Az alább olvasható riport egyszerű gyárlátogatásnak indult. Tudják: hajnali kelés, védősisak, PowerPoint, robotok. De tudósítónk a nap előrehaladtával, ahogy BMW M6-ok és Rolls-Royce Phantomok között gyalogolt, egyre több megmagyarázhatatlanul viselkedő bajorral találkozott. Lapzárta előtt néhány órával egy magát megnevezni nem kívánó forrástól néhány beszélgetés rögzített felvételét kaptuk, amiket meghallgatva összeállt a kép. Ezeket a riportba ágyazva közöljük.
Prológus
Reggel fél nyolc, szellős, üvegfalú iroda a müncheni BMW-székház legfelső emeletén. A tér egyik felét masszív, tölgyfa tárgyalóasztal uralja. Az asztalfőn precíz választékot viselő, ősz hajú férfi. Öltözéke fehér ing, BMW-propelleres mandzsettagombok, ágyéktájon BMW-logóval dombornyomott Lederhose. Fehér kolbászt mártogat mustárba, kimérten rág. Ő Dr. Ing. Manfred von Schadenfreude, életfogytiglani kommunikációs tanácsadó. Az asztal végén két, harmincas évei végén járó beosztottja áll, kávéval a kezükben feszengenek. A testesebb Alex, egyszerű üzleti öltönyt visel, haja rakoncátlanul tincses, a karcsúbb Ralf, csíkos bankáröltönyben, rövid hajjal. Von Schadenfreude arcvonásai nem vehetők ki a félhomályban.
– Grüß Gott, fiúk, na halljuk.
– Grüß Gott, Herr Ingenieur! – üdvözli Alex von Schadenfreudét és
gyorsat kortyol a kávéjából. – Van egy kis probléma.
– A lényeget, a lényeget – mondja von Schadenfreude, és lenyal a
szája széléről egy mustárpettyet.
– Tudja, Herr Ingenieur, három éve mondjuk azt az újságíróknak,
hogy azért nem fényképezhetnek a dingolfingi üzemünkben, mert az
alkalmazottak 6,9 százaléka sziú vallású és hitük szerint a fényképezés
elrabolja a lelket. Már két hónap után röhögcséltek a hátsó sorokban,
mára a
bloggerek is megírták és odáig
fajult a helyzet, hogy el se tudom kezdeni a mondókámat, kuncog a fél
busz. És ma is jön egy csapat magyar. Megoldást kell találnunk –
hadarja végig, majd feszülten Ralfra pillant.
– GOTTVERDAMMT! Ezért zavart meg reggeli közben?
Az öregúr hangja betölti a termet. Alex kis híján elejti a kávésbögrét.
– Herr Ingenieur, ne haragudjon, én úgy gondoltam, hogy...
– Fiam, ne beszéljen félre.
– Azt akarja mondani, hogy vállalatunk komolysága került
veszélybe. A szabályok szigorú rendje – segíti ki az eddig csendes
Ralf.
– Vagy úgy! Vagy úgy! És semmi nem jutott eszükbe?
– Semmi – mondja Alex.
– Ne aggódjon fiam, megoldjuk. A szabályok a magafajta
tökfilkókat is mederbe terelik. Talán eljutottunk volna Sztálingrádig,
ha minden tulok megakaszthatja a hadigépezetet? Fogja ezt!
Hirtelen mozdulattal lapos, ezüstös szerkezetet csúsztat végig a hosszú asztalon. Ralf kinyúl, elkapja, átadja Alexnek. A szerkezet közepén egy képernyő, alatta gumírozott gomb, felette: Egyesült Bajor Randomgenerátorüzem, BR-2491 Kifogásgenerátor, BMW Kiadás.
– Herr Ingeniuer, maga mindenre gondol! – bókol Alex.
– Nyomja csak meg a gombot!
–
Kedves kollégák, üdvözöljük önöket a BMW dingolfingi logisztikai
központjában. Sajnos automata tűzoltóberendezéseink aktiváló
mechanizmusa a ma kapható digitális fényképezőgépek detektorának
frekvenciáján üzemel, így a téves riasztások elkerülése végett
nyomatékosan megkérjük önöket, hogy saját érdekükben ne
fotózzanak.
Ralf elfojt egy kuncogást.
– Köszönjük, Herr Ingenieur. Így már elboldogulunk! – kiáltja
lelkesen Alex.
– Na, kifelé, kifelé, nehogy aztán elkéssenek Dingolfingból!
Alex és Ralf sietősen kihátrál a irodából. A változatlanul félhomályban reggeliző von Schadenfreude még elmormolja, hogy Nem azzal a hadsereggel harcolsz, amivel szeretnél, hanem azzal, ami van. De ezt beosztottai már nem hallják.
Első rész: a repülőtér és a precízen párolgó zúzmara
Fél órája vagyok Németországban, már elhangzott mind az Ordnung, mind az Obersturmbannführer, és egyiket sem én mondtam. Reggel nyolc van, a müncheni repülőtér kijárata felé tartok, a szemem alatt derricki táskák.
Ha minden olajozottan működik, néhány perc múlva felszed egy busz, a BMW dingolfingi gyárába repít, ahol kávét kapok és betekintést az ötös-hatos-hetes BMW anyaméhébe.
De előtte kilépek a repülőtér kapuján és megakad a szemem egy fehér ötös kombi BMW-n.
Odáig jutok csak, hogy white is the new cool, aztán a horizonton függő fúziós reaktor kiégeti mindkét ideghártyámat. Kötelességből azért még hunyorítok. És döbbenten állapítom meg, hogy életemben először találok szépnek egy kombit és életemben először találok szépnek egy Bangle-BMW-t. Amik kivétel nélkül mind zavarbaejtően ronda autók.
A dupla kipufogóvégből fehér füst bodorodik. Közelhajolok. Nagyon szép. Különösen ebben az egészen valószínűtlen reggeli fényben. Mintha nem szállt volna le a gép, hanem változatlanul néhány kilométer magasan lennénk, ritka atmoszférában.
Némi bonyodalom után megérkezik a busz. Kifejezéstelen arcú, bajszos bajor ül a kormány mögé, mikrométeres pontossággal százra teszi a sebességmérőt. A szomorúan porschétlen Autobahn mellett a dombok árnyékos oldala még zúzmarás, egészen pontosan az árnyék széléig, ahonnan a nap azonnal leolvasztja.
Aztán ólomtömbök zuhannak a szemhéjaimra.
Intermezzo
– Ralf, ez a legnagyobb találmány a Tigris tank óta! Figyelj:
Kedves kollégák, üdvözöljük önöket a BMW dingolfingi logisztikai
központjában. Sajnos a vakuk által keltett fény a falak ezüstös
fényezéséről úgy verődik vissza, hogy az megzavarja az automata
vonalkódkezelő rendszerünket, így kollégáink és vásárlóink védelme
érdekében nyomatékosan megkérjük önöket, hogy ne fotózzanak.
– Hahahahaha!
– Máig röhögtek rajtunk! Mostantól minden újságírócsoport
személyre szabott kifogást kap, hogy miért nem szabad fényképezniük. Le
fogjuk őket hengerelni.
– Siess, találd ki hogy melyiket használjuk, most láttam
bekanyarodni a buszt!
– Legyen a tűzoltóberendezéses, amit még von Schadenfreude
irodájában generáltunk, nekem eddig az a kedvencem.
– Állat! Na csináljuk. Nem csálé a nyakkendőm?
Második rész: a vajas perec és a terpeszkedő logisztikai központ
Hatalmas, széles úton kanyarodunk be a BMW dingolfingi központjába, a busz a végeláthatatlan hosszú logisztikai tömb mellett parkol le. Átmegyünk az irodarészlegbe. Hosszú asztalon egyszerű, ízletes, csodálatos reggeli vár, dús vajjal kent szívós bajor perec, hideg narancslé, forró német löttykávé nagy adag szintetikus tejszínnel, szőlő.
Leülök falni. A vajban kivirágoznak az ízek. Aztán pár perc ( fél óra? egy óra?) múlva átmegyek az előadóterembe, újratöltött kávésbögrét szorongatok. Öltönyös német emberek állnak a vetítő mellett sorban, próbálom megjegyezni a neveket, van egy Alex, egy Ralf, meg talán egy Wolfgang (de lehet hogy Rudi).
(Alexről annyit érdemes tudni, hogy gyerekkorában egyszer ráejtett egy követ apja Leica fényképezőgépére, és nem érzett bűntudatot.)
Horribilis PowerPoint ábrák tornyosulnak az ébredező fejek fölé, vonalakkal és számokkal zsúfoltak. Íme a számok közül néhány:
Aztán vége lesz a PowerPointnak és Alex közli velünk, hogy nem lehet fényképezni az egész dingolfingi gyár területén.
(Alexről megemlítendő, hogy óvodás korában a Canon szót káromkodásként használta.)
Valami egészen hülye indokot hoz fel. Hogy a vaku bezavar a tűzoltórendszerrel. Vagy mi. Kéne egy kisebb fényképező. A Karotta Nikonja van nálam, zavaróan vaskos, kilóg a lencséje. Próbálom rágörbíteni a tenyerem.
Az üres kamionút fölött átívelő üvegfolyosó felé haladunk, és elmegyünk egy Interlagos-kék M6 kupé mellett. Másfél órán belül másodszor gondolom azt egy Bangle-BMW láttán, hogy hú, ez kéne, ez kéne. Meg még azt, hogy ez kéne kéne kéne. Freistaat Bayern levegője minden bizonnyal hallucinogénnel teli.
A hatos BMW ormótlan, aránytalan, dugong szerű autó. Érthetetlen, púpszerű farral. De itt, az üveg és fém lépcső alján, M-kivitelben átlényegül. A vágy tárgyává. Mohón a nyers szénszáltetőhöz hajolok, közelre fókuszálok, szimatolok. Csodálatos szerkezet. Azért van itt, hogy a dolgozók lássák, mivé áll össze a bizánci gépezet munkája, aminek ők a fogaskerekei. És hogy sóvárogjanak. Továbbmegyünk.
A logisztikai központ beláthatatlan méretű. Valami négyszázszor négyszáz méter, még Michael Johnson is hosszú percek alatt futná csak végig a kerületét, bent rend, harcsabajszos targoncások, végtelen doboztenger. A világ minden tájára szórják innen szét a BMW-alkatrészeket, csavartól motorháztetőig, dobozok sorakoznak úticímkével az oldalukon, 15 méter magas tornyokban.
– A Rolls-Royce alkatrészeket még nem itt tároljuk, de idővel azok is idekerülnek – mondja a vezetőnknek szegődött Alex, és kajánul elvigyorodik. Mobiltelefonján apró piros matrica takarja el a lencsét. Képzelt második világháborús angol veteránra gondolok, repesszel a csípőjében, ahogy elolvassa a Rover csődjéről szóló hírt és lerobban az öreg Jaguarja, aztán egy kicsit én is elmosolyodom. Talán útjába lehet állni a technológiai fölénynek?
(Alex apja egyébként részt vett az 1940-es franciaországi offenzívában és a Maginot-vonalnál szolgálati Mauserével lelőtte Louis-Jacques-Mandé Daguerre ükunokáját.)
Aztán a számok, a csodálatos, hátborzongató számok. Kétszázharminc targonca. Négyszázharmincezer újrafelhasználható konténer. Durva műanyag sodronykötelekkel platóhoz rögzített dobozkupachoz érünk, ezek rögtön a repülőkbe mennek és 72 órán belül a világ bármelyik pontjára elérnek. Mostantól. Naponta három teher-747 telik meg velük.
Eközben eltelt egy óra. Mentünk egy fél kört. Kilépünk a még mindig pengeéles napfényre.
Intermezzo
– MAGA TELJESEN VAK? TELJESEN?
Alex lesütött szemmel áll egy lapos képernyő előtt a dingolfingi gyár egy ablak nélküli konferenciatermében. A képernyőt teljesen kitölti Manfred von Schadenfreude dühtől torz arca. Szembevilágíthatja valami, mert vicsorgó fogsorán és éles bajuszán kívül nehéz felismerni arcvonásait. Alex mögött Ralf bámulja fényesre lakkozott cipője orrát.
– Herr Ingenieur, hogy gondolhattam volna? Hogy egy kócos, álmatag,
langaléta gyerek majd nem szeppen meg a figyelmeztetéstől?
– A MAGA SZEME LÁTTÁRA FOTÓZTA AZ M6 TETEJÉT! MAKRÓZOTT!
MAKRÓZOTT! A LEDERHOSÉM PÁNTJÁVAL FOJTOM MEG A FELESÉGÉT! MEG A
GYEREKÉT! MINDKETTŐT!
– Herr Ingenieur, elkoboztatom tőle, még most, amíg az ebédre
mennek.
– Gottverdammt, az ebéd! Siessen, még hiányolni fogják. De nehogy
azt higgye, hogy ezt ennyivel megúszta! Ha ez a balkáni söpredék
eltűnt, feljön az irodámba.
– Igenis, Herr Ingenieur, igenis.
A monitor elsötétül. Alex sietős mozdulatokkal elhagyja a konferenciatermet, Ralf egy székbe roskad és ott marad. Alex az ebédlő felé haladva megnyomja a BR-2491 Kifogásgenerátor gombját.
Kedves kollégák, üdvözöljük önöket a BMW dingolfingi Rolls-Royce karosszériakészítő üzemében. Sajnos a digitális fényképezőgépek autofókusz-lámpája által kibocsátott fény korróziós folyamatokat indít el a rendkívül drága Rolls-Royce Phantom-karosszériákon, így nyomatékosan megkérjük önöket, hogy ne fotózzanak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
