„Az NKH ismét kicseszett velünk”

Kapacitásnövelés történt egy magyar csavarral

A sorra érkező panaszok hatására két hete írtuk meg, hogy a szakértők szerint káosz uralkodik a külföldi autók honosítása körül. Megkeresésünkre a hatóság akkor nem erősített meg különösebb problémát, azonban a cikk megjelenése után jelentős változásokat eszközöltek a rendszerben. A folyamatban résztvevők most úgy érzik, hogy a hatóság szándékosan nehezítette meg a dolgukat, mert nyilvánosan mertek panaszkodni.

Álmodtam egy vizsgaállomást magamnak, ott álltam a kapui előtt. A hatóság meghallotta a nép szavát, komolyan vették a panaszokat, megtették a szükséges intézkedéseket, a sajtónyilvánosság ereje ezúttal is hatott. Az on-line rendszerben december végéig korlátlan mennyiségű időpontot nyitottak meg, a külföldi import autók honosítása már reggel hattól este tízig zajlott. Az internetes bejelentkezésen túl már személyesen is oda lehetett vinni az autókat bármikor és telefonon is be lehetett jelentkezni. Ha volt aznapra szabad időpont, akár egy órán belül is fogadták az autósokat. Az eddigi két helyszín mellé pedig beüzemeltek egy harmadikat is a fővárosban, a teljes napi kapacitás így 100 darabra emelkedett, mostantól havonta akár 2200 autót is le tudtak honosítani. Júliustól pedig szükség-igény esetén szombatonként is fogadják az autókat, meghallották hát Balló Marcell lapigazgatónk üzenetét is: a rendszerben pénz van, sok. " – de a valóság – és a főszerkesztőnk - felébresztett. 

Ugyanis első cikkünk megjelenése és a témában született Égéstér beszélgetést követően most úgy tűnik, hogy az árulkodó felszólalók áldás helyett büntetést kaptak, a gépjármű honosítást teljes egészében megszüntették a Vas Gereben utcai vizsgaállomáson, így a fővárosi két KH vizsgaállomásból már csak egy áll az autót importálók rendelkezésére. 2024.06.14-től (új ügyfélként) csak a Mozaik utcában intézhető ez a fajta ügytípus, a Vas Gerebenben minden mást csinálnak majd (taxi vizsgáztatás stb.) A júniusra kiosztott időpontok alapján a már bejelentett autókat még fogadják azért, a jobbágynak egy szava sem lehet. 

A hatóság tehát meghallotta a nép szavát, és a jogszabályoknak megfelelően megtette a szükséges intézkedéseket, csakhogy a vélemények szerint úgy tűnik, hogy a rossz irányba. A panaszkodók most pedig úgy látják, hogy segítség helyett inkább megszívatták őket, hiszen a hét elejétől bumlizhatnak át mind a Mozaikba, ahol talán az árulkodásuknak megfelelő bánásmódot kapnak majd. A  Digitális Magyarország meg persze teljesen anonim... de legyen ez csak rosszhiszemű feltételezés, amiről egy klasszikus vicc jut eszembe:

- Jó napot, ez itt a titkosszolgálat anonim bejelentő vonala?
- Igen dr. Takács Krisztián, miben segíthetünk ott Pécsett?

A hatóság 2024-re sem hajlandó tudomásul venni, hogy ők vannak az állampolgárokért és nem fordítva. Ha kritika érik őket, akkor kellő szigorral kezelik a panaszkodókat, aki pedig a belső viszonyokról árulkodik, attól a belső viszonyok ismeretét is megvonják. 

A cikk megjelenését követő hirtelen változások kapcsán ismét kérdéseket intéztünk az illetékes kormányhivatalhoz. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen szakmai indokok állnak a korlátozás mögött, de érdeklődtünk arról is, hogy mennyire egyeztethető össze ez a korlátozás az ügyfélbarát digitális ügyintézési rendszerrel, tekintettel az érintett állampolgárok és gépjármű-kereskedők által jelzett problémákra és kapacitásbővítési igényekre. Továbbá, megkérdeztük azt is, hogy a budapesti ügyintézési helyszínek kettőről egyre csökkentése után várható-e a Mozaik utcai vizsgaállomás kapacitásának bővítése, tervezik-e az online időpontfoglaló rendszer elérhetőségének időbeli bővítését.

A hatóság válaszában kifejtette, hogy a Fővárosi Kormányhivatal Mozaik utcai és Vas Gereben utcai vizsgahelyein a külföldi járművek forgalomba helyezési eljárásai kapcsán nem történt korlátozás. Szakmai okokból és a transzparencia érdekében az ügycsoportok átszervezésére került sor. Mindkét vizsgálóállomás folyamatosan működik, és az átcsoportosítással összefüggésben a Mozaik utcai kapacitások bővítése megtörtént. Az online időpontfoglaló rendszer mindig nyitott állapotban van, és a foglalható időpontok a fővárosi és vármegyei kapacitásokhoz igazodnak.

Tehát a nyilatkozatuk szerint továbbra is minden rendben, a hatóság a jogszabályi előírásoknak és kapacitásának megfelelően intézi (bonyolítja?) az ügyeket, kis - transzparenciát szem előtt tartó - átszervezés mellett. Feltételezzük hát, hogy az átszervezés szakmai okai épp most jelentkeztek, a sajtónyilvánossággal semmiféle összefüggésben nem állnak. A hatóság derűlátó optimizmusát azonban mégis árnyalja a rendszerben résztvevő, autójukat honosítani kívánók zúgolódása, akik most még zaklatottabbak, mint valaha.  

A válasz elolvasása után ismét ránéztünk az időpontfoglaló rendszer Vas Gereben utcai aloldalára. Íme:

Hát ennyi. Tulajdonképpen örüljetek, hogy mehettek még honosítani a Mozaikba, mert a végén ha sokat ugráltok, az is átszerveződik majd Debrecenbe. Júliusra meg már ne is nézegessétek a Gerebent, az ügycsoportok átszerveződtek a mozaikba, szakmai-transzparencia alapján. 

Az érthető okokból anonimitást kérő forrásunk úgy nyilatkozott, hogy az on-line időpontfoglaló rendszer jelenleg nem a valóságot tükrözi. Ott úgy tűnik, hogy június végéig a Vas Gerebenben vannak foglalt időpontok (piros szín), az oda bejelentett autókat még honosítják. A valóságban viszont június 14. péntek az utolsó valós időpont, a következő héttől csak és kizárólag a Mozaik utcában intézhető a külföldi autók honosítása Budapesten. 

Forrásunk úgy nyilatkozott, hogy eddig cirka 110 járművet honosítottak napi szinten a fővárosban a két állomáson összesen. Az átszervezésnek és a kapacitásbővítésnek köszönhetően a gerebeni lehetőséget most törölték, a Mozaik utca pedig a jövőben kb. 80 járművet fogad majd naponta. Ez viszont azt jelenti, hogy a napi 110 jármű a kapacitásbővítést követően végül nyolcvanra csökken.

Hát így néz ki a transzparens, szakmailag megalapozott "kapacitásbővítés" 2024-ben Magyarországon a Közlekedési Hatóságnál. 

A felhasználók szívesen látnának olyan statisztikai kimutatást, hogy a "bővítés" hatására mennyivel emelkedett a honosított autók száma, de nem kergetnek hiú ábrándokat, ilyen kimutatás szerintük soha nem lesz. 

"Álmodtam egy vizsgaállomást magamnak
Karaktert javítottam a kapui előtt
Adj időpontot, hogy be tudjak lépni
Van pénzem is a magas falak előtt"

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.