Tökéletes vihar jöhet az autópiacon
Vékonyra sikerült az uniós újautó-piac éve: 2024-ben 10,6 millió személyautót helyeztek forgalomba, ami 0,8 százalékos növekedést, lényegében stagnálást jelent éves szinten.
A legjelentősebb piacok közül Németországban 1, Franciaországban 3, Olaszországban pedig 0,5 százalékos visszaesés történt, miközben a spanyolok 7 százalékkal több autót vettek. A magyar piac a közel 13 százalékos bővülésével az élmezőnyben sorolható egyebek mellett a 16 százalékos pluszt elérő lengyel, valamint 13 százalék feletti növekedést produkáló bolgár piaccal együtt.
Meghajtások, százalékok
Az EU-s országokban eladott autók 33 százaléka benzines volt, utánuk jönnek a hibridek 31 százalékkal. Egy évvel korábban 35 százalék volt a benzinesek aránya, a hibrideké pedig 26 százalékot tett ki.
A harmadik helyen állnak a tisztán elektromos autók, igaz a részesedésük 13,6 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 14,6 százalékról. Ez elsősorban a német és francia állami támogatások eltűnésével magyarázható, előbbi piacon közel 40, utóbbin több mint 20 százalékkal csökkent az eladott villanyautók száma.
A dízelmotoros autók 12 százalék alatti eredménnyel fejezték be a múlt évet, miközben 2023-ban még majdnem 14 százaléknál tartottak. A plug-in hibridek aránya 7,1 százalékra csökkent 7,7 százalékról. A fennmaradó részt pedig az egyéb meghajtások, például a gázos autók képviselik, arányuk azonban marginális mindkét évben.
Felfordulás lesz
Az még kérdés, hogy az európai piac hogyan teljesít majd az idén, mindenesetre autógyártók újabb nehéz évre készülhetnek 2025-ben, mivel az Európai Unió szigorúbb kibocsátási célkitűzései arra kényszerítik őket, hogy a kereslet csökkenése ellenére több elektromos járművet értékesítsenek. A világ legnagyobb autópiacának számító Kínában is csökkenő eladásoktól szenvednek, most pedig az Egyesült Államokban is további vámok fenyegetik őket Donald Trump elnöksége.
Az árnyomás, a kínai piacvesztés, a szigorúbb kibocsátási előírások, a vámveszély és a továbbra is gyenge kereslet „tökéletes vihart” okoz az európai gyártók számára az idén - idézte az Equilor brókercég Patrick Hummelt, a UBS elemzőjét, aki a Bloomberg hírügynökség által publikált előrejelzésében azt írta, hogy miközben a teljesen elektromos autók eladásai nehézségekbe ütköznek, a fogyasztók egyre inkább az akkumulátort és a belső égésű motort kombináló modelleket választják, mivel a hatótávolságtól való félelem továbbra is fennáll.
Márkák, csoportok, százalékok
Az autógyártók csoportszintű mezőnyét továbbra is a Volkswagen-csoport vezeti, amely az uniós autópiac majdnem 27 százalékát uralta. A különböző márkák a Porsche, a Cupra és a Skoda ért el két számjegyű, 10-15 százalékos növekedést. Miközben a VW mindössze 3 százalékos pluszt ért el, az Audi eladásai 9 százalékkal csökkentek.
A második legnagyobb, 16 százalékos szelet a Stellantisé, ám valamennyi márkánál visszaesés volt 2023-hoz képest. A Peugeot például 7, a Fiat pedig több mint 20 százalékos hanyatlással zárta a múlt évet. A Renault-csoport 11 százalékkal a harmadik. A névadó márka eladásai stagnáltak, a Dacia ugyanakkor 4, az Alpine 6 százalékos növekedést ért el.
A Toyotáé a negyedik hely 8 százalék feletti részesedéssel. A Toyotákból 16 százalékkal több fogyott, a Lexus-eladások pedig több mint 37 százalékkal növekedtek.
Az ötödik helyet a Hyundai szerezte meg majdnem 8 százalékos piaci aránnyal. Ugyanakkor a Hyundai értékesítése 1, a Kiáé 10 százalékkal mérséklődött.