A kamionosok gyorsan megkedvelték, de lassan a civilek is rászoknak az ország első, teljesen automata benzinkútjára. Lábatlanban, a főút mellett teszteltük magunk is.
Hollandiában évtizedek óta vannak automata benzinkutak. Tavaly nyáron Amerikában tanakodtunk egy sort Yamaha Jánossal, hogy akkor mi is lesz, ha tankolunk 50 dollárárért, de csak 42 dollárnyi benzin fér a tankba, ugyanakkor mindenképpen tele akarnánk tankolni. A benzinkutasok magyaráztak valamit, de az effajta leírásokat magyarul is nehezen fogom fel, nem hogy angolul.
Mert addig természetesen tiszta a sztori, hogy ha bedobok X forintot, azért tankolhatok Y liter benzint. Sok embernek ez is bőven elég: külön faj az autóját soha tele nem tankoló, 5 rugóért 95-öst-embereké. Nincs is velük semmi baj, csak engem speciel érdekel a fogyasztás, meg minél telibb tankolok, annál később kell megállnom tankolni. Szóval a dolog nálam itt meg is halna. Ugyanakkor kevés csábítóbb dolog lehet a számomra, mint egy kezelőmentes benzinkút.
Valamikor régen ugyanis úgy gondoltam, a benzinkutas egész nap autók között van, biztos ért az autókhoz. Mai ésszel hajmeresztő, de annak idején hagytam, hogy egy benzinkutas állítson keréknyomást a Golf GTI-men, aztán amikor igen furcsán kezdett viselkedni az autó, ellenőriztem: az egyik kerékben 3 bar volt, a másikban 1,4, ilyesmik.
Ezután jött a sok félretankolásos sztori, amilyet nyilván mindenki hallott már, hogy a kutas nem figyelt oda, és benzinesbe dízelt rakott, dízelbe benzinest, etalonolosba vattacukrot, hibridbe nyalókát. Gyakran vagyok figyelmetlen, a lakásban felejtem a slusszkulcsot, az autóban a telefont, a bukósisakot a motoron, de volt egy pillanat, amikor eldöntöttem: az én életem, az én felelősségem, az én autómhoz benzinkutas nem nyúl.
Hetente egyszer-kétszer tankolok, majd legfeljebb koncentrálok. És kisebb a félretankolás-veszély, mint egy benzinkutasnál, aki aznap háromszáznegyvenkettedszer nyúl rutinszerűen a tankolópisztolyért. Alapvetően jó dolog, hogy minden benzinkúton van shop, de sokkal gyakrabban veszek tankoláskor felesleges dolgokat, csak mert unatkoztam sorbanállás közben, vagy megkívántam egy kis zsíros cukrot (=csoki), mint ahányszor valóban fontos igényem elégült ki.
Nekem tehát ideális lenne egy embermentes benzinkút, a Szociopata Petrol. Kaptam is egy levelet:
Ezennel tájékoztatom, hogy megnyitottuk Magyarország első automata / kezelőszemélyzet nélkül is működő/ benzinkútját. Az üzemanyagtöltő állomáson 0-24 óráig lehet bankkártyával, illetve készpénzzel tankolni. Amennyiben ez hírértékkel bír az önök számára a fenti e-mail címen, illetve a xxxxxxx-es telefonszámon fel tudják venni velem a kapcsolatot.
Üdvözlettel: Szeles Gábor
Megküzdöttem tehát a lábatlani embermentes benzinkúttal, igaz, az üzemeltető ott volt, hogy segítsen, ha elakadok, de persze nap közben másoknak is segíthet, mert általában amúgy is a szomszédos gumisműhelyben tartózkodik. Egyedül biztos hogy nem mernék belevágni egy hitelkártyás tankolásba, még így se könnyű, hogy Gábor az apjával együtt győzködnek.
Bedugom, ötezres keretet jelölök meg, megadom a PIN kódot, és mire kattan a pisztoly, hogy tele a motor tankja, természetesen messze 5000 forint alatt, már kapom is a szokásos SMS-t a bankomról, 5000 forintos terhelésről. Ejnye-ejnye! Gábor azt mondja, biztos a hétvége miatt van, hogy a bankok nem kommunikálnak egymással (a robotok kirándulni mentek?), de higgyem el, utána a gép automatikusan csinál egy sztornóvásárlást, úgyhogy végül csak annyi lesz a terhelés, amennyit tankoltam. Egyelőre természetesen nem hiszek neki, de hátha most is működik a rendszer, várok néhány percet, addig is megmutatják a kutat.
Szeles Gábor négy éve akar automata benzinkutat működtetni, de eddig elsősorban a katasztrófavédelmi jogszabályok miatt nem lehetett megnyitni. Amerikában nyilván enyhébbek a katasztrófavédelmi jogszabályok, de gyakoribbak is ott a katasztrófák, gondoljunk például a Katrina hurrikánra. A tűzoltók sem értették, hogy képzelik ezt itt, hogy este hat után nincs kezelő a kúton, de nyitva van.
Benzinkútjuk sose volt, pedig arra tippeltem volna, hogy egyszer már szétrabolta őket a személyzet, azért akartak automata kutat. Egyébként meg ugye sok üzemeltető állítja, hogy a benzinen alig van haszon, és a shop nélkül nem is lenne jövedelmező. Gábor apja, Kálmán viszont azt mondja, épp a személyzet viszi a pénzt. Egyrészt ugye a Magyarországon létező borzalmas közterhek, másrészt a rafinált kúti személyzet.
Vécé egyelőre nincs, illetve van, de oda csak ember tud beengedni. A vízcsap viszont legalább fullos. Sok kútnál télen nem lehet kint kezet mosni, mert a fagy miatt víztelenítenek, én viszont nem megyek be a vécére kezet mosni, mert ahhoz el kell kérnem a kulcsot, ami idegesítő időveszteség és bénázás, az pedig, hogy megfogom a kulcstartót és minimum egy kilincset érintek, higiéniai szempontból t6ökéletesen okafogyottá teszi a kézmosást.
Na, itt -20 fokig hitelesített a fűtött csap. A kézi mosó se olyan, ami csak púp az üzemeltető hátán, és alig várja, hogy a télre hivatkozva bezárhassa: fűtött a betonpadló, -10 fokig mosni is lehet. Aztán Gábor megmutatja kedvencemet, a pénzváltó automatát. Sokaknak nyilván nem nagy dolog, de régebben szívesen csutakoltam az autóimat kézi mosóban, de behatárolta a lehetőségeket, hogy ehhez gyűjtenem kellett az aprót. A mosó anyabenzinkútjának pénztáránál ugyanis elképesztő hisztigörcsöket bírt kapni a személyzet, hogy ez itt nem pénzváltó. Márpedig szerintem az ő anyjukat, és nem az enyémet: ha valaki pénzért nyújt szolgáltatást, akkor biztosítsa a zsetont is.
- Éppen hogy személyzet nélkül akartuk csinálni. Mi itt vagyunk reggel 8-tól délután 5-ig. Addig folyamatosan rá tudunk nézni a kútra a gumisműhelyből, de ez se jelenti, hogy folyamatosan itt strázsálnánk. Bárkinek bármi gondja lenne, tudunk segíteni. Nem akarunk éjszaka itt üldögélni, az emberek lassan úgyis megtanulják, hogy idejönnek akár 1-2-3 ezer forinttal, és szépen megtankolnak maguk.
-Gondolj bele, van egy 24 órás kutad. Kell oda 8-10 ember. 10 ember havi költsége olyan másfél millió forint. Vagy nem adsz neki fizetést, és akkor lopnia kell. Így egyszerűen nincs plusz kiadásom.
Összesen 21 szakhatósági engedély kellett, de ez nem több, mint egy átlagos benzinkútnál. Itt kellett még a MÁV engedélye, mert az út túloldalán mennek a vasúti sínek. A Közlekedési Felügyelet, mert nem is tudom, mi, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, nyilván hasonló dolgokból kifolyólag, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, mert itt megy az összes fénykábel és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, ahol igazolták, hogy az építkezési kerület alatt nem húzódott avar temető vagy Attila sírja. Plusz természetesen Tűzoltóság és a Katasztrófavédelem engedélyei. Ki kellett továbbá alakítani kanyarodósávot a közúton, térkövezni a felső szervizutat, kiegészíteni a térvilágítást,
- Én egyrészt megkapom az üzemanyagot az Agiptól, az megy a
tartályba, az adalék pedig megy a benzinbe, ezzel aztán senki nem
variál semmit. Tehát a minőség adott. Jön a kamionos, tankol 600
litert, és elégedett, hogy nem habzik a gázolaja. Egyébként az Agip
franchise-ba akarja átvenni a kutat, úgyhogy megy majd fel az Agip
felirat, meg az oroszlán...
- Nem hatlábú kutya?
- Ja, de igen, kutya.
Közben azt is megnézhettem, mi van, ha valaki pénzzel játssza azt, amit én: egy swiftes ötezerért tankolt volna, de a gépben maradt 156 forint. Ilyenkor a nyugtán a maradék összeg fölé egy tízjegyű számot nyom a gép, amivel két hónapig levásárolhatjuk a maradék összeget. Végül is életszerű, hogy amerre járni szoktunk, arra tankolunk, és akkor járunk még arra a következő hónapban. Én viszont most, hogy lefényképeztem a swiftes blokkját, tudom is a 156 forintot érő kódot, tehát bármikor elautózhatok Lábatlanba, hogy - gyakorlatilag - lopjak fél liter benzint. Hát így megy ez mifelénk a XXI. században.
Utószó:
Ahogy hazamentem, egyből bejelentkeztem az online bankba, és
bizony 5000 forintról szólt a terhelés. Hétfőn viszont már csak 2823
forint volt. Döbbenetes, ahogy a gépek dolgoznak. Bár hogy miért kell
nekik hétvégén pihenni, sose fogom megérteni.