Üzemanyagblokád után

2000.09.26. 09:40

Éppen csak befejeződött a magas üzemanyagárak miatt egész Nyugat-Európán végigsöprő fuvarozói blokád, a közúti teherszállítóknak máris újabb nehézségekkel kell szembenézniük. Egy luxemburgi tanulmány szerint ugyanis Németországtól keletre válság fenyegeti a közúti fuvarozási cégeket, minthogy a kelet-nyugat irányú közutakon jóval kevesebb szállítani való akad majd - ezt egyébként alátámasztja a német-lengyel határátkelőhelyek csökkenő zsúfoltsága és a keleti-tengeri kikötők rakományainak apadása.

A problémákat tetézi, hogy a környezetvédelmi előírások szigorodása tovább növeli a fuvarozók közterheit. A Németországban tavaly áprilistól kirótt úgynevezett zöld adót még valahogy lenyelték a teherszállítók, de azt ma még nem lehet felmérni, hogy az idei hatállyal bevezetett szennyezőanyag-kibocsátási normák (Euro III) miként fogják befolyásolni például a tehergépkocsi-eladásokat.

Az Euro II-nek a nitrogénoxidra és a koromra vonatkozóan előírt korlátozása mindenesetre a költségek növekedéséhez vezetett. Az Euro III olyan újabb szűréseket tehet szükségessé, amelyek szintén pénzbe kerülnek. Ugyanakkor az öko-teherautók üzemeltetése pénzügyi előnyökkel is járhat: míg ugyanis az 1990 előtt készült járművek után maximálisan 5500 márka tehergépkocsi-adót kell fizetnie a német fuvarozónak, az Euro II-nek megfelelő járműre csak 2700 márkát. A nyugat-európai térség fuvarozói egyébként az Euro III bevezetésétől további adókedvezményeket remélnek. Ugyanakkor - nyilván a bevételkiesést ellensúlyozandó - a német, a belga, a holland, a luxemburgi és a dán közutakon közlekedő 12 tonna feletti tehergépkocsik számára a kormányok fokozatosan szeretnék bevezetni az úthasználati díjat.

A magyar fuvarozók számára még nyugtalanítóbb, hogy az osztrákok hasonló pályadíjak kivetésével, illetve a meglévők növelésével szeretnék a tehergépkocsi-forgalmat visszaszorítani útjaikon. Egy nemrégiben közzétett ÖAMTC-tanulmány szerint 2010-ig az osztrákok robbanásszerűen növekvő áruforgalommal kell hogy számoljanak. Emellett egymillióval több autó fut majd útjaikon, ami 4,5 millió járművet jelent a jelenlegi 3,8 millióval szemben. Az EU 130 nemzetközi hírű szakértője szerint Ausztria közlekedési közeljövője meglehetősen sötét képet mutat.

Az infrastruktúra, mindenekelőtt az autópályák hossza csak 5 százalékkal növekszik ezidő alatt, mindössze 13 ezer kilométer hosszúságúra nyúlva, miközben az Európai Unióban átlagosan 20 százalékkal fog bővülni az autóforgalom. A tanulmány szerint az osztrákok elmaradottságán sokat segíthetnek az intelligens telematikai rendszerek, amelyek elsősorban a teherautósok tájékozódását, a forgalomszervezést javíthatják. Ennek kapcsán az ÖAMTC - a német és holland mintát követve - átfogó telematikai offenzívát szorgalmaz. Az osztrák közúti fuvarozók viszont attól tartanak, hogy ennek költségeit is jórészt majd velük fizettetik meg.