Volt, aki öt autót nyert betétkönyvvel
Egy Toyota Aygo vagy egy Fiat 500, sőt, akár egy B Mercedes vagy egy Ford Mondeo is leeshet a szerencsésnek, aki valami okból nyereménybetétkönyvben pihenteti pénzét. Legalábbis elvben, de a többség az újautózás helyett ma inkább a kápét kéri. Nagyot fordult a világ, pedig a szép múltú betéti formának hála több tízezer autó került a magyar utakra.
Ha megélte, vagy már annyit hallott róla, hogy unja a Merkur-korszak kollektív autófétissel telt éveit, az első nyolc bekezdés ismerős frázisait ugorja át bátran. Szentimentális, történetekkel átszőtt áttekintés következik, amihez Sipos Tamás Autónyeremények, nyereményautók a Kádár-korszakban dolgozata adta a sorvezetőt.
Tibikéé az első nyeremény-Wartburg
Közvetlenül az '56-os forradalom után a Kádár-rendszer látványosan igyekezett javítani a közhangulaton. A kedélyjavító intézkedések egyik kulcseleme volt, hogy 1958-ra eltakarították a negyvenes évek végén felállított bürokratikus akadályokat a magánautó-tulajdonlás útjából. Döcögve, de beindult az import, tulajdonos lehetett, akinek telt rá, bár a többségnek elérhetetlen vágy maradt a saját autó. A rendszer azonban jó érzékkel ismerte fel, hogy a remény önmagában sokaknak elég a boldogsághoz, így lett akkoriban mindenféle tárgynyeremény hibátlan reklámja a megszólaló nyertes, a többség számára azonosulható kisember.
Még a nagy újraszabályozás előtt, 1957. április 5-én megtartották a lottó első olyan jutalomsorsolását, amin autó volt a tárgynyeremény. Egy Wartburg 311-es, amit egy 13 éves kunszentmiklósi fiú nyert meg. Molnár Tibikét az apja küldte el feladni a szelvényeit, és ha már helyben volt, vett magának is a zsebpénzéből. Őrület. Hogy a lottó illetékes apparátusát mennyire izzasztotta le az ország figyelme előtt zajlott sztori, nem maradt fenn, de végül sikerült egész ütős szociót faragni a helyzetből. Tibike elárulta, a kocsi árából Budapestre költöznek, így újra együtt élhet a munka miatt szétszakított család. Az már csak érdekes mellékszál, hogy Tibikéből idővel Tibor lett, autószerelő, mint az egy '77-es interjúból kiderült.
A kezdetben havi egy nyereményautóból idővel havi 2-3 lett, és egymás után jöttek a történetek az ország minden részéről. Például a Békéscsabai Ruhagyár varrónőjéről, akihez az addigi csúcsnyereménynek szánt Wartburg Sport került. Sok sorstárshoz hasonlóan ő sem akarta megtartani, mint mondta, eladja, és vesz belőle egy családi házat Békéscsabán. Gyorsan pörgött fel a játék népszerűsége, és 1959-ben jött az első nyereményautó, ami már nem Wartburg volt: egy Skoda Spartak. Pillanatok alatt megjelentek a nyugati autók, így 1964-re ilyen optimista jegyzetek kerülhettek a Takarékpénztári Híradóba. „Az ország útjain 163 lottón nyert Renault, Moszkvics, Skoda, Fiat, Warszawa, Volga, Wartburg szaladgál. Házi statisztikusaink kiszámították, hogy ennyi személygépkocsi egymás mellé rakva, zsúfolásig töltené meg egyik legszebb fővárosi terünket, a Vörösmarty teret.”
A lottó gyorsan elvesztette monopóliumát, hamar jöttek más játékok, ahol tárgynyereményként autót lehetett nyerni. A hetvenes években már mindenféle szerencse-sorsjegyhez, magazinok játékaihoz autóval csalták a népet, de ajándék autósorsjegy járt a nagy értékben vett tűzifa mellé is. Így jött össze, hogy a lottóval együtt '57-től a rendszerváltásig 1200 autó nyertek szerencsejátékon. Öröklakásból ötszázat, motorból ezalatt bő kétezret, mosógépből több mint ötezret, tévéből pedig tízezer számban sorsoltak. Ezek a nagy számok egészen aprónak tűnnek a magyar újautózás elmúlt 54 évét végigkísérő gépkocsinyeremény-betétkönyvvel nyert több mint kilencvenezer autó mellett.
Kamat helyett remény
A postahivatalokban és az Országos Takarékpénztár fiókokjaiban 1961-ben felbukkant gépkocsinyeremény-betétkönyv hirtelen lett sokak számára vonzó befektetés. A konstrukció egészen más, mint a sorsjegyeknél, nyereményjátékoknál: ez egy betéti forma, nem szerencsejáték. Az ügyfelek a betett összegért kapnak egy azonos értékű betétkönyvet, ez egyben sorsjegy is, amivel automatikusan részt vesz a betétes minden sorsoláson. A betétállományt a bank forgatja, a kamatból épít nyereményalapot: ez esetben autókat vásárol. A betétes tehát lemond a kamatról, de megkapja a nyerés reményét, és szerencsés esetben egy autót. Ilyen értelemben a gépkocsinyeremény-betétkönyv-tulajdonosok motivációja a kezdet óta ugyanaz.
Utólag látszik igazán, milyen zsenik voltak a formátum bevezetői. Egyrészről nagyon közel volt még a forradalom, sokan nem szívesen bízták megtakarított pénzüket az államra, de az új, azonnal elvihető autó ígéreténél nem volt csábítóbb, rengetegen el is csábultak. A rugalmas be- és kiváltás is vonzó volt, na meg hogy a nyeremény soha nem évül el és nagyon jó aránnyal lehetett nyerni. Az első sorsoláson rögtön harmincezer betéttel vettek részt és 31 autót sorsoltak rajta. Innentől meredeken emelkedett a betétesek száma, amit az is segített, hogy a lottóhoz hasonlóan itt is országos hírverés szerveződött a sorsolások és nyertesek köré.
Aligha létezik pontosabb lenyomata a magyar ember új autóhoz való viszonyának a betétkönyvek számának alakulásánál. Amikor 1400-2000 forint között mozgott egy átlagfizetés, még csak öt- és tízezer forintos betétet lehetett váltani. Viszonyításképp: akkoriban hatvanezer forint volt egy Wartburg Limousine és 72 ezer egy Skoda S 100. Fordulónként száz számra öntötték a keleti autókat a betétesek nyakába. A nyertesnek egy hónapig tartották az autót, amit 1964-ig a Csepel Kerékpár és Motorkerékpár Nagykereskedelmi Vállalatnál, majd '64-től a Merkurnál vehetett át.
Az elosztó Merkur neve több generáció fejében egybeforrt a 2-5 éves várólistákkal. Idővel kétségtelenül ez, a gyors autóhoz jutás lett az első számú motiváció, főleg azokban az években, amikor már széles rétegeknek telt volna autóra, csak a tervgazdálkodásban nem mindenki értett a matekhoz. A hetvenes évek elején már egymillió betét volt az országban, és innen még nem volt megállás. Az emberek nem potya autót akartak, hanem autót, és erre akkoriban még kb. egy az ezerhez arányban volt esélyük fordulónként. 1987 májusára érte el történelmi csúcsát a játék bő 2 millió (pontosan 2 100 440) betétkönyvvel. Alig telt el két és fél év, és jött a féktelen kapitalizmus, vele a nyitott határ és a rengeteg nyugati autó, amiért tömegével váltották vissza a betett pénzüket az ügyfelek. 1990 májusában így hiába sorsoltak az addig állami kiváltságosoknak fenntartott Volgából 25 darabot, a közhangulat óriásit változott, a sorsolásokat már nem követte a fél ország.
Rég nem volt ilyen népszerű
Bár ellentmond a racionalitásnak, a nyereménybetétkönyv mai napig tartja magát. Sőt, nem hogy nem sodorta el a szabad kereskedelem, a nyitott autópiac, de legsikeresebb időiben pörgött annyira, mint az elmúlt két évben. A rendszerváltás után az OTP-nél maradt a betétállomány, a mai napig ők kezelik, a kamatból mostanság havi hét autót sorsolnak, plusz negyedévente hármat. Nyoma sincs a régi nagy, sok száz autós sorsolásoknak, de a betétek értéke sem úgy aránylik a mai fizetésekhez és autóárakhoz, mint 40-50 éve.
Anno a Trabant, a Wartburg, a Skoda és a Dacia ömlöttek tömegesen minden sorsoláson. Elvétve nyugati autóhoz is lehetett jutni, Fiatból, Renault-ból és Simcából egész sokat osztottak, de amikor a hetvenes évek első felében óvatosabban kezdtek bánni a valutával, maradtak a szocik. Egy nyugati autó árából 2-3 Trabantra is futja, akkor meg minek pazarolni, nyerjenek többen. A bank célja ma is vállaltan az, hogy minél több nyertest sorsolhasson, mondja az OTP kommunikációs szakértője. Az elmúlt évek slágerautói ezért voltak a Toyota Aygo, a Chevrolet Spark, a Fiat 500, a Suzuki Splash és a Swift. Jellemzően a legkisebb motorral, fapadban. Ezen felül vannak az extrasorsolások negyedévente, ahol 2-3 értékesebb autót lehet nyerni. Mostanság a Mercedes B180 CDI volt a sláger, de a következő ilyenen már Ford Mondeókat sorsolnak majd.
A betétek száma ma is árulkodó. Utoljára a válság elején, 2007 és 2009 között volt egy erős visszaesés, akkor hetvenezer betétkönyv tűnt el a rendszerből, majd a 2009-es 903 ezres szint után meredeken nőtt, és ma már másfél millió nyereménybetétkönyv van forgalomban. Nem a jólét jele, arról sincs szó, hogy újra ez lenne az új autózáshoz kijelölt egyetlen út. Elemzők szerint egyszerűen a bankok által kínált alacsony kamat az ok; sokan ezt választják a két-három százalékos lekötés helyett, már csak nosztalgiából is. Manapság az öt- és tízezres betéten felül húsz- és ötvenezer forintosat lehet kapni. A nyerési esély arányos: az ötvenessel tízszer nagyobb, mint az ötössel. A kisebb címletek java régről maradt, egyre inkább a nagyokat veszik: már minden negyedik betét ötvenezres. A gyarapodás elképesztő, 2013-ban 210 ezerrel, 2014-ben 250 ezerrel lett több betétkönyv, az OTP által pörgetett betétállomány így jelenleg 31 milliárd forint.
Az OTP szerint a felfutásban az is közrejátszott, hogy már ajándékként, kedvezményezett megjelelölésével is ki lehet váltani a betéteket. A ballagások, diplomaosztók idején érzik is, hogy megnő a kiváltási kedv.
A sorsolások jelenleg minden hónap 15-én vannak, plusz extra sorsolások negyedévente. Ezeken a napokon nagyot ugrik a látogatószám a szolgáltató oldalán, részben itt jelenik meg az ő hasznuk az egészen. A gépkocsinyeremény-betétköny ugyanis kezdetektől nagyjából nullszaldós, a betétből generált kamatot felemészti a nyereményalap és az adminisztráció, de valószínű így is nagyon megéri. Új ügyfelek kerülnek a bank szeme elé, ezzel együtt rengeteg személyes adat, ami ma minden pénzt megér egy pénzintézetnek. Talán ezért indított hasonló konstrukciót az FHB Bank is. Ott inkább más tárgynyereményekkel csalogatnak, autót csak negyedévente sorsolnak.
Cigiből lett a szép emlékű MG
Azért az autónyeremények sem tűntek el végleg a rendszerváltással. Az Autó Magazin is sokáig tartotta ősrégi szokását, de a különféle napilapok, áruházláncok is belógattak időnként autós koncot. Rolandéknak cigivel esett le a család egykori büszkesége, egy kétüléses MG-t sikerült összeszívni a szülőknek.
A szüleim annak idején, ha jól emlékszem olyan 2003 körül nyertek egy MG TF 135 autót. A Multifilternek volt ilyen akciója, hogy minden doboz cigarettában volt egy ilyen szelvény, amit fel kellett adni a szüleim adataival és akkor sorsoláson vehetnek részt, ahol a fődíj a fentebb említett autó. Egy évig szépen használtuk, sajnos nem lett megtartva. Én még 12 évesen messze voltam a jogsitól, hogy megörököljem. Családi kirándulásokra meg nem igazán való volt, apám azt mondta, ha 2+2 üléses lett volna, megtartotta volna. De addig is én minden reggel apámmal vitettem magam suliba, pedig kb. 8 perc sétára laktam tőle. Megvette egy faszi az érettségiző fiának, fél év múlva sajnos totálkárossá törte. – Roland, Facebook
A bank az autókat nem veszi meg, már csak azért sem, mert sose volt ilyen célra fenntartott garázsa. Régen a Merkur telepein állt a nyereményautó, aztán ha a nyertes nem jelentkezett érte, egy hónap után már csak az értékét kapta meg. A szabályok ma ugyanazok, de úgy tűnik, ma kevésbé fáj lekésni az átvételről. 2014-ben 97 autót sorsoltak ki. Manapság nehéz lenne megtölteni hétvégi magazinok oldalait nyereményautójuk mellett díszelgő boldog családokkal, tavaly ugyanis összesen négy alkalommal vettek át autót a nyertesek. 79-en voltak, akik pénzzel távoztak, és bár ebben voltak olyanok is, akik kicsúsztak az egyhónapos határidőből, jól látszik, hogy a többség számára az új autónál nagyobb vonzerő az értéke. Ehhez valószínű az is kell, hogy a kifizetés után sem kell kamatadót és EHO-t fizetniük, az is anyereményalapból megy.
A gépkocsinyeremény-betétkönyv egyik visszatérő problémája épp az egyik fő vonzereje, miszerint a nyeremény sosem évül el. Tavalyról tizennégy nyereményautóért nem jelentkeztek, de az 54 év alatt több, mint hétszáz autó halmozódott fel, melyek újkori értéke ma is átvehető (lista itt) lenne. Így annak az 1965. augusztus 20-án sorsolt Wartburg Limusine-nak, ami után ma kerek hatvanezer forintot kapna nyertese, de áll bent egy Trabant 601 S '72-ből, amiért 46 ezer forint jár. A konstrukció történelmének legnagyobb eseménye azonban kétségkívül az volna, ha valaki végre bemutatná a 20 1541564 sorszámú betétet az OTP-nél, ő ugyanis két autót hagyott bent ezzel az egyetlen betéttel. Egyet 1982-ből, egy másikat 1994-ből. Előbbi értéke 98 ezer, utóbbié 632 ezer forint, ami még ma is szép pénz.
Ez a hétszázegynéhány át nem vett nyeremény bőven hibahatár alatti az összesen sorsolt 91 ezer autót nézve. A betétek egy része ötven éve kallódik örökségeken, költözéseken keresztül, így ezek legtöbbjét valószínű már sosem veszik át. Arról nem beszélve, hogy a 2001 előtt kiváltottak nagy részét nem nevesítették, és az ilyeneknél a vételi igazolás is szükséges a nyeremény felvételéhez, ami sokat ront az esélyeken.
A hatvanas években még ezer az egyhez lehetett nyerni, de ma még az ötvenezres könyvvel is sokszázezer az egyhez az esély minden hónapban. Igaz, ma nem kell minden pénzünket ebbe tenni, hogy egyáltalán esélyünk legyen autóhoz jutni. A lehetőség ettől még mindenkinek adott, de olyan szerencséje nem lesz már senkinek, mint annak az ügyfélnek, aki különböző betétkönyvekkel eddig öt autót nyert: egy Maruti 800 DX-et, egy Lada 21043-at és háromféle Suzukit.
Van egy jó nyereménybetétkönyves sztorija? Ön is nyert valaha autót, vagy mindig csak a szomszédnak jutott a jóból? Kapcsolódó blogposztunkban mesélhet.