2024.06.29. 06:13

Ingázók. A budapestiek jellemzően csak annyit hallanak róluk, hogy semmi nem jó nekik, mindig panaszkodnak, hogy késik a vonatuk, vagy éppen az autóik okoznak parkolási problémát. A lakosság folyamatosan nő és sorra épülnek a nagy lakóparkok olyan helyekre, ahonnan alig lehet közlekedni. Miután a településekre jellemzően nincs kiírva, hogy miért (ne) gyere ide, összesen 17 szempont alapján rangsoroltuk őket.

A modern nagyvárosi ember sajnos vagy nem sajnos, általában egy életciklust követve tengeti életét. A gyermek megszületik a külvárosban, iskolába jár, esetleg még a középiskolát is elvégzi és aztán elmegy a nagyvárosba dolgozni vagy továbbtanulni. A nagyváros közelében felnőtt fiatal örömmel költözik be a pezsgő belvárosba, ahol a kocsmák sokáig nyitva vannak és éjjel-nappal jár a hatos villamos.

Tömeg a késő esti (22:48) Székesfehérvár felé induló S30-as személyvonaton Budapest-Kelenföld állomáson 2024. február 16-án. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Tömeg a késő esti (22:48) Székesfehérvár felé induló S30-as személyvonaton Budapest-Kelenföld állomáson 2024. február 16-án. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Ahogy az ember idősödik és már inkább a biztonságra vágyik az izgalom helyett, a nyüzsgő belváros helyett inkább békés családi fészket szeretne magának. Mit tehet ilyenkor? Előfordulhat, hogy már elég sokat dolgozott ahhoz, hogy legyen pénze egy menő külvárosi, de még a városhoz tartozó kertes házra, például a XI. vagy a XXII. kerületben. A fővárosi ingatlanárak világából kimerengve azonban könnyen tanácstalanságban találja magát a fejében ingatlanvásárlást forgató fiatal felnőtt. A tanácstalanoknak jó hír, hogy összeszedtük a legnépszerűbb agglomerációs településeket, hogy összehasonlíthassuk őket egymással, elsődlegesen ingázási és közlekedési szempontból.

Mit vizsgálunk?

Az agglomerációs települések összehasonlításához egy sor adatra van szükségünk. Számolnunk kell a tömegközlekedési és autós távolsággal, a városon belüli közlekedés minőségével, hogy van-e a közelben autópálya vagy gyorsforgalmi út, hogy biztosított-e a hazajutás éjszaka is, vagy éppen, hogy mennyibe kerülnek az adott településen a lakások. Az ingázási távolságot minden esetben az adott település földrajzi középpontja és a legközelebbi metrómegálló között mérjük. Mivel legtöbbeknek a lakásár és az ingázás hossza a legfontosabb, ezért ez a két szempont kiemelt súllyal szerepel az összehasonlításban. Minél magasabb az ingatlanár és minél hosszabb az ingázási idő, annál kevesebb pontot kap az adott település.

Nem csak Budapestre lehet ingázni

Miután az agglomeráció szétterült, dolgozni természetesen nem csak Budapesten, hanem a külvárosokban is sorra szaporodnak a munkalehetőségek. A mai ingázó utazások jelentős része valójában nem a belváros és külváros, hanem a külváros és külváros között zajlik, azonban erre a magyar közlekedési rendszer egyáltalán nincs felkészülve, majdnem minden útvonal sugárirányú. Ez a belvárosi csomópontokat is túlterheli, hiszen itt kell átszállnia mindenkinek, aki átszelné a várost.

Távolabbi nagyvárosok

Ezek a települések jellemzően nem kötődnek szervesen a fővároshoz, saját történelmük, helyi intézményeik vannak és a környező kisebb települések is hozzájuk kapcsolódnak. Miután az ingatlanárak folyamatos emelkedése egyre jobban elterülő agglomerációt eredményeztek, ezek hirtelen az ingázók kedvelt lakhelyeivé váltak, lakosságuk csökkenése lassult, sőt helyenként újbóli növekedés kezdődött. Ezen városokban jellemzően nem jelent problémát a lakosságszám növekedése, bőven van hely új épületek építésére és a régi panelházakban is kedvező árú lakhatásra lelhet az érdeklődő. Ráadásul az ilyen városokban jellemzően már évtizedek óta létezik az összes olyan közintézmény, amelyeket az falvakból lett óriáskertvárosok még csak most próbálnak lóhalálában felépíteni.

Távolabbi nagyvárosok Összpontszám Lakások átlagára (ezer forint) Légvonalbeli távolság (km) Lélekszám (ezer fő) Összetettbeni helyezés
Székesfehérvár 25,35 601 55 96 14.
Cegléd 25,23 407 68 36 15.
Tatabánya 24,92 453 49 66 16.
Hatvan 23,79 381 47 20 18.
Dunaújváros 23,70 373 69 42 19.
Esztergom 21,97 465 36 29 24.

Agglomerációs nagyvárosok

Budapest agglomerációjában régen is voltak olyan területi központként működő városok és jelentős közlekedési csomópontok, mint Vác, Szentendre vagy Gödöllő, azonban az elmúlt évtizedekben jónéhány városszéli üdülőtelep, mint például Érd vagy Dunakeszi is agglomerációs nagyvárossá nőtte ki magát. Az ilyen települések általában teljes egészében családiházas övezetekből állnak, a tömegközlekedés nehézkes bennük és előfordulhat, hogy a közszolgáltatások is akadoznak, hiszen nem ekkora lakosságszámra lettek tervezve. A Fejér vármegyei Bicske lélekszáma szerint kissé ugyan kilóg a sorból, de területi központi szerepe miatt mégis ebbe a kategóriába került.

Agglomerációs nagyvárosok Összpontszám Lakások átlagára (ezer forint) Légvonalbeli távolság (km) Lélekszám (ezer fő) Összetettbeni helyezés
Budaörs 42,28 902 5 29 1.
Érd 36,36 677 17 71 3.
Bicske 27,79 461 36 11 5.
Dunakeszi 27,78 821 10 43 6.
Gödöllő 27,59 611 22 33 8.
Vác 25,44 599 25 34 13.
Szentendre 20,99 768 12 28 27.
Szigetszentmiklós 20,62 622 21 40 29.

Agglomerációs középvárosok

A szuburbanizációnak köszönhetően nem csak a komolyabb központok, hanem a közelükben található kistelepülések lakosságszáma is gyors növekedésnek indult, amelyek gyakran senki által nem ismert falvakból lettek többtízezres városok. A középvárosokban is érezhetőek az agglomerációs nagyvárosok közszolgáltatási és tömegközlekedési problémái, viszont kisebb lakosságszámuk miatt valamennyivel csendesebbek a nagy központoknál, gyakran nem fekszenek autópályák közvetlen közelében és előfordul, hogy a vasúti fővonalak is elkerülik őket.

Agglomerációs középvárosok Összpontszám Lakások átlagára (ezer forint) Légvonalbeli távolság (km) Lélekszám (ezer fő) Összetettbeni helyezés
Biatorbágy 28,69 860 19 15 4.
Százhalombatta 26,75 607 24 18 9.
Pécel 26,61 648 15 17 10.
Monor 26,36 571 16 19 11.
Pilisvörösvár 25,86 688 14 14 12.
Gyál 24,34 593 10 24 17.
Gyömrő 22,11 687 21 20 23.
Göd 21,93 722 14 22 25.
Veresegyház 20,68 702 19 21 28.
Dunaharaszti 17,54 654 12 24 30.

Tragikusan kevés a P+R parkoló.

A legközelebbi P+R parkoló kiválasztása közben jött az ötlet, hogy össze kéne vetni a vizsgált települések lakosságát a hozzájuk legközelebb eső P+R parkolók kapacitásával. Az összehasonlításból a fairség jegyében a vidék nagyvárosokok kategóriája kimaradt, de így is tragikus számok jöttek ki. A legjobb helyzet az Örs vezér terén van, ott 139 ingázóra jut egy darab parkolóhely, ha csak a vizsgált települések lakosságát nézzük. Kelenföldön ez a szám 166, viszont fontos megjegyezni, hogy a csomópont az Örs 37 ezer vizsgált ingázójához képest 241 ezer főnek nyújt parkolási lehetőséget. A Kőbánya-Kispesten sem tér el nagyságrendileg a helyzet, ott 181 ingázóra jut egy parkolóhely. A legnagyobb probléma észak-Pesten van, ahol 1467 ingázóra jut egyetlen parkolóhely Újpest-városkapu metróállomásnál.

További agglomeráció

Ebbe a kategóriába a nehezen rendszerezhető, de nagy ingatlanpiaci érdeklődésre számot tartó települések esnek. A fővároshoz közelebb eső agglomerációs kisvárosokban jellemzően kiemelten magasak az ingatlanárak és gyakran épülnek kifejezetten a legfelsőbb társadalmi osztály számára lakónegyedek, esetleg villák.A fővárostól távolabb eső, de jó tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkező települések alacsonyabb ingatlanáraik miatt jó alternatívát jelenthetnek a kiköltözni vágyóknak.

További agglomeráció Összpontszám Lakások átlagára (ezer forint) Légvonalbeli távolság (km) Lélekszám (ezer fő) Összetettbeni helyezés
Törökbálint 36,44 801 9 15 2.
Martonvásár 27,76 581 24 6 7.
Budakeszi 22,88 835 9 15 20.
Diósd 22,81 669 9 11 21.
Ócsa 22,33 319 19 10 22.
Zsámbék 21,42 648 25 6 26.
Telki 14,79 994 18 4 31.
Dunavarsány 13,81 615 22 9 32.
Ráckeve 11,81 494 37 11 33.

Sokan gondolkodnak a fővárostól távolabbi célpontban, mondván a kötöttpálya megfelelő lesz a nagy távolságok áthidalására, ám gyakran elfelejtik előre ellenőrizni a tömegközlekedés minőségét. Nekik nyújt segítséget a terület kötöttpályás pontszáma mutatónk, amely számításba veszi a járművek minőségét, a vasúti pályán engedélyezett sebességet, sőt a késések gyakoriságát is. A kötöttpályás közlekedés szempontjából legjobb agglomerációs települések a következők:

   Kötöttpályás pontszám Járműpark Gyakoriság Pályasebesség Zavarérzékenység/Pontosság Távolság az állomástól
Érd 4,82 Csak Flirt/Kiss 10 perc Szinte végig 120 vagy több Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A városközpontban, kiváló ellátottság tömegközlekedéssel és P+R parkolóval
Martonvásár 4,60 Csak Flirt/Kiss 20 perc Szinte végig 120 vagy több Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A városközpontban, kiváló ellátottság tömegközlekedéssel és P+R parkolóval
Székesfehérvár 4,45 Mozdonyos vonatok előfordulnak, de jellemzően Flirt/Kiss 20 perc Szinte végig 120 vagy több Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A városközpontban, kiváló ellátottság tömegközlekedéssel és P+R parkolóval
Százhalombatta 4,42 Csak Flirt/Kiss 20 perc Szinte végig 120 vagy több Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A város szélén, de kiváló ellátottság tömegközlekedéssel
Gödöllő 4,33 Csak Flirt/Kiss 20 perc Általában legalább 100 Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A városközpontban, kiváló ellátottság tömegközlekedéssel és P+R parkolóval
Vác 4,33 Csak Flirt/Kiss 20 perc Általában legalább 100 Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A városközpontban, kiváló ellátottság tömegközlekedéssel és P+R parkolóval
Pilisvörösvár 4,33 Csak Flirt/Kiss 20 perc Általában legalább 100 Ritkák a késések, kétvágányú a pálya A városközpontban, kiváló ellátottság tömegközlekedéssel és P+R parkolóval

Vasútvonalak melletti tuti tippek

Az agglomerációs vasútvonalak a legfontosabb és legversenyképesebb tömegközlekedési lehetőséget jelentik az ottlakók számára. Ha viszont rossz vasútvonalat választunk, akkor ingázóként hosszas, késésekkel teli szenvedésnek nézhetünk elébe, amelyek végén visszaülünk az autóba a fenébe. 

Budapest-Esztergom vasútvonal

A 2-es számú Budapest-Esztergom vasútvonal friss felújításának hála már félóránként járnak az elővárosi motorvonatok a vonalon nagy kapacitással és megbízható menetrendiséggel. Az állomásokat és megállóhelyeket szintén felújították, épültek új aluljárók és P+R parkolók is. Bár igény lenne rá, a vonalon további kapacitásbővítés aligha várható, amelynek főként a dombvidéki vonalvezetés az oka.

Budapest-Székesfehérvár vasútvonal

A 2010-es évek elején korszerűsítették a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár állomás közötti szakaszát. A vonalon Martonvásár és Kelenföld között negyedóránként járnak a korszerű elővárosi motorvonatok, az állomások felújítottak, jó állapotúak és szinte mindenhol van P+R parkoló is. A Martonvásár és Székesfehérvár közötti szakaszon csak félóránként járnak a vonatok, ám a jövőben ezek a járatok is sűrűbbek lehetnek, amint elkészül a déli körvasút beruházása.

További ajánlott települések:

  • Tárnok
  • Kápolnásnyék
  • Velence
  • Gárdony

Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonal

A 40-es vasútvonal is a frissen felújítottak közé tartozik, nagy rajta a kapacitás, utasból viszont egyelőre elég kevés van. Ez főként a terület gyéren lakottságának köszönhető, ami azt is jelenti, hogy a térség ingatlanárai alacsonyak. A vonalon a 30-ashoz hasonlóan szintén várható járatsűrítés, amennyiben elkészül a déli körvasút beruházása.

Amit jobb elkerülni

Annak idején évtizedekig hitegették Káposztásmegyer és Újpalota lakosait, hogy majd lesz metró. Azóta sincs. Ebbe a hibába az agglomerációba költözésnél sem célszerű beleesni, a jelenlegi közlekedésfejlesztési tendenciák azt mutatják ugyanis, hogy ahol most nincs megfelelő tömegközlekedés, ott tíz év múlva sem lesz.

HÉV vonalak

A HÉV-ek felújítása évtizedek óta napirenden van, ám azóta sem sikerült semmilyen változást elérni. A járművek lassan, de biztosan szétesnek, a pálya hasonlóképp. A hévek egyedül a gyakoriság és a késések szinte teljes hiánya miatt versenyképesek, de használatuk még így is kényelmetlen, akadálymentesítésről és légkondiról álmodni sem merhet a kedves utas.

A H5-ös (Szentendrei) HÉV vonalon futó egyetlen felújított HÉV szerelvény, becenevén a Tarlós-Jet - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
A H5-ös (Szentendrei) HÉV vonalon futó egyetlen felújított HÉV szerelvény, becenevén a Tarlós-Jet - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Lajosmizsei vasútvonal

A Lajosmizsei vasútvonal felújítására is született már ezer meg egyféle elhatározás, legutóbb azonban a XVIII. kerületi és a gyáli polgármester egyesítették erőiket, hogy akadályozzák a beruházást azzal, hogy a vasútvonal föld alá vitelét követelik. Természetesen a metrószerű kéregvasúti vezetés távol áll a gazdasági realitástól, a központi kormányzat pedig szívesebben viszi a pénzt oda, ahol örülnek a fejlesztésnek, így felújítás a közeljövőben szintén nem reális.

Budapest-(Veresegyház)-Vácrátót-Vác vasútvonal

A Budapest-Veresegyház-Vác vasútvonal ékes példája annak, hogy a korszerű elővárosi vonatokkal is lehet nagyon rossz szolgáltatást nyújtani. A vonalon sok helyen van érvényben 40 km/h-s sebességkorlát, a maximális sebesség pedig ritkán haladja meg a 60 km/h-t. Az állomások többsége borzalmas állapotban van, ráadásul az egyvágányú kialakítás miatt gyakoriak a késések is.

Az ingázás költségei

Ha tömegközlekedéssel tervezünk ingázni, akkor az a kellemes hír, hogy ország és vármegyebérletünk körülbelül az összes igényünket lefedheti. Kivétel ez alól, ha távolabbi városokból gyorsvonati szekció nélküli Intercityt akarnánk ingázásra használni, ilyenkor előfordulhat, hogy helyjegyet kell váltanunk.

Az egyszerűség kedvéért egy táblázatba szedtük az autós ingázás üzemanyagköltségeit a távolság függvényében, havi 20 munkanappal, 8 literes fogyasztással és 630 forintos üzemanyagárral számolva. A tömegközlekedés esetében nem egyértelmű, hogy az adott távolság megtétele közben nem lépünk át vármegyehatárt, így az egyszerűség kedvéért a 30 kilométeren túl számoltunk másik vármegyével.

Távolság (km) Autóval Tömegközlekedéssel
5 10 080 Ft 9 450 Ft
10 20 160 Ft 9 450 Ft
20 40 320 Ft 9 450 Ft
30 60 480 Ft 9 450 Ft
45 90 720 Ft 18 900 Ft
60 120 960 Ft 18 900 Ft

A súlyos összetett

A lista száraz adatai alapján arra a következtetésre jutnunk, hogy a közlekedési szempontból legjobb agglomerációs település nem más, mint Budaörs. A település régóta népszerű az agglomerációba vágyók körében, kiváló buszközlekedése és jól megtervezett lakótelepe van. A városnak azonban vannak olyan pontjai is, ahonnan kifejezetten nehézkes a tömegközlekedés, ezeket érdemes elkerülni, ha az ember hosszú távon nem az autójához kötve akarja élni az életét. Általánosságban elmondható, hogy nehézkes a tömegközlekedés a domboldalakon és a közvetlenül autópálya mellett található házaktól. A település hosszúkás mivolta miatt viszont a nem annyira félreeső kertvárosi ingatlanok kiválóak lehetnek, már ha győzzük kifizetni a pénzt amibe kerülnek.

Flirt motorvonat a budaörsi vasútállomáson. Budaörs még annak ellenére is a lista első helyén végzett, hogy kötöttpályás kiszolgálása csapnivaló. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Flirt motorvonat a budaörsi vasútállomáson. Budaörs még annak ellenére is a lista első helyén végzett, hogy kötöttpályás kiszolgálása csapnivaló. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Ugyan csak az összetett lista hetedik helyére fért fel, de érdemes kiemelni Martonvásárt is. A kisváros vasútállomása és autópályához való közelsége miatt jó választás lehet, ráadásul az ingatlanárak se annyira magasak. A tömegközlekedéssel ingázni kívánók számára jó hír, hogy az állomás mellett nagyszámú P+R parkoló és kerékpártároló is található.

A nagyvárosok közül Székesfehérvárt érdemes kiemelni. Fejér vármegye székhelye nagymúltú, jól szervezett és igényesen kinéző város, ahonnan a Budapestre ingázás sem reménytelen, listánkon a tizennegyedik helyet foglalja el. Ha Budapest végleges elhagyása a cél, akkor Székesfehérvár szintén megfontandó, hiszen a város és közvetlen környezete foglalkoztatókban is rendkívül gazdag, folyamatosak a fejlesztési beruházások a térségben. A városban rejlő kerékpáros potenciálról nemrég írtunk.

A jövőben komoly fejlődés várható a most gyengén szereplő Dunaharasztiban és Dunavarsányban is, hiszen a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítási munkálatai várhatóan pár éven belül befejeződnek. A térségnek jelenleg a Ráckevei HÉV-en kívül semmilyen kötöttpályás kiszolgálása nincs, ami nagyon hiányzik a helyiek életminőségéből.

Az agglomerációs településeket természetesen tucatnyi más módon is össze lehet hasonlítani, de a legfontosabb mindig a közlekedés lesz, hiszen az agglomeráció lényege éppen a mindennapi ingázásban van. Mivel mindenkinek más közlekedési, lakhatási és egyéb igényei vannak egy településsel kapcsolatban, ezért teljes képet adni lehetetlen, a lényeg, hogy egy olyan alapvető képet adjunk, amely követésével biztos nem esik senki nehezen helyrehozható hibába.

Borítókép: torlódás az M3-as autópálya bevezető szakaszán. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A módszertan bővebb kifejtése sajnos terjedelmi okok miatt nem lehetséges, amennyiben érdekel, kérlek írj emailt az olvasok@mail.totalcar.hu címre.