Az autók többsége túl széles az Autobahnra?
Tipikus német autópályás életkép: útszűkület, útépítés, kamionok szoronganak a külső sávban, a belsőben óvatosan előzik őket a személyautók. Ilyenkor elég, ha a kamionos csak picit bambul el, máris röpködnek a műanyag alkatrészek, pillanatok alatt ledarálják a nagy teherautókerekek a tükröt, az indexet, galacsinná gyűrik a lemezeket. Azt hinné az ember, egyértelmű a helyzet: a kamionos hibázott, a biztosító fizet, minden megy magától. Aztán jön az Autobahn Polizei, és a fakabát jelzi a személyautó vezetőjének, hogy 20 euró lesz a büntetés, másik 76 a kiszállás és kap egy büntetőpontot is a jogosítványába. Mert hogy semmi keresnivalója nem volt a belső sávban. Mi van??

Péter nagyon sokat használja az autóját, Németországban dolgozik, minden nap vezet az autópályán. Aztán egyik nap egy ilyen Baustelle mellett ledarálta a szolgálati Hyundai-jának a jobb oldalát egy kamion, a bal oldalára meg a szalagkorlát rajzolt dynamic line-okat. Aznapi munkák ugrottak, lehet hívni trélerest, csupa boldogság az élet. Aztán a kiérkező rendőrök még azzal is megédesítették a napját, hogy jelezték: szabálytalanul közlekedett az autópályán, ezért megbüntetik. Mert hogy a tiltás ellenére tartózkodott a belső sávban. Hogy milyen tiltás? Két méternél szélesebb járművel tilos a belső sávban közlekedni.

Természetesen ilyenkor mindenki vitába szállna a rendőrökkel: már hogy lenne egy szimpla családi autó szélesebb két méternél? Péter még a Fahrzeugbriefben található számsort is mutatta: 1815 milliméteri széles az autó, az épp sehogy sincs két méter. Mire a zsandárok előkaptak egy obis mérőszalagot, és megmérték tükörtől-tükörig: 212 centi. Úgy érezte, innentől nincs sok értelme a helyszínen vitatkozni, majd a cég ügyvédje intézi a dolgokat a hivatalos módon. Mindenesetre Péter biztos a maga igazában, hiszen a hivatalos autópapírokon egy 200 centinél kisebb szám szerepel a Fahrzeugbreite rubrikában.

A mi forgalminkban nem szerepel a jármű szélességére vonatkozó adat, és sajnos közben kiderült, hogy a Fahrzeugbriefben a szélességet a tükrök és egyéb tartozékok nélkül értik, míg a közlekedési szabályok a teljes, mindennel együtt számolt szélességre vonatkoznak. Ráadásul a probléma már évek óta tüzeli a németeket, nagyjából 5-6 éve került először terítékre, hogy embereket megbüntetnek az autópályán a túl széles autóik miatt. Puffognak is rajta, hogy a rendőreik csak pénzbehajtani állnak az út szélére (ilyenkor kicsit elmosolyodok, mert az a 20 Euro, amit ilyenkor büntetésként kiszabnak rájuk, a mi harmincezres csekkjeinkhez -meg ugye a z ő és a mi fizetéseinkhez – képest kerekítési hiba csak). Az utóbbi években már van pár autópálya-mérnökség, ahol a lehetőségekhez képest igyekeznek szélesebbé tenni a belső sávot, ilyen helyeken 210 centis a korlátozás(de értelemszerűen a külső sávban kell lehetővé tenni, hogy egy pótos szerelvény vagy turistabusz is kényelmesen elférjen)

Az a helyzet, hogy akárhogy is nézzük, ha a teljes járműszélességet kell figyelembe venni, az ADAC táblázata szerint szinte semelyik modern autó nem sorolhatna be az útszűkületeknél kétméteres korlátozású belső sávba. Egy Golf, egy Astra, egy Octavia de még egy Logan sem fér be két méter alá – oké, a Logan pontosan 200 centi, talán elmegy. De a franc se szeretne egy Péteréhez hasonló esetben milliméterek miatt vitatkozni azon, hogy most akkor egyáltalán szabad lett-e volna a belső sávban tartózkodni, és hogy ki fizesse ki az esetleg milliós kárt.

Mit tehet az, aki el akarja kerülni, hogy ilyen kellemetlen helyzetbe kerüljön? Egyértelmű: ha két méternél szélesebb az autója, és 2 méteres szélességkorlátozás van érvényben az adott szakaszon, ne menjen a belső sávba. És hogy honnan tudhatja meg, hogy egyáltalán milyen széles a kocsija? Na, ez egy fogós, ravasz kérdés. A Hyundai (ha már ilyen típus tört össze Péter alatt) az i40-nél csak a tükrök nélküli méreteit adja meg. A Volkswagen Golf hivatalos adatlapján szerencsére rajta van a tükrökkel együtt mért szélesség is: 2027 mm. Az egyik gyártó így adja meg, a másik meg úgy. Ha biztosra akar menni, mérje meg saját maga a teljes szélességet.

Nem kell hozzá más, csak egy mérőszalag, esetleg egy segítő, aki megfogja a szalag végét (de egyedül is megoldható a dolog, ilyenkor a szalag végén a kis kampót bele lehet akasztani a tükörlapba, igaz, így 2-3 centivel kisebb értéket kapunk, de ezt könnyű korrigálni), meg hogy mindkét első ablakot lehúzza. Ilyen egyszerű. És ha a szalag két méternél (ez pontosan 200 centiméter, ami nem meglepő módon épp 2000 milliméter) többet mutat, a kétméteresre korlátozott szakaszokon inkább várjon türelmesen, nem azon a pár kilométernyi kamion mögött totyogáson fog múlni, hogy időben megérkezik-e.
Régen minden kisebb volt
Nem csoda, ha az emberek nagy részében fel sem merül, hogy az autójuk szélesebb lenne két méternél. Az illusztráló képek készítésekor kíváncsiságból lemértem egy első generációs Octavia és egy Mitsubishi Sigma szélességét is. A Sigma egy felső kategóriás autó volt a maga idejében, meg voltam róla győződve, hogy ha valami, akkor ez biztos szélesebb két méternél, hiszen ez egy „nagy” autó. Hát, francokat. 197 centivel olyan vígan lehet kolbászolni vele a korlátozott sávokban is, hogy ihajj.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
