Akár a tizenhétezret is elérheti azoknak az Opeleknek a száma, amelyekben ki kell cserélni a turbó és a töltőlevegő-hűtő közt található gumicsövet. Az ok vélhetően öregedés, mivel többnyire három és fél, négyéves kocsikon menet közben kilyukad a cső, és elszáll az erő. Az alkatrész egész Európában hiánycikk.
Szenvedélyes stílusban fogalmazott olvasói levelet szinte minden nap kapunk. Az autótulajdonosok örökké gyanakodnak a szervizekre, akár garanciális, akár azon túli javítási ügyük van. A szervizek viszont gyári protokoll szerint dolgoznak. Azt mondják, sőt, talán azt is gondolják, amit odafönt kitaláltak. Kivéve, ha valami előre nem látható műszaki probléma adódik.
Péter felesége és kislánya idén repülővel utazott Németországba az ott élő nagymamához, mert a család autója néhány hete elromlott. A 2010-es Opel Insignia egy 2.0 CDTI, vagyis a turbódízel változat. Száztíz lóerős, már amikor nincs vele semmi gond. Péter egy éve, használtan vásárolta Szlovákiában, és eddig elégedett volt a választással. Az Opel motorja közös nyomócsöves dízel, melynek turbójához töltőlevegő-hűtő, vagyis intercooler is csatlakozik a hatékonyabb működés érdekében. Ezt a motor jelenleg hatféle teljesítményszinttel kapható, melyek közül a száztíz lóerős a leggyengébb, a százkilencvenöt lóerős, kétturbós verzió pedig a legerősebb.
Péter Insigniájában kevesebb mint kétszázezer kilométer van, de gondos gazdának mondja magát, aki betartja az előírásokat. Ezért is csodálkozott nagyon, amikor két hete, Győrből hazafelé tartva váratlanul leállt a motor, alig tudott kimanőverezni a szélső sávba. Aki alatt már fulladt le bármilyen mai autó, tudhatja, mennyire nem vicces, amikor hirtelen megszűnik a szervórásegítés a kormányban, és a féket is sokkal keményebben kell nyomni. Rövid várakozás után sikerült újraindítania, de a hazaút gyötrelmesen telt, a motor fulladozott, és a műszerfali kijelzőn megjelent az egyértelmű üzenet: haladéktalanul vigye szervizbe autóját.
Péter felkereste a közeli Opel Nádor márkakereskedést, ahol gyors javítást ígértek, majd visszahívták, mondván, lesz itt egy kis gond. Kiderült, hogy azért ment el az erő, mert szétrepedt az intercooler visszatérőcsöve. Ha ez a cső megsérül, elszökik a turbónyomás, és az eredetileg turbóval tervezett motor nagyon gyenge lesz, illetve füstölni kezd.
A kérdéses gumicső nem bonyolult alkatrész. Nem is az a legnagyobb gond vele, hogy minden megkérdezett Opel-márkakereskedésben 55-60 ezer forint körüli összeget kérnek érte, és további húszezerért szerelik be. Sokkal nagyobb probléma, hogy jelenleg nemcsak a magyar márkaszervizekben hiánycikk, de a General Motors közép-európai központi alkatrészraktárában, Budaörsön is. Amúgy minden más alkatrészt meghoznak két napon belül.
Péter duplán pechesnek érezheti magát, mert az ő autója a lyuk nagysága miatt teljesen használhatatlan, pedig állítólag több ügyfelet még elengednek a szervizek, mondván egy ideig tovább mehetnek az autójukkal, ha nagyon muszáj. Nem tehetnek mást, ugyanis több forrásunk szerint nemcsak Magyarországon és a térségben, de egész Európában beszerezhetetlen a cső. Utánrendelés alatt van, ami rosszat jelent. Ilyenkor a cső gyártójától kell beszerezni.
Stump Bandi kollégánk a kölni Opel Bauer márkakereskedésből telefonon kapta a szomorú hírt, hogy a Frankfurter Strasse 130-ban is váratják a 2.0 CDTI-s ügyfeleket. Mindez a magyar márkakereskedések állítását igazolja, akik szerint jelenleg tizenhétezer autó lehet érintett az ügyben. A kölniek szerint ráadásul kétezer megrendelés futott be eddig az Opel központi rendszerébe csak Németországban. Ha már észbe kaptak annál a beszállítónál, ahol ezeket a gumicsöveket eredetileg előállították, akkor is további hetekbe telhet, amíg elkezdik kielégíteni a váratlanul megnövekedett szükségleteket. Melyik országgal kezdik a készletfeltöltést?
A magyar márkakereskedések nem nyilatkozhatnak nekünk névvel, ezért nevük említése nélkül meséltek tapasztalataikról. Egy régóta létező budapesti szerviz munkafelvevője ugyanennek a kétliteres motornak a százharminc lóerős változatát emlegeti. Az elmúlt hetekben három példány tulajdonosa is megkereste őket, de az utóbbi évben már sok autón kellett csövet cserélniük, míg az utóbbi hónapokban akadozni kezdett az utánpótlás. További két márkaszerviz számolt be nagyon hasonló tapasztalatokról. Egyikük szerint néha előkerül egy-egy cső, de teljesen rendszertelenül.
Az ügyfelek utángyártott alkatrész beépítését is kérhetik, ilyen esetben nem a gyári alkatrészek esetén szokásos kettő, csupán egy év garanciát vállalnak a szakszervizben. Az utángyártott cső persze olcsóbb is, de ez esetben tényleg nem mindegy, meddig garantálják az épségét. Létezéséről egyébként a három megkérdezett Opel-szervizből kettőben nem tudtak.
Találtunk egy Népítéletet is, melyben egy százhatvan lóerős, szintén 2.0 CDTI Opel Insignia tulajdonosa ír a turbócsőrepedésről. Azon az autón ez volt az egyik legkisebb hiba, de ebből ne vonjunk le messzemenő következtetéseket.
Ezt a kétliteres common-rail motort nem az Opel, hanem a Fiat Powertrain fejlesztette ki közel tíz éve, de a General Motors is gyártotta és a mai napig is gyártja a kaiserslauteni üzemben. Eredetileg ezerkilencszáz köbcentis volt, később fejlesztették tovább. Csak a jó ég tudja, hogy melyik cégtől vásárolják a kérdéses gumicsövet az autógyártók, de logikusnak tűnt megkérdezni a Fiat és Alfa Romeo típusok importőrét, hátha a cég típusai, a 147-es, a Giulietta vagy a Bravo vagy Freemont kétliteres JTD-je is produkál hasonló gondokat.
A cég hivatalos válasza szerint, bár az Opel és a Fiat-konszern kétliteres turbódízelének alapjai valóban azonosak, számos műszaki eltérés van az olasz és német autókba szerelt motorok közt. Az autók karosszériájának eltérése is számít, ezért a Fiat csöve nem költözhet az Opel orrába és viszont. Ettől függetlenül a Fiat és Alfa szervizekben nem találkoztak sorozatos meghibásodással.
A győri Insignia-tulajdonos most bizonytalan ideig várhat az alkatrészre, idén már nem látogatja meg a németországi nagymamát sem, kedvét az sem javítja, hogy miután a márkaszervizben nem bíztatták gyors megoldással, felvette a kapcsolatot az Opel Magyarország központi ügyfélszolgálatával. Nem hitte el, hogy az Opel Nádor megközelítőleg sem tudja megmondani, mikor cserélik ki a csövet az autójában.
A szerkesztőségünknek elküldött, az importőrrel folytatott sajátos hangvételü levélváltás szerint a magyar központ a győri Opel kereskedés beiktatásával kiderítette, hogy Péter autója szlovák rendszámos, eredetileg pedig Belgiumban adták el. Márpedig az Opel ügyfélkezelési szokásainak megfelelően egy autó javításával kapcsolatban csak abban az országban kaphat részletes tájékoztatást a tulajdonos, amilyen rendszámot épp visel. Péternek tehát elvileg csak a szlovák ügyfélszolgálat segíthet, a magyar nem.
Így nem kapott hivatalos információkat arról, hogy meddig kell még várnia. Nem tudta meg, hogy valóban igaz-e, amit az itteni márkakereskedők állítanak az alkatrészhiánnyal kapcsolatban, és azt sem, hogy az Opel központjában, Rüsselsheimben foglalkoznak-e a turbócsövek ügyével, vagy egyedi esetnek tekintik a több ezer panaszt. Ha az alkatrész megjön, az Opel Nádor jelentkezik, és egyeztetnek a javításról, írták végül. A Fiatnál egyébként nem számít, hogy egy ügyfél autója milyen ország rendszámát viseli, a cég sajtósa szerint bárkinek adnak felvilágosítást az autója ügyében, de az ilyesmit mindig a márkakereskedésen keresztül intézik.
Egy opeles szervizvezető azzal nyugtat, hogy ha lesz alkatrész, haladéktalanul megjavítják a beérkező Insigniákat. Amikor gyári alkatrész már nem volt, de a csövet utángyártottként még be lehetett szerezni, akkor is megjavították őket. Az utángyártott turbócső egyébként körülbelül harmincezer forintba kerül, és az egyik szervizes szerint nem is rosszabb minőségű, mint az úgynevezett gyári, sőt. Az eredeti intercooler visszatérő cső a jelek szerint nem egy bizonyos futásteljesítménynél reped szét, hanem három és fél év után bármikor.
Így bárkivel előfordulhat, akinek a kaiserslauteni kétliteres dízelt szerelték az autójába, nagyjából 2010-ben. Továbbmegyünk: gyakorlatilag bármikor, bármilyen márkájú és típusú autón elrepedhet a menet közben túlnyomás alatt lévő gumicső, a különbség csupán annyi, hogy átlagos esetben egy-két nap alatt beszerezhető.
Az ügyben elküldtük kérdéseinket az Opel Magyarországnak is, ahol megerősítették, hogy külföldi rendszámos Opel javításával kapcsolatban valóban az adott ország ügyfélszolgálata adhat információkat. Az autót itthon is megjavítják, de a részletekről, például a várható várakozási időről a származási országban kell érdeklődni. A cikk befejezéséig nem derült ki, itthon hány itthon eladott autó lehet érintett, és hogy tizenhétezer autót érint-e a turbócső-hiba Európában. Ha tömeges problémáról van szó, miért nem cserélik ki a korán öregedő csövet, méltányossági alapon, ingyen? Elegáns megoldás volna, és megkockáztatom, nem kerülne annyiba a gyárnak, amennyiért majd eladják a garanciaidőn túl lévő Insigniák és más, esetleg érintett Opelek tulajdonosainak azt a csövet.
Update: időközben kaptuk azt a hírt az Opel Magyarországtól, hogy pont cikkünk megjelenésének napján Péter autóján kicserélték a turbócsövet. A megnövekedett várakozási idő oka az, hogy beszállítóváltás zajlik.