Magyaroké az évtized autós biznisze

2016.04.22. 11:09

Rommá keresi magát egy magyarok által alapított cég az itteni fizetős utakat jogtalanul használó külföldi autósokra kiszabott pótdíjak behajtásával. Pályázat nélkül nyerték el a munkát, amikor rákérdeztünk, azt mondták, csupán tesztszerződésük van az állami céggel. A teszt 2013-óta tart, a külföldi autósok háromszor annyit fizetnek ha nincs e-matricájuk, mint a magyarok.

8808851 4d51ca6421f02276a1ff86fc8f9295f9 wm

Mindig nagy öröm, ha az ember külföldön sikeressé vált magyar kötődésű vállalkozásokról olvashat. Ezúttal teljesen véletlenül ismertem meg egy újabb szép példát, de ennek most valahogy nem örülök annyira. Olvasónk, Gábor néhány hete levelet írt, amelyben elmesélte, hogyan fizetett a szokásos 29 ezer forint helyett közel 90 ezer forintnyi eurót nemrég, miután tavaly szeptemberben kétszer is e-matrica nélkül hajtott fel az M1-es autópályára.

Gábor Mosonmagyaróváron él, innen jár dolgozni Ausztriába, nap mint nap. Munkahelyén valószínűleg megbecsülik az informatikus szaktudását, ezért autót bérelnek neki, hogy így oldja meg a napi ingázást az otthona és a munkahelye közt. A Sixttől származó bérautókat rendszeresen cserélik, és bár Gábor figyel a részletekre, tavaly egyszer kiment a fejéből, hogy lejár a havi pályamatricája, mielőtt váltott volna egy újabbat. Pechjére észre is vette ezt egy ellenőrző kamera, így a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) hamarosan postázta a pótdíjfizetési felszólítást. Illetve csak postázta volna, mert külföldi rendszámot viselő autó tulajdonosainak adatait nem tudják lekérni a magyar nyilvántartásból.

Semmi gond, mert a NÚSZ-nak erre is van bevált módszere. 2013-óta külföldi behajtócégek segítségével szedik be a nem magyar autókra kiszabott, alapesetben 14875 forintos, 30 nap után viszont közel 60 ezres pótdíjat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Gáborhoz hasonló szerencsétlenek soha nem kapnak levelet közvetlenül a magyar útdíjszedő cégtől, őket eleve a behajtó értesíti.

Így viszont nem ugyanannyiba kerül nekik a hivatalos nevén jogosulatlan úthasználat, hanem az eurósított magyar pótdíjon, vagyis 47,95 eurón felül további 15,30-at húznak le róluk azért, hogy a másik ország hatóságaitól lekérjék az adataikat, még 11,70 kezelési költséget, és ne feledkezzünk meg az általános forgalmi adóról (Mehrwertsteuer) sem, amely 16,24. A végére hagytam a behajtó munkadíját, amely 58 euró 50 cent, vagyis nagyjából 18168 forint.

Így lesz a korábban elég szelíd pótdíjból csinos, osztrák szabad szemmel is jól látható 149 euró 72 centes tartozás. Ez napi középárfolyamon számolva 46 280 forint, vagyis az eredeti összeg nagyjából háromszorosa. Amikor ez így összeállt bennem, először arra voltam kíváncsi, hogy ki kér több pénzt a behajtásért, mint amennyi maga a pótdíj. A Gábornak küldött felszólítások fejlécében egy bizonyos Ungarische Autobahn Inkasso Gmbh (UAI) nevű németországi székhelyű cég neve szerepel. A cégnek van rendes honlapja, ott telefonszáma, e-mail címe is, sőt aki személyesen reklamálna, megteheti a németországi Eggenfeldenben, amely valószínűleg nem esik útba Gábornak, ugyanis 409 kilométerre található Mosonmagyaróvártól. 

Képkivágás

Kicsit tovább bogarászva a minimalista honlapot, két magyar névbe is botlunk. Az egyikük, bizonyos Lobmayer Ferenc neve mellett egy másik német város szerepel, viszont Lobmayer László nevénél Budajenő olvasható. Ha tovább keresgélünk, a Google hamar kidobja a Lobmayer család Magyarországon élő tagjának mobiltelefonszámát, egy helyi névjegyzékben. Itt egy olyan telefonbeszélgetés következett, amire tényleg ritkán van példa. 

Miután tisztáztuk, hogy a vonal végén az Ungarische Autobahn Inkasso Gmbh egyik vezetője jelentkezik, nagyon gördülékenyen zajlott a beszélgetés. Lobmayer úr ugyan nem mondott pontos bevételi adatokat, de azt elárulta, hogy 2012 végén állapodtak meg a NÚSZ-szal arról, hogy a következő évtől ők hajtják majd be a pótdíjakat a német és osztrák autósoktól, akik nem akartak fizetni a magyarországi úthasználatért, vagy nem jó kategóriára váltottak e-matricát, esetleg, mint olvasónk Gábor, kiment a fejükből, hogy éppen lejár és újra kéne fizetni. Új kifejezéssel is megismerkedtem, Lobmayer úr ugyanis "tesztszerződésnek" nevezte a magyar állami kézben lévő Nemzeti Útdíjfizetési Zrt-vel kötött megállapodást.

Ha nem fizetsz, perelnek

A NÚSZ Zrt. büszke a pénzbehajtás eredményességére. Mint írják, már 23 országban van erre szakosodott partnerük, aki ki tudja kérni a helyi autósok adatait a pályakamerák által készített fotókon szereplő rendszám alapján. A külföldi bliccelőkkel szembeni fellépés hatékonyságát jól mutatja az is, hogy partnereik már peresítettek és nyertek ügyeket Németországban és Ausztriában, írja hivatalos válaszában a cég, amely szeretné, hogy az autósok csak érvényes és megfelelő kategóriájú e-matricával használják a magyar fizetős utakat. Azt is elárulták, hogy a pótdíjakat itthon 75-80 százalékos hatékonysággal tudják behajtani, más országokban pedig 50 százalékban. Ahol a behajtók nem mentek semmire, ott a pert választották és néhány esetben már nyertek is a kinti autósokkal szemben.

Amikor rákérdeztem, hogy nem tartja-e legalább egy kicsit furcsának, hogy több mint 100 euróért hajtanak be 48 eurót, nem tagadta, hogy van ebben valami szürreális, de hozzátette, aki késve fizet, és ügye átugrik az 59 ezer forintos pótdíjra, az bizonyára nem sokallja a 100 eurós többletköltséget. A teszt jól halad, hiszen már három éve folyik, tette hozzá még, majd elbúcsúztunk, én pedig az asztalom alá rogyva vártam, hogy magamhoz térjek. 

Az ügy több okból is felháborító, de nem árt ha összefoglaljuk ezeket az okokat. Ha én kint élő magyarként hazalátogatok (vagy külföldi turistaként jövök ide) a kinti rendszámú autómmal, és elfelejtek e-matricát venni mondjuk a hegyeshalmi határátkelőnél, megbüntetnek. Ez teljesen jogos.

Ha menet közben valahol ellenőrzi az autósokat a NÚSZ és kikapnak a forgalomból, akár helyben rendezhetem a pótdíjat és válthatok e-matricát. Ez is rendben van. Az viszont már nagyon nincs rendben, hogy ha bármilyen okból e-matrica nélkül használom a fizetős utakat, és nem állítanak meg, akkor német vagy osztrák autóval több mint háromszor annyit kell fizetni, mintha mindez magyar rendszámú autóval történt volna.

A NÚSZ Zrt. a gyorsan válaszoló állami cégek egyike, így hamar kaptam időpontot ezúttal is, hogy személyesen kérdezzek rá, hogyan sikerült beüzemelni ezt a mesteri pénzbehajtási rendszert, ahol a leves a klasszikus módon viszonyul a húshoz (ti. az előbbi drágább) és mit kellett tudnia Lobmayer úrék cégének ahhoz, hogy három évig tesztelhessék ezt a kiváló pénzforrást, ahol, és ez tényleg csak az én rosszindulatú véleményem, jó eséllyel bőven elég egy levelet küldeni az áldozatnak, az úgyis fizetni fog. Nem akar a magyar állammal kardozni, ha az egy német-magyar végrehajtót tart az orcája elé.

8183612 9abce5a0409f2000ba252201489f8848 wm

A NÚSZ Zrt. igazgatósága majdnem hiánytalanul jelen volt a beszélgetésünkön. A cég álláspontja szerint a vonatkozó jogszabályi előírások és belső működési szabályok, valamint a cég és a magyar állam érdekeinek figyelembevételével szerződtették a Lobmayer úrék vállalkozását. Röviden: minden nagyon rendben van és valójában nem a kinti behajtók munkadíja magas, hanem a magyar pótdíj alacsony!

A NÚSZ tavaly 57142 ügyet adott át az Ungarische Autobahn Inkasso Gmbh-nak, melyből eddig 418 millió 215 ezer forint pótdíjbevétel származott, mivel nem minden német és osztrák autós fizette ki a pótdíjat, akit felszólítottak. Az UAI semmilyen költséget nem háríthat a NÚSZ-ra a mostani megállapodás szerint, ez a magyarázata annak, hogy nem szemérmes és mindent kifizettet az autósokkal. De nyugalom, mert a Gmbh felelősséggel tartozik azért, hogy tisztességes piaci alapon számítsa ki a munkadíját.

Ez a tisztességes munkadíj azt jelenti, hogy a behajtócégnek átadott összes tavalyi (német és osztrák) pótdíjas ügyből körülbelül 1 milliárd 38 millió forint esik majd le, ha mindenki fizet a jogszerűen megbízott, tisztességes árakon dolgozó UAI Gmbh-nak. Ez egyébként 7 millióval több, mint amennyi a NÚSZ és az összes, Európában pénzbehajtással megbízott partnercége összegereblyézett 2015-ben, és sokkal több annál a 850 millió forintnál, amennyit legjobb esetben hazaküld majd Lobmayer úrék Gmbh-ja a tavalyi esetek után. 

160112 HB7 5301
Fotó: HATLACZKI Balazs

Gábor szemfüles volt, és egy itteni autópálya-ügyfélszolgálaton rendezte a két pótdíjat, miután az autókölcsönzőtől megkapta a számlát, amelyet a Sixt annak idején kérdés nélkül kifizetett a behajtónak. Ez viszont elvileg azt jelentheti, hogy nem az UAI Gmbh hajtotta be Gáboron a tartozását, így a munkadíj jogossága minimum véleményes. Csakhogy Lobmayer úr cégét sem ejtették a fejére, egyszerűen visszautalta az autókölcsönzőnek azt a pótdíjat, amit Gábor befizetett a lébényi autópálya-kirendeltségen és most a teljes összeget, vagyis közel 90 ezer forintnyi eurót követel az Ausztriában dolgozó magyar autóson, aki egyszer elfelejtett pályamatricát váltani. 

Kérem, ne bosszankodjanak, ez az egész, a tesztszerződéssel és a gondosan, bár pályázat nélkül kiválasztott behajtócéggel és a neki juttatott zsíros melóval együtt tökéletesen szabályos. 

Az oldalról ajánljuk

Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
  • Hírek

Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban

Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.

február 17., 12:33
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
  • Hírek

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára

Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.

5 órája
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
  • Hírek

18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót

Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.

február 17., 12:31
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!
  • Belsőség

Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15

Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.

február 17., 12:56
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
  • Hírek

Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő

A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.

február 17., 15:01
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
  • Hírek

Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz

Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.

február 17., 15:58
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
  • Közélet

A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat

Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?

február 18., 05:58
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
  • Hírek

Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál

A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.

február 17., 16:23
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

február 17., 16:48
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!

Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.

február 16., 07:12
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
  • Hírek

Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)

Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.

február 16., 10:19
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
  • Hírek

Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók

Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.

február 16., 07:12
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
  • Hírek

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil

A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

február 17., 06:08
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!
  • Belsőség

Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!

Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.

február 16., 15:40
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
  • Közélet

A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!

február 16., 11:29
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

február 16., 17:28
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
  • Hírek

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát

Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.

február 16., 13:10
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
  • Hírek

1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet

Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.

február 16., 16:05
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
  • Hírek

Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon

Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.

február 16., 16:45
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13
Modena Automobili Project MA-01
  • Hírek

Modena Automobili Project MA-01

február 17., 12:50
Eladó Prodrive P25
  • Hírek

Eladó Prodrive P25

február 17., 15:57
VW Golf GTI
  • Tesztek

VW Golf GTI

február 17., 16:09
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21
Neked ajánlott