Két hete arra kértük az olvasóinkat, ha bárhol az országban új, fixen telepített sebességmérő berendezéseket találnak, jelentsék nekünk, hogy megoszthassuk a Totalcar-közösség többi tagjával. Közel ötven érdekes levelet kaptunk, így az olvasók közreműködésével lábra állt a Totalcar Traffipax Térkép, és írt egy úr is, akinek mindez nem tetszik.
Az eredeti tervünk az volt, hogy a rendőrségtől egyszerűen elkérjük annak a 131 helyszínnek a listáját, ahol hónapokon belül felszerelik, és beüzemelik az ARH Zrt-től vásárolt 365 darab komplex közlekedési ellenőrzési pontot, vagyis az új sebességmérő kamerákat. Ezekkel a készülékekkel nemcsak a gyorshajtókat akarják elkapni, de más közlekedési szabálysértések ellen is bevetik a rendszert, és ha lehet egy tippem, év vége előtt várhatóan bekapcsolják őket. A készülékekről bővebben a korábbi cikkünkben olvashatnak.
Az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóosztályát kemény fából faragták, így húsz nappal a kérdéssor elküldése után csak annyit tudtunk meg, hogy valóban most szerelik fel az új ellenőrzőpontokat, de nem árulták el, hol lesznek, és mikor kezdik őket használni. Elhatároztuk, hogy saját térképet készítünk a hivatalos üzembehelyezés előtt, hogy az autósoknak legyen idejük felkészülni az új időkre. Az olvasók több mint negyven helyszínen jelezték, hogy az utóbi hónapokban új szerelvényhidak bukkantak fel, amelyeken minden sávot figyelő kamerákat láttak. Több helyen már táblával is jelzik az ellenőrzést, de ezeken nem sebességmérésre figyelmeztetnek, hanem forgalomellenőrzésre.
A helyszíneket nyilvános Google térképen összegeztem, és most meg is osztom önökkel. A térképre csak azok a helyek kerülhettek fel, amelyekhez GPS-koordinátákat vagy egyszerű utca-házszám típusú adatokat kaptunk. Azokat a leveleket is köszönöm, amelyekben csupán két település közt látott kamerákról írtak, de kérem, hogy aki ilyesmit küldött, egészítse ki az információkat, hogy ezeket is bedobhassuk a közösbe.
A Totalcar Traffipax Térkép bővítéséhez ismét a közösség segítségére számítunk. Kérjük, hogy a zachd@mail.totalcar.hu címre küldött leveleikben írják le, pontosan hol találkoztak az alábbi térképen még nem szereplő traffipaxokkal, és ha tehetik, lőjenek néhány fotót is a helyszínen. Az összes használható információt közreadjuk, a térképet bármikor megnézhetik később is, a téves adatokat és helyeket pedig javítjuk.
A térképet egyszerű nagyítani, és ha a bal felső sarokban lévő, három vízszintes vonalból álló ikonra kattintanak, a helyszínlistáról választhatnak. Az egyes helyszínekre kattintva általában az olvasók levelében szereplő rövid leírás látható, esetleg képek is.
A két héttel ezelőtt megjelent cikk kapcsán nem csak a térképépítéshez elengedhetetlen levelek érkeztek. Egy olvasónk szerint nem helyes, hogy rendszeresen foglalkozunk a rendőrségi sebességmérések témájával, mert az volna természetes, ha minden autós mindig betartaná a szabályokat. Akkor nem lenne gond azzal, hogy a rendőrök ilyen sok helyen mérnek.
Részben egyetértünk, de úgy gondoljuk, nem új gyorshajtókat nevelünk azzal, hogy nyomonkövetjük az utóbbi évtizedek legnagyobb közlekedésbiztonsági fejlesztésének alakulását. Ami a közlekedési többi résztvevőjét, különösen a jobbratartási kötelezettséget nem ismerő autósokat illeti, az Így vezettek ti című cikket ajánlom figyelmükbe.
Mindenkit agyonbüntetni, aki...
Nem értem, hogy mi a probléma a traffipaxokkal? Az egész cikk és a 2015.08.20-i Égéstér hallatán, olyan érzésem volt, hogy arra ösztönöznék a jó népet, hogy gyorsan hajtsanak.
Tisztelem a munkásságukat, de ez agyrém, hogy minden portál leadja, figyelik, hogy hol van traffi. Én azt mondom, hogy helyes, sőt az autópályákon 10 km-enként kéne traffipaxot kihelyezni, és mindenkit agyon büntetni, aki 150-nél gyorsabban, vagy 110-nél lassabban megy. Most voltam egy erdélyi körúton és volt szerencsém végig menni a Nagylak - Arad, illetve Déva - Szeben közti A1 -es autópályán.
Körülbelül 5 vagy talán 10 kilométerenként egy beüzemelt traffipax. Nem is voltak hátulról megérkező BMW-s vadparasztok, akik 200-250-nel érkeznek meg az ember fenekébe villogva mint félőrült. Az is lehet, hogy szerencsés időben utaztam végig, ezért nem találkoztam ilyen autósokkal, de ahogy Magyarországra értem, 5 perc sem telt el és máris tolták neki, ami a csövön kifér.
140-nel mentem, és nem lassan hajtottak el mellettem, hanem 180-200-zal. Ezzel nincs semmi gond, de ilyenkor felteszem a kérdést, a másik országban miért nem tolták ugyanígy az olasz rendszámú vasakat? Valószínű a traffipaxok miatt, de lehet, hogy én látom rosszul az összefüggéseket és a magyar levegőben van valami, amitől megvadulnak az autósok. Mellékszálként hozzátartozik, hogy a párom, ahogy visszaértünk Magyarországra, annyit jegyzett meg, hogy itthon, ahogy elnézi kiszámíthatatlanabbul vezetnek az emberek.
Igen, kiszámíthatatlanabbul, mert olyan kicsi a távolság, hogy autópályán kilencven-százzal is végig szüttyögheti az országot, aki spórolni akar a benzinen, vagy akár mellékutakon 90 helyett 60-nal megy, így feltartva néha 50-100 autóst, akiket a háta mögött esz a fene, mert mennének 90-100-zal a dolgukra.
Aki menne, mert siet, az ilyen marhák miatt, akár 5-10 percnyi időnyereségért kockáztatja saját és más ember életét. Ezt Romániában nem, vagy sokkal kevesebb esetben láttuk, mert dinamikusabb volt a forgalom. Nem gyűlt össze annyi autó, ha pedig mégis, akkor is 5-10 kilométer után felszakadozott. Ezt itthon nem tapasztalom.
Gondolom, a távolságok miatt nem azt nézik, hogy megspórolnak-e 100 kilométeren egy-két liter üzemanyagot, hanem az idő számít. Így aki nem megy, azt átlépik, letolják a fenébe. Itt meg azt látom, hogy ha lehetne is előzni, nem előznek, vagy nem mernek előzni. Szóval, az egész közlekedési morál úgy gáz ahogy van. Ti meg asszisztáltok a gyorshajtóknak, hogy hol is vannak elrejtve a kamerák. Akinek van a telefonján van WAZE, az amúgy is tudja, hogy hol vannak, vagy hova vannak kitelepülve a kamerával.
Csak remélni tudom, hogy egyszer az életem folyamán eljön az a rendőri intézkedés sorozat, amikor az autópályákról, vagy a kétsávos utakról (pl. Soroksári út), kiveszik azokat az agyatlanokat, akik egymás mellett szüttyögnek ötvennel, amikor 70-nel is lehetne menni, de a jobbratartást egyik sem ismeri.
Mintha a külső sávban aknák lennének telepítve. Vagy lehet azt gondolják, hogy valaki háta mögött menni olyan rangon aluli, menjünk ugyanakkora sebességgel mindketten, fej fej mellett. Velük kéne kezdeni valamit, hogy megtanulják, mire való a külső sáv.
Elnézését kérem a kirohanásért, de muszáj volt billentyűzetet ragadnom a cikk olvasása után, mert valahogy úgy érzem, hogy a Totalcar a traffipaxokra van ráállva, mert az az ördögtől való kütyü, de a másik (szüttyögő) oldal kevésbé van elővéve. Gondolom kevesebb kattintást hoznak, vagy ilyesmi lehet a háttérben.
Üdvözlettel: István