BMW-tréning, forintért! Viszont kegyetlen csalódás várja, aki itt akar driftbajnokká fejlődni.
Most már hivatalos, hogy Magyarországon is van BMW Fahrertraining . Rohamosan bővül a hazai tréningpiac és el kell ismernünk, a BMW ebben profi: Németországban már harmincegy éve csinálják. Kelet-Európában viszont a miénk az első. Persze nálunk nehezebb, mivel a kettészakadt Magyarországot két embercsoport alkotja: akiknek van BMW-jük és akiknek nincs. Gyaníthatóan az utóbbi tábor a nagyobb, ezért a Compactnak hívott alapkurzust bármilyen kocsival teljesíthetjük, feltéve, hogy van benne blokkolásgátló és megfelelő a műszaki állapota. Ráadásul így olcsóbb is, hiszen nem terheli a résztvevőt az autóbérlet 22 ezer forintja. Így viszont a németországi szintnél valamivel olcsóbban, 47 ezerért megtapasztalhatja, amiért eddig Münchenig kellett utazni.
De mi is ez? Ha valaki kitalálja, hogy az irodája falára szeretne egy oklevelet a BMW-vezetősuli elvégzéséről, általában úgy képzeli a dolgot, hogy cash-and-carry jelleggel beiratkozik, driftel fél napot és ballaghat a képkeretezőhöz. Akkor érkezik az első meglepetés, amikor kiderül, hogy a drágábbik, (bruttó 114 ezer Ft), sokkal jobban hangzó, Advanced tanfolyamra a kezdőkurzuson át vezet az út. Ezt még csak-csak lenyeli valahogy, a pénz meg nem számít. Úgy gondolja, nagy arccal odamegy, a jogsija megvan már régóta – ez ugye alapfeltétel –, elszlalomozgat, aztán már mehet is advancednek.
Ekkor jön Palánkai Gellért, a főoktató, aki elvégezte a BMW trénerképzőjét, elég sok pénzt és energiát feccölt az egész vállalkozásba, továbbá tud vezetni és idegrendszere elképesztő szakítószilárdságú anyagból készült. A BMW vezetéstechnikai tréning módszere persze nem különbözik lényegesen attól, amit az ország, vagy Európa összes hasonló tréningjén csinálnak. Elegáns környezetben, esetünkben egy közeli golfpálya klimatizált termében rövid elméleti alapozással indul a nap, majd következik a gyakorlat. Az oktató szerint a résztvevők hatvan százaléka megérti a bonyolultabb fizikai hátterű magyarázatokat is, ami nem rossz arány.
A tréningmenü következő fogása az ücsörgés. Ehhez már a közeli rendőrségi gyakorlópályára megy a kis csapat, ugyanoda, ahol például a kormányzati sofőröket is képzik, Budatétényben. Az első gyakorlati edzés arról szól, hogyan állítsuk be az ülés magasságát, távolságát, a kormány helyzetét, satöbbi. Ezután megkezdődik a nagyarcúak felaprítása.
Gellért specialitása, hogy szánalmasan kis sebességgel végrehajtott, egyszerű gyakorlatokon keresztül be tudja bizonyítani bárkinek, hogy a vezetési tudását kissé túlértékelte. És nincs is más a célja, legalábbis először. Nekünk, úgymond szakértő újságíróknak sem volt sok fogalmunk arról, hány méteren áll meg a kocsi harmincról, ötvenről, vizes aszfalton . Viszont kedves ember, ettől nem érezzük a procedúrát megalázónak, csupán azt éri el vele, hogy reálisabban lássuk a vezetési tudásunkat. Mondjuk negyvennél.
Nekem speciel a negyedik vagy ötödik vészfékezés után mondta, hogy jól fékezek. Anyám! Egy szimpla fékezésről beszélünk, egyenes, enyhén vizes úton. Csupán arról volt szó, hogy a maximális fékhatást kell elérni, semmi többet. (Az instruktor ezt könnyedén megállapítja, arról, hogy a blokkolásgátló a hátsó keréknél is beavatkozik-e.) Ehhez gyakorlatilag olyan erővel kell belerúgni a fékpedálba, mintha bele akarnánk sajtolni a torpedólemezbe. Egyébként Gellért szerint mégsem volt rossz a zsurnaliszta-különítmény, mert mi legalább nem ijedtünk meg, amikor bekapcsolt az ABS. Az emberek jelentős része ugyanis ilyenkor lelép a fékről. És ez nem vicc.
Egy idő után a BMW-s is megtanulja tisztelni az instruktor tudását, ami a következő lépés ahhoz, hogy megfogadja az instrukciókat: ne kikerülendő akadályt nézze, hanem a menekülőutat, ne simogassa a féket, ne tenyerezve tekerje a kormányt, üljön rendesen. Egy idő után kiderül, hogy így teljesíthetők a szimpla gyakorlatok. Íme, a megérdemelt sikerélmény! Valószínűleg ez az a pillanat, amikor a delikvens eldönti, hogy ki kellene próbálni a haladó tanfolyamot is, ahol már olyan helyeken kell átfűzni a kocsit, ahol lépésben is alig fér át. Ezért aztán az átlagyuppie sokkal előkelőbb helyre lógatja majd az oklevelet az irodájában, mint eredetileg tervezte. És mellesleg tényleg sokkal jobban vezet majd.
A tréning üzleti oldala pedig egyszerűen zseniális. Egyrészt hátsókerekes 320d-vel tanulhat az ember, akár automatával is, ami külön vonzerő. Másrészt kicsit letöri a résztvevők egóját (amire néhányan rá is szorulnak), mindenkire rákényszerít egy kis tornaórai fegyelmet. Eközben rendkívüli türelemmel rávezeti őket, miért nem kell kilencvennel menni az iskola előtt. Mindezt úgy, hogy szívesen fizetnek érte – hiába, mégiscsak ez a vezetéstechnikai tréningek Cadillacje... akarom mondani, BMW-je.
Újabb golfkellék
Nem csak az audisok szeretnek golfozni , de talán a BMW-sek is rászoknak. Valószínűleg ez is motiválta a tréning szervezőit, amikor a Tétényi fennsík golfpályáját szemelték ki az elméleti oktatás és a sajtótájékoztató színhelyéül. Mint a Highland Golf Club igazgatója, Révész Tamás mondja, van még hová fejlődnie a sportágnak. Ha tehát a szlovákokkal szembeni kissebségi érzésünket tovább szeretnénk hizlalni, álljon itt egy szám, amely egy ország gazdaság erejének legalább olyan fontos mutatója, mint a Big Mac-index : ott négyezer tagja van a golfszövetségnek, itthon ennek kevesebb mint a fele. (Bár lehet, hogy ott olcsóbb a klubtagság is, nem csak a regadó. ) Viszont egy újabb jópofa golfkelléket is sikerült felfedeznem: a golflabda-gyűjtő, páncélozott Mazdát. Ennek annyi a dolga, hogy összeszedje a Driving Range (itt gyakorolják a hosszú ütéseket) területén szétszóródó, iszonyatos labdamennyiséget.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
