Lebuktattam egy rendszámhamisítót
Ha nem hallgattam volna meg újra és újra a hangfelvételt, talán most sem hinném el, amit a vonal túlvégén lévő hölgy állított. Eddig hat pár hamis német próbarendszámot adtak el Kistarcsán, de még van két további készlet, biztosítással, hamis papírokkal és minimális lebukási esélyekkel.
99 900 forint. Ennyibe kerül a teljes autós inkognitó ma, Magyarországon. Nem kell hozzá más, csupán egy pár vadonatúj német próbarendszám, akár azok közül, melyekre egy olvasónk hívta fel a figyelmünket a Racing Bazár nevű apróhirdetési oldalon. Az ilyen külföldi ideiglenes rendszámokkal nehéz megdőlni a magyar rendőr előtt, pedig biztosan hamisak, mármint ha hihetünk az eladónak, aki pontosan ezt állította róluk, amikor megkérdeztem.
Hogy jobban értsék, miért borzongató az ügy, elmesélek néhány dolgot a magyar és a német pérendszámról, melyekkel csalások és bűncselekmények sokaságát követik el a szemünk láttára a magyar utakon. Később meghallgathatják a telefonbeszélgetés eredeti, vágatlan hangfelvételét amellyel kapcsolatban garantálom, hogy nem áprilisi tréfa, hanem a valóság.
Mire való a próbarendszám?
Próbarendszámot itthon kizárólag az válthat ki, akinek autókereskedése, járműfejlesztő cége, illetve szervize van, és csak az vezethet pérendszámos autót, aki ilyen helyen dolgozik. Ez csak elmélet, mert valójában nagyon könnyű kéz alatt magyar P-rendszámot bérelni, illetve eredetit vagy hamisat vásárolni.
A jelenségnek ágyaz meg, hogy a hatóságok nem túl gyakran ellenőrzik, valóban foglalkoznak-e a felsorolt tevékenységek bármelyikével az érintett vállalkozások. Így az utóbbi években sok cég alakult kizárólag pérendszám bérbeadásra és eladásra. A felsorolt cégek korlátlan számban válthatják ki az amúgy nem olcsó, biztosítással együtt évi 250 ezer forintért kapható ideiglenes rendszámokat és a hozzájuk tartozó indítási naplót, amelyben minden út és minden próbarendszámmal használt jármű adatainak szerepelnie kell.
A biztosítás a nagyobb tétel, de ezt a csalók sokszor lemondják a rendszám kiváltása után, majd írnak egy kamu munkaszerződést a kedves ügyféllel és az üzlet megköttetett. Amikor legutóbb részletesen foglalkoztam a témával, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a rendőrség is rászállt a P-vel autózókra, és már az indítási naplóban vétett hibákért is keményen bírságoltak, vagy elvették a rendszámot.
A képlet nagyon hasonló Németországban, ahol többféle próbarendszám (például Wechselkennzeichen für KFZ-Betriebe und Händler) létezik. És ahogy a magyart, ezt is bármilyen járműre fel lehet pattintani, így az forgalomba kerül.
Kinek lehet német P‑rendszáma?
Az eredeti piros német próbarendszám drága. A hivatali ügyintézés költsége változó, de körülbelül 250 euró (79 ezer forint), viszont ha valaki később meghosszabbítaná a rendszám érvényességét ezt nem kell ismét kifizetnie. Motorkerékpár esetén évi 46, autóra körülbelül 200 euró (kb. 63 ezer forint) a piros próbarendszám éves adója, a biztosítás összege pedig változó, 500 eurótól (155 ezer forint) részcascóval 900-ig (283 ezer forint) lehet.
Cégkivonat, adóhatósági megbízhatósági igazolás, sőt, három hónapnál nem régebbi erkölcsi bizonyítványt is kell a helyi autós hivatalnál, a Zulassungstellénél.
A kérelmező személynek lakcímigazolást is be kell nyújtania, amely nem azonos a magyar lakcímkártyával, hanem egy ennek megfelelő, de szintén ideiglenes okmány. Azt is igazolnia kell, hogy nincs túl sok büntetőpontja a rendőrségnél, korábbi közlekedési szabálysértések miatt. A német pérendszámmal közlekedő, javítás vagy fejlesztés alatt álló, esetleg kereskedő által mozgatott autó vázszámát (VIN) ugyanúgy be kell írni a rendszámhoz tartozó kis könyvbe, mint nálunk, és a kinti rendőrség nagyon szigorúan ellenőrzi a kötelező biztosítás meglétét is. Ha nincs ilyen, az akár bűncselekménynek is számíthat, a hamisítás és a hamis rendszám használata pedig szintén.
A német próbarendszám karakterei pirosak, az első 1-3 betű annak a városnak a nevét jelzi, ahol kiadták (B-Berlin, RA-Rastatt, SLS-Saarlouis, stb...), a kötőjel után következő öt számjegy közül az első kettő a próbarendszám besorolását jelzi. Az általános, kereskedőknek és szervizeknek, illetve gyártóknak szánt verzió számsora 06-tal kezdődik, a harminc évnél idősebb veteránautóké 07-tel. A céges német pérendszám igénylése bonyolult, (lásd keretes írásunkat), a veteránrendszámot viszont igényelhetik akár magánszemélyek is.
A fentiek után biztosan érteni fogják, miért bambultam percekig a semmibe, miután alaposan elbeszélgettem az apróhirdetés feladójával. A kistarcsai illetőségű ismeretlen, M. Zsoltként kínálta két pár új, német próbarendszámát, a hozzá tartozó dokumentumokkal és biztosítással. Most pedig hallgassák meg a telefonbeszélgetés felvételét, amelyben a hirdető hangját, személyiségi jogainak védelme érdekében eltorzítottuk.
Rendszámhamisító
A rossz magyarsággal megfogalmazott szövegben rencámnak és rendcámnak írják a rendszámot, de a hirdetés fotója alapján a táblák jó minőségűnek tűnnek.
Még a kötelező címeres matrica is ott van a helyén és a számkarakterek is pont olyanok, mint egy igazi német rendszámtáblán. A címeres matricák árulkodóak, mert ha jól látom, bajorországiak, ám a két város, ahonnan az eredeti rendszámpéldányok származnak nem ott találhatók. Az RA kezdetű rendszámmásolat eredetijét a Baden-Württembergben lévő Rastattban adhatták ki, az SLS pedig Saarlouisra utal, amely a Saar-vidéken van. A tavaly decembertől két évig érvényes próbarendszámokhoz kétnyelvű munkaszerződés is jár, ami önmagában is remek poén.
Az ismeretlen hölgy nagyon hamar elárulta a telefonban, hogy ezek a rendszámok hamisak, vagyis, ahogy ő fogalmazott, klónok. Rögtön megnyugtatott, hogy eddig minden vevőjük elégedett volt az egyenesen Németországból érkezett áruval, a biztosítás is teljesen frankó. Azért javasolta, hogy ha baleseteznék, inkább egyezzek meg a másik féllel, ne várjak kártérítésre. A beszélgetés végén tudtam meg, hogy eddig hat párral adtak már el a készletből, és sok a visszajáró ügyfél, akik mind elégedettek, pedig van köztük, aki már rendőrrel is találkozott.
Hogyan moderál a Racing Bazár?
Amikor engedélyt kértem a hirdetés és a benne szereplő kép felhasználására a cikkben, Lukács Péter, a Racing Bazár tulajdonosa részletesen válaszolt a kérdéseimre is. Mint írja, az oldalon 6-700 000 élő hirdetés van. A szalonképtelen, vagy egyéb okból nem odaillő tartalmakat azonnal törlik, a hirdetett termék származása, vagy a hirdetett szolgáltatás jogi hátterét azonban nem vizsgálják. Erre a cégnek nincsenek sem eszközei, sem képessége.
A cég rendszeresen kap megkereséseket, információkéréseket az állami szervektől, amelyeknek természetesen, törvényi kötelezettségeinknek megfelelően, eleget tesz, hiszen az általános szerződési feltételek is tiltják az oldal jogsértő használatát.
Az oldal üzemeltetője lépéseket tesz akkor is, ha több (akár nem hivatalos) forrásból érkezik panasz egy hirdetőre. Ilyenkor a hirdetések törlésén túl, indokolt esetben akár végleg elveszik tőle a hirdetési lehetőséget, de ezek a folyamatok csak akkor tudnak beindulni, amikor a hirdetés már megjelent az oldalon. A Racing Bazár tulajdonosának szomorú tapasztalata a rendőrséggel kapcsolatban, hogy láthatóan rendkívüli módon túlterhelt, a technikai háttere pedig botrányos. Mint írja, a rendőrök sokszor több hónapos (vagy akár éves!) hirdetéssel kapcsolatban kérnek információt, az email küldés és fogadás pedig még mindig megoldandó probléma náluk
Mielőtt valaki vásárlása adja a fejét, nem árt ha tudja, hogy a rendszámhamisítás és a hamis rendszám használata külön-külön is bűncselekmény, ezért minden európai országban börtön jár. Teljesen mindegy, hogy a táblákat létező példányok másolataiként gyártották-e le, vagy tetszőleges karakterekből, rendezett háttér nélkül.
Itt tartunk most, de a rendszámhamisítást a rossz jogszabályokon kívül az országok közti kommunikáció tökéletlensége is segíti. A német és magyar próbarendszámok eredetét nem olyan könnyű ellenőrizni, mint a hagyományos, egy-egy konkrét autóhoz és tulajdonoshoz tartozó rendszámokét, ezért az előbbiekkel egy sima közúti ellenőrzésen tényleg kisebb az esély a lebukásra. A magyar P nem szerepel a járműnyilvántartásban, sőt a nemzetközi adatlekérdezéshez kitalált Eucaris rendszerben sem, és bár a német az utóbbiban legalább ellenőrizhető, a számítógépes rendszer használata még nem megy készségszinten bármelyik magyar rendőrnek.
Miért hamisítják a rendszámokat?
A próbarendszám olyan aduász a csalók kezében, amellyel az összes létező autós szabálysértést és bűncselekményt álcázni lehet. Ezeket a rendszámokat sem az országok rendőrsége, sem az Interpol nem körözi. A kereslet magyarázata az eladó hasznán kívül az lehet, hogy Magyarországon még a három évvel ezelőtti regisztrációsadó-csökkentés után is drága és macerás a használt autók forgalomba helyezése, mivel időközben a kintről származó autókra is bevezették a vagyonszerzési illetéket, amit korábban csak a belföldi adásvétel után kellett megfizetni.
Talán ezért hivatkozott éppen erre az eladó a telefonban, amikor azt mondta, a náluk 99 900 forintért kapható táblákkal két évig adminisztrációs költségek nélkül autózhatom. Rákérdeztem: azt is elárulta, hogy az autópálya használatáért sem kell fizetnem, hiszen a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. sem tud sokat kezdeni velem, ha bliccelek. Ettől kicsit meglódult a fantáziám. Ha az ember igazán belejön a buliba, a százezres befektetés akár naponta megtérülhet: ha tankolás után fizetés nélkül hajt el a kútról, nem vált parkolójegyet a városban, buszsávon suhanva röhög a dugóban ácsorgó lúzereken, és persze akkor is, ha lopott autóra teszi fel a hamis rendszámot. Vagy lopáshoz, rabláshoz használja azt az autót, amelyre a piros rendszámokat feltette.
Mit tud erről a rendőrség?
Mindez merő fantazmagóriának tűnik így április elsején, pedig egyáltalán nem az. Rendőrségi forrásom szerint azért álltak át a bűnözők egy ideje a magyarról a német próbarendszámok gyártására, mert hozzájutottak az ehhez szükséges eszközökhöz. Kint kisvállalkozók tucatjai, az okmányirodák alvállalkozójaként egyszerű présszerszámokkal gyártják a mindenféle rendszámokat, így az ideiglenes, tehát több járművön is használható piros próbarendszámot, majd amikor tönkremennek a számsablonok, leadják a vastelepen. Egy ilyen számsort megjavítani nyilván nem nehéz, nyers rendszámot pedig méret alapján, alumíniumlemezből bárki készíthet, aki erre felkészült. A rendszámhamisítások átmeneti időszakában több olyan magyar P-rendszámú autót is megállítottak Magyarországon, amelyeken a német formátum szerinti, a magyarnál szögletesebb hatos és kilences olvasható, vagy már kifakult a napon a tábla bal szélén lévő, kék alapszínű országjelzés.
A rendszámmásolatok mögött nincs valódi biztosítás és valódi cég, ami többnyire akkor derül ki, amikor a magyar rendőr belép a nemzetközi rendszerbe, majd a rendszámhoz tartozó, elektronikusan rögzített cégnevet összeveti azzal, amelyet az autóstól elvett, hamis papírokban olvas. A valódi rendszámtáblák hátoldalán mély nyomatos azonosító is látható, a gyártó cég nevével, a hamisakon csak a betű- és számkarakterek homorú mása olvasható, sokszor még a piros számjegyek színárnyalata is eltér az eredetitől, általában kicsit világosabb.
Egyre több ilyen rendszámot viselő autót látni az országban. Nyilván nem mindegyik hamis. Ha találkoznak eggyel, igyekezzenek elkerülni. Abból nem lehet baj, mert ha véletlenül karamboloznak egy klónnal, jöhet az egyezkedés a tulajdonosával, pontosan, ahogy a kistarcsai hölgy tanácsolta a telefonban.