Szilánkos lábszártörést és medencesérülést szenvedett az a férfi, akit a Modulo elektromos busz elszabadult kereke szerdán eltalált. Az a példány, amely a balesetet elszenvedte, nem része annak a 20 darabos flottának, amelyet a BKV vásárolt a magyar gyártótól, a MABI-tól. Noha ez a Modulo is BKV-kék, ez egy fejlesztési prototípus, amely a gyártó tulajdona és soha nem kerül majd közforgalomba.
Mindezt Helmich Józseftől, a MABI-BUS sajtósától tudtuk meg, ahogy azt is, hogy a sérült lábát nem kell amputálni, ahogy egyes híradásokban szerepelt. Az információk szerint a baleset 35-40 km/órás sebességnél történt. A buszvezető elmondása szerint nem arról volt szó, hogy egy szabálytalanul áthaladó gyalogos miatt fékezett volna, csupán érezte, hogy a busz furcsán viselkedik, majd látta az elguruló kereket, s csak ez után fékezett. Ez a kerék találta el a megállóban a férfit hátulról.
Mivel személyi sérülés történt, a buszt a rendőrség lefoglalta, hogy műszaki szakértővel is megvizsgáltassák. Mind a hat kerékanyát megtalálták a helyszínen, a fényképek alapján egyáltalán nem kizárható, hogy a Modulo kerékcsavarjait nem húzták meg, és lelazultak, mivel a csavarorsók a helyükön vannak, nem törtek le – de ez csupán feltételezés. Mindenesetre amennyiben mulasztás történt, a gyártó belső vizsgálatot folytat és annak eredményének függvényében vállalja a felelősséget – nyilatkozta Helmich József.
A Modulo villanybuszokon a Rába hátsó hídjait használják, amelyek típusszáma 361.20. Megkerestük a gyártó sajtóosztályát, hogy előfordulhat-e ilyen eset méretezési- vagy anyaghiba miatt, de a Rába nem kívánt nyilatkozni, arra hivatkozva, hogy „az elektromos Modulo busz nem a mi gyártmányunk”. Valóban, a busz nem az, viszont a Rába hátsó hidat (illetve különböző alváltozatait) más magyar gyártású, kis kerekű autóbuszon is használják, mint például a Rába/Molitus S91-es midibuszon. A híd alapkonstrukciója viszonylag régi, beváltnak tekinthető, szerkezeti problémák nem szoktak vele lenni, maximum zajosak – állítja az egyik üzemeltető. Azt, hogy a híd teherbírása valóban megfelel-e a műanyag karosszériás villanybusz hivatalos 6,5 tonnás maximális tengelyterheléséhez, csak valószínűsíteni tudjuk, hiszen a Rába weblapján a 361.30-as változat leírása található meg.
Buszos forrásaink szerint azért kínos a baleset, mert ugyanennek a gyártónak a dízelmotoros, acélkarosszériás típusai gond nélkül futnak a fővárosban, ezek mind szerkezetileg, mind gépészetileg rendben vannak. Jelenleg 36 Modulo M108D (szóló) busza van a BKV-nak és újabb 32 érkezik belőle az idén, amelyeket részben a BKV-nál szerelnek készre.
Az elektromos Modulo buszokkal több forrás szerint az lehet a probléma, hogy a prototípusok nem futottak eleget – függetlenül attól, hogy tényleg a nem meghúzott kerékanyák okozták-e a balesetet, vagy sem. Az autóbuszoknál nem ritka az egymillió kilométeres futásteljesítmény sem, ez a prototípus kétezer kilométert futott, ugyanaz a példány, amit a korábbi sajtóeseményeken is mutogattak az újságíróknak,
Arról, hogy a vázszerkezet és a gépészet, valamint a Siemens-gyártmányú elektromos hajtás összeáll-e egy kis költséggel üzemeltethető járművé, az még a jövő kérdése. A BKV tesztjei igazolják a gyártó által megadott fogyasztási adatokat, vagyis a 0,6 kWh/km (azaz 60 kilowattóra áramfogyasztással tesz meg 100 kilométert) értéket, amire ugyan még rárakódik a segédberendezések és a klimatizálás energiaigénye, de az üzemanyag költsége így is elenyésző. Az is tény, hogy most a BKV nem a saját pénzén vásárolta a villanybuszokat, hanem támogatásból, tehát legalább a tesztüzem-jellegű vásárlás nem került extra pénzükbe.
Időközben a MABI sajtóosztálya kiadott egy sajtóközleményt, ennek szövege a következő:
Sajtóközlemény a kerékbaleset kapcsán
A Mabi-Bus Kft. egyik elektromos hajtású prototípusának bemutató útja során – eddig tisztázatlan okokból – a bal hátsó kerekei menet közben leestek a tengelyről. A rendőrség mind a hat darab rögzítő csavart megtalálta a helyszínen. Az elszabadult kerekek egyike egy gyalogost a lábán talált el a villamosmegállóban. Az eszméleténél lévő sérültet a mentő kórházba szállította. A Mabi-Bus Kft. munkatársai folyamatos kapcsolatban vannak a hozzátartozókkal. Hivatalos orvosi jelentés még nem áll rendelkezésre. A hozzátartozók elmondása alapján a balesetet szenvedett gyalogos lábszártörést és medencecsont sérülést szenvedett.
A balesetben érintett prototípus kereskedelmi forgalomba nem került, csupán bemutató céllal vett részt a forgalomban, és nem tartozik a BKV számára gyártott flottába. A típusengedéllyel rendelkező, minden szükséges vizsgálatnak megfelelő Modulo buszok alkatrészeinek, így a balesetben érintett részegységek beszállítói nagy múlttal és referenciával rendelkező magyar és nemzetközi vállalatok.
A számos magyar és nemzetközi díjat nyert Modulo C 68e típusú buszok már több ezer kilométert tettek meg sikeresen. Március elején egy ilyen Modulo teljesítette a Budapest – Párizs távolságot, elsőként az elektromos buszok történelmében. A francia fővárosban egy világkiállításon díjazták a Modulo buszcsaládot az innovatív, moduláris felépítésű, kompozit kocsitest miatt. Az 1570 km-es távot kevesebb mint 0,5kWh/km átlagfogyasztással, azaz kb. 10 Ft kilométerenkénti költséggel tette meg. A váratlan kerékbaleset okának feltárására a rendőrségi vizsgálat mellett Mabi-Bus belső vizsgálatot indított. A szakértői eredményeket a cég közölni fogja.