Bemutatták a rendőrség fix traffipaxait
14,5 milliárd forintnyi európai uniós pénzt költöttek az országos kamerahálózatra, amelyet csak jövőre helyeznek majd üzembe, és nem csak a gyorshajtások kiszűrésére használható. Egyetlen felvétel alapján akár három-négyféle bírságot is kioszthatnak, de mindenhol táblákkal figyelmeztetnek majd, mielőtt a kamerák elé kerülünk.

Elkészült a rendőrség új, országos fix közlekedési megfigyelőrendszere, a VÉDA közúti intelligens kamerahálózat. Az összesen 365 kamerával és a hozzájuk tartozó, a járművek méreteit, és ezzel kategóriáját letapogató lézerszkennerrel az ország 134 pontján figyelik majd a forgalmat, és legalább egy féltucat közlekedési és közigazgatási szabálysértést szűrhetnek ki. Az Országos Rendőr-főkapitányság az új fix szupertraffipaxoktól várja, hogy megfordul a tendencia, és az utóbbi évek növekedése után ismét csökken majd a közlekedési balesetek száma Magyarországon. A rendszer működését az alábbi animáció mutatja be:
Az út fölötti konzolokra épített készülékek első éles bevetése az ORFK sajtóosztálya szerint jövő február előtt nem várható. A pályázaton nyertes, telepítést végző ARH Zrt. műszaki tesztje után hatósági körök következnek, és csak ezt követően készíthetnek majd olyan felvételeket ezekkel a gépekkel, amelyek alapján megbírságolhatják a szabálytalankodó autósokat.
A rendőrség azt ígéri, a VÉDA hivatalos üzembe helyezése előtt két héttel újabb sajtótájékoztatót tartanak majd, így mindenkinek lesz ideje felkészülni. Az összes ellenőrzőponthoz mindkét irányban figyelmeztető táblákat szerelnek fel.
Az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi hivatalának 14,5 milliárd forintnyi uniós pénzből vásárolt közös rendszerével nem csak a gyorshajtókra vadásznak majd. A VÉDA alkalmas a vasúti átjárók tilos jelzésein és a piros lámpán áthajtók, illetve a forgalommal szemben autózok és a szabálytalanul sávot váltók kiszűrésére is. Sőt, mivel a kamerahálózat közvetlen összeköttetésben áll a járműnyilvántartással, utólag el tudják dönteni, hogy a lefotózott autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása, és nem járt-e le a műszaki vizsgája.
Rákérdeztem, és kiderült, a lopott autók kiszűrésére csak bizonyos esetekben alkalmas a kütyü. Ugyanis akkor jelez azonnal a rendszer, ha például egy lopott Suzukira egy nem körözött másik autó rendszámát szerelik, és így menekülnek vele.
Ha egyszerre több szabályt is megsért egy autós, a kamerák néhány tíz méteres hatótávolságán belül a gyorshajtásokért kiszabható minimum 30 ezer forintos bírságnak akár a többszörösét is fizetheti az autós. Mivel a rendszer elvileg később a biztonsági öv használatát, valamint a kézben tartott mobiltelefon használatát szintén érzékeli majd, nemcsak az autó tulajdonosa, illetve üzembentartója kaphat csekket, hanem az is, akinek kölcsönadta az autót.

A sajtótájékoztató az Országos Rendőr-főkapitányság idei évének legfontosabb eseménye lehetett, mert rengeteg megyei rendőri vezetőt berendeltek, hogy meghallgassák Dr. Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettest, aki meglepő önkritikával kezdte beszédét. Magyarországon az objektív felelősség elvének 2008-as bevezetése után tapasztalt csökkenést követően, 2013-óta ismét egyre több személyi sérüléses közlekedési baleset történik. Idén eddig 579-en haltak meg az utakon, miközben az Európai Unió közlekedési irányelve szerint 2020-ra évi 370-re kellene csökkennie a halálos közlekedési balesetek számának.
Ez nem elérhetetlen cél, és időarányosan jól is állunk, sőt valószínűleg az sem irreális remény, hogy a 365 fix és a már március óta használt 160 új, hordozható lézeres sebességmérő együttes használatával a 2008-ashoz hasonlóan évről-évre kevesebb lesz a közlekedési baleset. A rendőrség a tájékoztatóhoz mellékelt egy szép nagy tortadiagramot is, amelyben a közlekedési baleseti okainak eloszlását láthattuk. Ezek közt még mindig a gyorshajtásé a legnagyobb hányad, mintegy 30 százalék, de azt ezúttal sem írták oda, hogy ebben a harminc százalékban – ami idén 4433 esetet balesetet jelent – többnyire olyan ügyek szerepelnek, amikor az autós a rossz útviszonyok miatt ütközött, vagy fordult árokba, és nem azért, mert gyorsabban ment a megengedettnél.
A külföldi rendszámú autók ügyire külön figyelmet fordít a rendőrség. Mivel a mostani pályázaton beszerzett 958 darab kézi információs eszközzel akár a szintén új, vásárosnaményi adatfeldolgozó központ kihagyásával is rá lehet csatlakozni a fix kamerákra, a rendőrök könnyen megfoghatják a szabálysértőket, mielőtt kilépnek az országból.
Elindult az új szupertraffipax. Aztán újra és újra és újra
Elég gagyi, pedig vettek belőle 160 darabot, összesen 720 millió forintért. Csütörtök reggel indult a nagy, országos szupertraffipaxozás, de nehéz lenne zökkenőmentesnek mondani a rajtot.

A rendőrség a megállításos ellenőrzésekhez kapott huszonhat új, Skoda Octavia RS-t, amelyekbe a határozatok elkészítéséhez szükséges számítógépet és nyomtatót is szereltek. Így akit ezekkel fognak meg, akár vissza is nézheti, mit vettek fel a kamerák és eldöntheti, hogy fellebbez-e vagy inkább fizet.
A relatív gyorshajtásokkal szemben az új szupertraffipaxok hatástalanok, és a balesetek jelentős részét nem is a gondatlan autósok okozzák, hanem a pocsék magyar közúthálózat. Így ha Magyarország ismét tenni akar majd a biztonságos közlekedésért, nemcsak a kis és közepes forgalmú utak fölé telepített kamerákra, de alattuk az út minőségére is érdemes lesz gondolni, hiszen útfelújítások terén körülbelül húszéves lemaradásban vagyunk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.
- Hírek
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
- Hírek
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.
- Hírek
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.
- Belsőség
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15
Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.
- Hírek
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.
- Közélet
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Hírek
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.
- Közélet
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?
- Hírek
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
- Tesztek
Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.
Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.
- Közélet
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!
- Hírek
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Hírek
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.
- Belsőség
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!
Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Hírek
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.
- Hírek
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.
