Franciák fel, japánok le

2001.01.30. 11:10

Ahhoz képest, hogy tőlünk nyugatabbra a kereskedők sebeiket nyalogatva vinnyognak a 2000-es év erőteljesen hanyatló autóeladásai miatt, Magyarországon még istenes volt a helyzet. Az előző években megszokott dinamikus, 25-30 százalékos évi bővülést ugyan nem sikerült hozni, de 2000-ben 133 236 autó eladásával még így is 2.6 százalékot nőtt az új autók piaca.

Az élen nincs sok változás, a Suzuki az első , mögötte jócskán lemaradva az Opel. Ennek ellenére nem valószínű, hogy Esztergomban nagy bónuszokra van kilátás: a márka majdnem négyezer autóval adott el kevesebbet, mint tavaly (-12%). A Swift már öreg, a Wagon R+-t pedig az isten sem a magyar piacra teremtette.

 
   
   

A Suzukin kívül a Fordnál és a Daewoonál vannak gondok . A dél-koreai márka megítélésének nyilván nem tesz jót, hogy a sajtó gyakorlatilag élőhalottként kezeli a csődgondnokság alá helyezett gyárat és ez meg is látszódik az idei magyarországi teljesítményükön (-15%). Ennél meglepőbb azonban a Ford gyenge szereplése (-30%). A Focus lendülete kifulladni látszik, a többi típus pedig öregecske (Ka, Fiesta, Mondeo). Kérdés, hogy az új, dögös Mondeo megjelenése mennyit javít majd a helyzeten.

A japán márkák szintén lefelé tendálnak , kivéve a Toyotát (Yaris rulez). A Mazda visszaesése a legdurvább (-47%), de a Honda -25 százaléka és a Mitsubishi -19 százaléka is elgondolkodtató. A két utóbbi márka legolcsóbb autói is bőven 3 millió forint felett vannak, így a magyar piacon legkelendőbb kategóriákban egyszerűen nincsenek jelen.

A fenti márkáktól elpártolt vásárlók nagy valószínűséggel valamelyik francia kocsi kormánya mögül integetnek . A 2000-es év a Citroen, a Peugeot és a Renault diadalmenete volt. A három márka egyrészt józan árpolitikájának, másrészt agresszív kampányának, harmadrészt egy-egy húzómodelljük kedvező fogadtatásának köszönheti sikereit.

 
   
 

A Citroen Picasso-ja az egyterűek között robbantott, a Peugeot 206-ért továbbra is döglöttek a szívek, Reanult-ék Cliója pedig az akciós modellekkel aratott. A jövő is fényesnek tűnik: az idei évre mindhárom márka új autókkal rukkol ki - a frissített Citroen Xsara eredményei is a 2001-es adatokat fogják javítani, de a C5, a Peugeot 307-ese és az új Renault Laguna megjelenése is új vevőket jelenthet.

A Volkswagen, az Opel és a Fiat az átlagnál paraszthajszálnyival jobban növelték eladásaikat. Még egy kicsivel jobban szerepeltek a VW-konszern nem-német autói: Seat +24 százalék, Skoda +19 százalék.

 
   
   

Érdekes tendencia a luxusautók jó szereplése . A jelentős márkák közül a BMW 15 százalékkal, a Mercedes 27 százalékkal, a Saab 34 százalékkal adott el több autót tavaly. Impresszív a Jaguar fejlődése: tavaly 48 kocsit adtak el, míg 99-es teljesítményük 28 darab volt. Tavalyelőtt a Porsche és a Maserati nem adott el autót, tavaly viszont 7 német sportkocsi kapott magyar szervízkönyvet és egy, azaz 1 darab Maserati is magyar kézbe került.

A 2000-es év magyarországi autóeladási eredményei (zárójelben az 1999-es eredméynek)

1. Suzuki 28 072 (1 - 31 926)
2. Opel 20 559 (2 - 19 555)
3. Volkswagen 11 201 (3 - 10 455)
4. Renault 10 139 (7 - 7514)
5. Fiat 8463 (4 - 7775)
6. Peugeot 7845 (9 - 5655)
7. Skoda 7064 (8 - 5 951)
8. Daewoo 6623 (5 - 7752)
9. Toyota 5698 (10 - 4812)
10. Ford 5316 (6 - 7649)
11. Citroen 4788 (12 - 3064)
12. Seat 4391 (11 - 3534)
13. Nissan 2776 (13 - 2934)
14. Honda 1573 (14 - 2098)
15. Audi 1200 (16 - 1182)
16. Volvo 976 (17 - 1079)
17. Kia 861 (21 - 643)
18. Mitsubishi 788 (18 - 971)
19. Lada 731 (19 - 745)
20. Alfa Romeo 688 (20 - 648)
21. Mazda 675 (15 - 1275)
22. Mercedes 657 (22 - 518)
23. BMW 590 (24 - 510)

(Az adatok az Autó Piac 2001. január 24-i számából valók.)