2975 Tyigr (=Tigris) névre hallgató dög prototípusai 5,3 tonnás, 400 mm hasmagasságú, 52-52 fokos első-hátsó terepszögű, húszcolos defekttűrő abroncsokon guruló hegyomlások voltak. Steyr-liszensz, hathengeres GAZ-562 3,2 literes, vagy Cummins 3,0 illetve 3,5 literes motorokkal, hatsebességes kézi-, vagy ötsebességes automata váltóval szerelték őket.

Kifejezetten a hadsereg és a rendőrség igényei szerint fejlesztették ki, így szempont volt például a legalább egyméteres gázlómélység (végül 1,2 lett), a kivételes terepszög, illetve az is, hogy a homokdűnéken minden probléma nélkül tudjon közlekedni. Nem véletlenül, eredetileg az Egyesült Arab Emírségek megrendelésére fejlesztették ki a típust. A felépítményen ekkor még csak három ajtó volt, golyóálló páncélzat nélkül - az csak később került az opciós listába, 700 kg többletsúllyal.

A gyártás beindítása igazán oroszos történet. Bár a kész autót 2001-ben mutatták be az IDEX nemzetközi fegyverkiállításon, Abu Dhabiban, a megrendelő elégedetlen volt. Szerződés így nem született, 2002-ben elkészült három újabb verzió már páncélozva, amelyekből kettőt az orosz speciális erőknek mutatott be a gyártó, egy pedig 2330 típusszámmal civil külsőt kapott. Némi üldögélés után csak 2004-ben kezdődött el az igazi gyártás, illetve akkor is csupán a nullszéria készült el. 2005-ig összesen 96 autót raktak össze, amelyeket az orosz hadsereg szívott fel, tesztelés céljára.

Közben a típusszámokat megkeverte a gyár, a 2330 lett a katonai verzió, a 3121 pedig a civil, Tyigr-2 néven. Számos verzióval indult a valódi sorozatgyártás 2005-ben (egyébként már az AMZ-nél, a BTR-80-asok fészkében), jó orosz szokás szerint a motor- és kaszniverziót a típusszám után jelölve.

Gyártottak belőle fel- és szétnyíló hátfalajtós, két- és négy utasajtós kivitelt, két és tíz közötti ülésszámmal, platós és zárt verziót - sőt, egy példányban még kabrió, díszelgő kivitelt is. Motorban is széles volt a paletta, a fentieken kívül YaMZ-534 motorral (Euro-IV-es, négyhengeres turbódízel attól a gyártól, aki a KrAZ-ok pokoljáróit motorizálta!), de 420 lóerős, 5,9 literes Cummins dízellel is. Utóbbival már egészen dinamikusan mozgott a Tigris, 23 másodperc alatt gyorsult százra a több mint hattonnás bazaltkocka.

Ha valakinek kedve támadna egy Tigrishez, jelenleg Arzamaszban a civil és a katonai verzió is rendelhető. Előbbi extralistáján klíma, hifi, automata csörlő, ABS, elektromos ablakok, állófűtés szerepel, utóbbi esetében pedig megfelelő magasságú rubel- (pláne dollár-) kupac átadása esetén gyakorlatilag bármi.
A külcsín persze lehet bármilyen faszányos, azért azt illik tudni, hogy a gépészet számtalan elemét az amerikai gyártók szállítják - más autók fődarabjaiból. Nem csupán a Cummins motorokról, de az azokhoz csatlakozó váltókról és a hajtáslánc elemeiről is lehet tudni, hogy neves gyártók termékei. Kis túlzással mondhatjuk tehát azt is, hogy az oroszok egy átcsomagolt Hummerrel csapatnak.

A kezdeti arab piaci kudarc ellenére az autó mára sikertörténetnek számít. Nem csupán az orosz hadsereg és a rendőrség különleges osztagai vásároltak be komoly mennyiséget, de rendszeresítette a Tigrist a szovjet utódállamokon kívül Kína (persze ők gyártják is), Kongó, Guinea, Mongólia, Nicarauga és Uruguay is. Brazília és India is rendelt hadserege számára tesztautókat, de továbbiak szállításáról nincs hír.
Történetesen Ukrajna épp nem állított hadrendbe belőlük, a rendszámokból azonban lehet tudni, hogy a turisták nem helyben bérelték az autókat. A nyugati sajtó sokszor félremagyarázza, és a civil rendszámok kódrendszere alapján próbálja - hibásan - beazonosítani a Csuvas Köztársaság területkódja alapján. Nem rossz hely egyébként Csuvasföld autóbuzi szemmel sem, Csebokszári remek traktormúzeumáról már írtunk, de a 21-es kód esetünkben mást jelent.

Az orosz katonai rendszámok, amelyeket a fekete háttéren olvasható fehér betűkről lehet megismerni, a katonai körzetek szerint vannak számozva - ez pedig a Tigriseken az észak-Kaukázusi katonai körzetre utal.
Persze van itt más is, az itthon sem ismeretlen UAZ mentőn 76-os "járatszám" látható, ez az urali körzetet jelenti.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Ketté szakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
