Autólopás-slágerlista, 1999.

2000.08.02. 10:48

Az autólopások száma az utóbbi időben drasztikusan csökken. Az idei év első félévében 17.7 százalékkal kevesebb autót loptak el Magyarországon, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A javuló tendencia ellenére a tolvajok által preferált márkák tulajdonosai továbbra sem alhatnak nyugodtan.

Utólag rekonstruálva az eseményeket kiderült, mennyire tipikus volt az autóm el nem lopásának története. A jobb első ajtó zárbetétjét kihúzták, arról - valószínűleg egy, a közelben felállított furgonban - kulcsot csináltak, amivel egyrészt bejutottak az autóba, másrészt meg is próbálták beindítani. A kormányra helyezett egyszerű baltazár törötten hevert a jobb oldali ülés előtt, a kormánykerék deformációja árulta el, hogy egyszerűen lefeszíthették. Amiért mégsem sikerült elvinni a gépet (a kesztyűtartóban a csajom Ferenczi Gyuri CD-jével, amiért külön megölt volna), az a meglepetés-effektus. Az autót ugyanis olyan immobilizer védte, amire a tolvaj úr nem volt kiképezve. A szemtanúk szerint fél perc indítózás után még megpróbálták elvontatni, de mikor nekitolták egy másik autónak, inkább hagyták a fenébe.

 
   

Leszámítva, hogy az eset a zmrzlina-nyelvűek országában történt, történhetett volna itthon is. ,,Az autóba többnyire zártöréssel jutnak be," világosít fel Kun Gábor alezredes, aki az ORFK nyomozó osztályán a gépjárműlopási vonalat vezeti. ,,A zártöréshez speciális szerszámot használnak, ami igencsak kicsike." Fotózni sajnos nem lehet: a lefoglalt eszközök bűnjelek, így nem lehet hozzájuk férni. Pedig univerzális a cucc, mert a motort is azzal indítják el, igaz, ahhoz kell még egy ,,kiherélt" elektronika is a modern autók esetében, amihez a tolvajok rendelkeznek az immobilizerrel. Az alezredes szerint fél perc is elég lehet ahhoz, hogy a tolvaj az autó saját elektronikáját kicserélje a magával hozott elektronikára, aztán uzsgyi. Ebből persze az is következik, hogy az igazán veszélyes tolvajok a tutira mennek.

,,Van egy megrendelői kör," magyarázza Kun alezredes, ,,akik megmondják, pontosan milyen színű és felszereltségű autóra van szükség, aztán a felhajtók, akik autóval járják az országot, mondanak pár tippet. Ezután érkeznek maguk a tolvajok, gyakran felvezetőautóval." Ez azt jelenti, hogy a lopott autó előtt egy legális halad, ami az esetleges veszélyre, pl. rendőrjárőrre figyelmezteti a lopott autó sofőrjét. A biztonságba helyezett autót eléri sorsa, és irány egy bontó, vagy előkészítik a hosszú külföldi utazásra.

   
  A leglopottabb márkák (1999)
 
  1) Volkswagen - 2363
2) Lada - 1472
3) Trabant - 1162
4) Opel - 1123
5) Audi - 1100
6) Fiat - 918
7) Mercedes - 858
8) Suzuki - 732
9) Wartburg - 654
10) Ford - 574
11) BMW - 464
12) Renault - 446
13) Honda - 434
14) Mitsubishi - 340
15) Peugeot - 310
16) Skoda - 301
17) Toyota - 215


(Az ORFK adatai)

,,A törzskönyv és az eredetvizsgálat bevezetésével szinte teljesen megszűnt a lopott autók újbóli magyarországi forgalomba helyezésének esélye," mondja Kun, ,,sok autó távozik viszont külföldre, elsősorban a déli és a keleti zöld határokon." A felvevőpiacok egyike Koszovó, ahol a mai napig is mindenféle rendszám és regisztráció nélküli nyugati autócsodákon jár a pristinai aranyifjúság, de a többi ex-Jugoszláv tagköztársaság is biztos felvevőpiac Kun Gábor szerint. Kevésbé kézenfekvő Moldávia, és néhány közel-keleti és észak-afrikai (!) állam.

A zöldhatáron való átkelés a Párizs-Dakar ralira hasonlít: nehéz terepen, időre zajlik és a helyismeret döntő fontosságú. Az árkokat, patakokat hordozható pallóval hidalják át és egyáltalán, nem sok akadály állítja meg őket: egy megsérült felfüggesztés, letörött tükör még belefér.

Egy másik trükk, hogy a külföldi állampolgár bevonatozik az országba, bőröndjében egy hazulról csomagolt rendszámtábla és biankó forgalmi lapul, majd a lopott autóra felteszik a rendszámot és egy teljesen legális határátkelőn távoznak, talán még a két üveg viszkit is bevallják a vámosnak. A határon ugyanis rendszám alapján megy a körözés, a motor- és alvázszámot nem nagyon nézik...

 
   

Ennél persze több autó végzi itthon, alkatrészenként kiárusítva. A lopás módszere nagyon hasonló, de nem kell a határon görcsölni, irány a bontó, és másfél óra múlva az autó csavarjaira szedve várja a kuncsaftokat. Ez a magyarázata a Lada, Trabant és Wartburg népszerűségének a tolvajok között. ,,Ezek a modellek már évek óta kifutott típusok, nem megoldott az alkatrészellátás, így van akinek egyszerűbb lopatni egyet." Kun szerint létezik alkatrészlopás is, amikor nem viszik el az autót, csak a keresett alkatrészt szerelik ki belőle. ,,Volt, hogy a komplett motort lopták ki."

Az autólopások száma az utóbbi időben drasztikusan csökken, állítja a nyomozó, adatai szerint az idei év első félévében 17.7 százalékkal kevesebb autót loptak el. A legkedveltebb márkák ugyanazok, amelyek a legális használtautó kereskedelemben és az új, jól felszerelt példányok vannak a legnagyobb veszélyben (lásd a táblázatot). De általánosságban elmondható, hogy minden márka minden típusa, bármilyen évjáratban potenciális áldozat.

Kun szerint a védekezés legjobb módja, ,,ha aránytalanul nagy idő- és anyagi ráfordítást igényel az autó legalizálása." Véleménye szerint a nagy céges logókkal diszített, felmatricázott autók kevésbé népszerűek, mert ,,macerás a matricákat eltávolítani és a kasznit újrafényezni." Ha nincs kedvünk Coca-Cola feliratú autóban közlekedni, a különböző sebességváltózárak is megbízhatóak, mert zárszerkezetük általában roncsolásbiztos, eltávolítani őket pedig csak műhelyben lehetséges, akkor is csak az autó sérülését kockáztatva. A drágább autókba pedig a GPS-es nyomkövető a nyerő, legalábbis az eddig ellopott autók 95-98 százaléka meglett. ,,A konténeres autólopás eleve nem igazán elterjedt," magyarázza Kun, ,,és mivel ezek a rendszerek rögtön riasztják a rendőrséget, még van esély a konténerbe kerülés előtt lefülelni a tolvajokat."

Kun szerint a riasztók nem sokat érnek, mert a ,,lakosság közömbös", ha riasztót hall, ellenben a riasztók kódja 15-20 méterről lelopható, és a tolvajok zártörés nélkül, egyetlen gombnyomással juthatnak az autóba. Ez még a biztonságosnak tartott ugrókódos riasztókra is vonatkozik, bár ott több jelre is szüksége van a kiszemelt autó környezetében parkoló, kis rádióvevővel és számítógéppel felszerelt gonosz embernek. Ha megvan az algoritmus, szabad a pálya.

 
   

Az olcsó megoldások közül Kun alezredes az alvázszámgravírozást ajánlja (kb 2-4 ezer forint egy autó üvegfelületeibe maratni az autó alvázszámát), ami ugyan szintén eltávolítható, de ,,az is macerás." Ráadásul nyom nélkül nem is lehet, azt pedig egy jól képzett járőr is felismeri, és esetleg mélyebben is elkezd az autó után érdeklődni. Kun azt is ajaánlja, hogy valami jellegzetes tárgyat rejtsünk el az autóban. Ettől ugyan még ugyanúgy ellopják az autót, de ha megvan (márpedig Kun állítása szerint kb. minden ötödik autót megtalálnak), könnyebb a jogos tulaj azonosítása, ami egy ,,kihipózott" autónál (ahol minden azonosítószámot eltüntettek) komoly segítség. ,,Egyszer egy Ladát sikerült azonosítani," meséli Kun, ,,ahol a tulaj egyszer beejtett egy golyóstollat az utastér szellőzésének fúvókáján. A toll a kihipózott autó fűtésrendszerében volt, így aztán vissza is kerülhetett gazdájához - az autóval együtt."

   
  1999 - 2000
 
  1999. első félév: 5606 gépkocsilopás
1999. teljes év: 11566 gépkocsilopás
ebből Budapesten: 7659 gépkocsilopás
2000. első félév: 4619 gépkocsilopás

A ,,visszavásárolnám"-történetek viszont többnyire újabb lenyúlással végződnek. ,,Azt senki sem várhatja," magyarázza Kun, ,,hogy a tolvaj a lopott autóval érkezzen a pénzt átvenni. A pénz átvételekor ad egy kulcsot, és azt mondja, a parkoló harmadik sorában van az autó, ami aztán vagy ott van vagy nincs - de többnyire nincs." A megadott telefonszámra jelentkezőket célszerű keresztkérdésekkel zaklatni (,,Milyen márkájú az akkumulátor?", ,,Hol gyűjtöm a használt óvszert?"), és a csalók jó részét ezzel ki is lehet szűrni. Mindenesetre célszerű a rendőrséget is értesíteni az akcióról.

Az autólopás elleni védekezés eszközeiről hamarosan külön anyagban értekezünk. Addig nézzünk csak ki az ablakon: még autótulajdonosnak nevezhetjük magunkat?