Ahol a Dummie-k laknak

2004.11.15. 14:23
A technikai kutatótközpont dolgozói immár 115 éve azzal a tudattal ébrednek, hogy tenniük kell valamit a balesetek megelőzése érdekében. Az itt dolgozó 110 ember egy része a korábban bekövetkezett események maradékait vizsgálja, míg a többiek laboratóriumi körülmények között maguk idézik elő azokat a helyzeteket, melyek hétköznapjainkban bármikor előfordulhatnak.

A jelenleg a München melletti Ismaningban működő Allianz Zentrum für Technik - röviden AZT - elődjét 1890-ben hozták létre, az ipari károk enyhítésének és megelőzésének elősegítése céljából. A XX. század vérzivataros Németországában nem volt könnyű helyzetben a cég, így jó pár évtizednek el kellett telnie, míg Berlinből 1962-ben ismét Bajorország központjába költözhetett. 1971-ig csupán ipari kutatásokkal foglalkoztak, mégis szükségesé vált egy közlekedési részleg megalakítása is, mivel a személygépkocsik számának rohamos növekedésével az ezen a területen bekövetkezett balesetek száma is jelentősen megnőtt.

Ma az AZT-nél harmincan foglalkoznak járműkárok okozásával, enyhítésével, megelőzésével és javításával. Céljuk a biztonság fokozása és a javítási költségek minél alacsonyabbra szorítása. 2003-ban, Németországban a kötelező biztosítások terhére átlagosan 3430 eurót fizettek ki a biztosítók, ami valamivel több, mint 850 000 forintnak felel meg. Tíz év alatt ez csupán 771 eurós növekedést jelentett, többek között a nap, mint nap végzett vizsgálatoknak köszönhető. Magyarországon valamivel 400 000 forint alatt maradt az egy káreseményre jutó kifizetett összeg.

Az AZT-nél végzett járműipari vizsgálatok négy területre terjednek ki. A töréstesztek és a próbajavítások mellett az utas- és lopásbiztonság fejlődésének elősegítése is a program céljává vált. A 80-as években a cégnek jelentős szerepe volt az elektromos immobiliserek kifejlesztésében is, amivel a 90-es évek elejére rohamosan megszaporodott autólopások számát nagyságrendekkel vissza tudták szorítani. A '93-as 144 100-as értékhez képest 2002-ben már csak 57 400 biztosított autót loptak el Németországban. Igaz a biztosítók által kifizetett kártérítés az autók értékének gyors növekedése miatt szinte változatlan, az AZT kutatásai mégis jelentős szerepet játszanak a biztosítási díjak szinten tartásában.

A következő vizsgált kategória az utasbiztonság. A kutatások kiterjednek a gyerekülések elhelyezésétől kezdve a megfelelő vezetői helyzet megválasztásán keresztül, a különböző - akár kutyáknak készült - biztonsági övek fejlesztéséig, teszteléséig. Fokozott veszélyben vannak a kisgyerekek, akik csakis gyerekülésben és - az AZT javaslata szerint - lehetőleg a hátul utazzanak. Amennyiben az utasoldali légzsák nem kikapcsolható, kifejezetten tilos az első ülésben rögzíteni gyermekeinket, amiről rövid töréstesztek képsoraival bárkit meg is győznek a német kutatók.

A felfújódó légzsák az első tizedmásodpercben még puhán öleli körül az útjába kerülő tárgyakat, de pillanatokon belül kőkeményre fújódik és ellök magától mindent, nincs, ami ellenállhatna neki. Egyedül a biztonsági övvel rögzített, előrelendülő felnőtt teste az, amire jótékonyan csillapító hatással van a programozott felfújódás. Persze az sem mindegy, hogyan éri azt el.

Gyakori jelenség, hogy elöl, az utasülésben helyet foglaló felnőtt hosszabb út alkalmával lábát a műszerfalon pihenteti, vagy az ülést hátradöntve bóbiskol. Első esetben egy balesetnél először a szélvédő válik az utas lábának áldozatává, majd a légzsák felfújódásakor úgy bucskázik vissza a magatehetetlen test az utastérbe, mint egy darab fa. Eközben magával sodor mindent útjába kerülőt, így veszélyeztetve akár a vezető testi épségét is.

A dummie család

A pincében lakó család 7 tagból és egy kutyából áll. A kis kedvenc majdnem nyolc kilót nyom és teljesen házi készítésű. Vele szimulálják a balesetkor elszabaduló rögzítetlen test okozta sérüléseket. Van ezen kívül egy 50 és egy 90%-os férfi, ami arra utal, hogy míg előbbinél az USA férfilakosságának 50% kisebb és könnyebb, addig hórihorgas testvérénél csupán 10% nőtt nagyobbra. Mellettük ül egy 50 és egy 80%-os nő, valamint egy 10 és egy 6 éves gyerek. Velük hatukkal, különböző párosításban akár 60 km/h-s ütközéseket is vizsgálhatnak, míg hetedik társuk kifejezetten kis sebességgel történő balesetek szimulálásához készült. Különlegesen érzékeny nyakával igen behatóan vizsgálhatják a legapróbb erőhatásokat is. Egy dummie értéke mintegy 50000 euróra rúg, tehát az itt lakó család összértéke majd 90 millió forint.

Második esetben a túlzottan hátradöntött üléspozíció miatt nem is jön létre kontaktus a légzsák és az utas teste közt. Baleset esetén a test így egyszerűen becsúszik a műszerfal alá, miközben a rossz helyen elhelyezkedő biztonsági öv erősen bevág a hasi lágy részekbe. Tehát nem elég minél több légzsákot vásárolni az autónkba, tudni kell helyesen használni is. De nem csak az utasnak. Nem is gondolnánk, milyen veszélyeket rejt az erősen koncentráló vezető testtartása, amikor szinte a kormányra hajolva irányítgatja kedvenc autóját. Egy ilyenkor bekövetkező balesetnél életveszélyes erővel préseli az ülésbe a légzsák a túl közel ülőket. Az alapvető biztonság eléréséhez a kormány és a mellkas között minimum 25 cm távolság szükséges és ez a legalsó érték, ahol már van esélyünk.

Az itt vázolt helyzetek a biztonsági öv nélkül utazókra fokozottan érvényesek, bár a mai rendszerek egy része már figyeli az övek állapotát és más-más időpontokban nyitja a légzsákokat bekötött és bekötetlen utasnál. Utóbbinak mégsem biztosítja semmi, hogy pont ott fog találkozni a kőkemény párnával, ahol arra a túléléshez a legnagyobb szüksége lenne. Csak ha minden biztonsági szabályt betartunk, akkor válhatnak érdekessé a következő két kutatási fázis eredményei.

Jól berendezett lakatos és fényezőműhely áll az AZT rendelkezésére, amelynek pincéjében az összes Németországban forgalmazott autótípus házi töréstesztjét elvégzik. A teszt körülményei az AZT saját vizsgálatainak elvárásaihoz igazodnak, de minden pontjában igen professzionálisnak mondható. A kiszemelt áldozat 15 km/h-val és 40%-os átfedéssel ütközik a folyosó végén álló, nem deformálódó sárga akadálynak. Ez körülbelül egy átlagos városi baleset körülményeinek felel meg, így autónként modellezhető az a sérülési és javítási folyamat, amely ma a biztosító káreseteinek legnagyobb százalékát teszi ki.

Miután a műszerek és a dummie-család eredményeit kielemezték, hozzálátnak az autó szabványnak megfelelő javításához. Az alkatrészek cseréje, javítása és a fényezés is házon belül, laboratóriumi körülmények közt zajlik. Az AZT a javítási költségek hiteles becslése mellett a javítási és autóépítési technológia fejlesztését is célul tőzte ki, például könnyen cserélhető és hatékony energiaelnyelő zónák folyamatos fejlesztésével. A vizsgálatok és mérések eredményeit végül megosztják a konkrét autót készítő gyárral is, hogy az ennek segítségével minél biztonságosabb és egyszerűbben javítható járműveket fejleszthessen.

Az AZT másik részlege két és félszer nagyobb erőforrásból gazdálkodva sokkal átfogóbb kutatást végez az ipar minden területén. Persze itt is a közlekedés megszállottjai dolgoznak, amiről dugattyúból készült ajtónehezék és a törött főtengelyre szerelt dohányzóasztal tanúskodik. Tevékenységi körükbe mégis inkább az anyagvizsgálat, a tűzvédelem, a biztonságtechnológia és a kockázatelemzés tartozik.

Ennek keretében laboratóriumaikban felgyújtanak mindent, ami éghetőnek látszik és azt is, ami nem, majd megpróbálják eloltani, a lehető legkevesebb járulékos kárt okozva. Vizsgálnak itt felrobbant turbinát - amiből egy 35 tonnás darab az udvaron kiállítva meg is tekinthető -, leégett elektromos-kerekesszéket, szélerőmű elfáradt fogaskerekét -, ami nem bírta a 150 méter magasan ránehezedő 350 tonna súlyt -, és mindent, aminek működnie kellene, de valamiért mégsem teszi.

Az övet

  • 538
    beköti
  • 34
    nem köti

Az eredményeket aztán az ügyfél vagy a megbízó okulására felhasználják és javaslatokat tesznek a szükséges változtatásokra. Még a versenysportra is hatnak az itt végzett kutatások, többek közt a BMW WilliamsF1 Team is ilyen együttműködés segítségével csökkenti kockázatait. Gyakran azonban teljesen új kihívásokkal kell szembenézni, ezért ma már terrorveszély technológiai jellegű elhárításával, valamint IT-biztonsággal is foglakozik az AZT ipari részlege. De hogy mi bekötjük-e biztonsági öveinket, csak rajtunk múlik.