Ha az új autók eladásának növekvése meg is torpant, legalább nem fordult meg a trend. Mint 1997 óta minden évben, az első három hónapban idén is több új autót adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában.
Miközben a világon máshol az autókereskedők éppen a családjukkal veszekszenek, ha a rakoncátlan kölök négy szelet szalámit tenne a vajaskenyérre három helyett, idehaza még istenes a helyzet. Ha az új autók eladásának növekvése meg is torpant, legalább nem fordult meg a trend: mint 1997 óta minden évben, az első három hónapban idén is több új autót adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában. A minimális, mindössze 0.3 százalékos növekedés azonban a márkák szélsőségesen eltérő teljesítményének eredője.
Audi Allroad Quatro |
A szalámiszeletek száma minden bizonnyal
növekszik a VW-csoport kereskedőinek otthonában. Maga a
Volkswagen több mint egyharmaddal adott el több autót idén,
mint tavaly. Ehhez volt egy új Passatjuk, de gyanítható, hogy
inkább az a stratégia válik be, aminek eredménye az árlistájuk
hossza: számos akciós modellel öntötték el a piacot a legnépszerűbb
kategóriákban (Polo és Golf). Az
Audi idén másfélszer adott el több autót, mint tavaly, de
szárnyal a
Skoda is: a Fabia már kombi változatban is kapható, ráadásul
kezdetben kissé magasra szabott árához hozzádrágult a konkurrencia.
A megújított Octavia és az öregecske, fapadoska, gyengécske, ámde
méretéhez képest verhetetlen árú Felicia is hozzájárultak a majd
ötven százalékos növekedéshez. A
Seat uszkve 18 százalékos erősödése csak a csoport többi
tagjához képest szerény.
Renault Laguna |
Szalámi-partikra készülhetnek a három francia
márka képviselői is. A magyar piacon legnépszerűbb kategória, a
kisautók piacán a
Renault eddig is zúzott két keresett modelljével, a
Twingóval és a Clióval, most ehhez jött még a kifejezetten nekünk
fejlesztett árbajnok Thalia -- 43.5 százalékos növekedést
eredményezve. Felkészül: Laguna II. Jól megy a
Citroennek is: az új Xsara árai a mélyben, és ez 22.5
százalékkal dobta meg a forgalmukat. Felkészül: C5. A
Peugeot eladásai gyakorlatilag nem változtak, de még csak
most érkezik a csodacsatár: a kissé koros 306-os sorozatot lassan
leváltja a -- hírek szerint -- nagyon jól sikeredett 307-es.
A mi autónk! |
Várakozáson felül szerepel a
Suzuki is: miközben az autó lassan egy évtizede nem
változott számottevően, népszerűsége - a tavalyi visszaesést
követően - ismét emelkedik. A 11.5 százalékos növekedésből persze a
Wagon R+ is kiveszi a részét.
Alfa 166 |
A korábbi évek sikeres képviseletei közül
viszont sokan mutatnak rossz formát. Visszaesett az
Opel, ráadásul nincs is olyan hamarosan megjelenő modelljük,
ami megragadhatná az új autók között válogatókat. Van jövője a
sárga földig árazott Astra Classic-nak, és lelki szemeink előtt
akciós Corsák képe is feldereng. A rangsorban három helyet
visszaeső
Fiat jövőképe valamivel optimistább lehet: a kissé
kiöregedett Bravo/Brava párost leváltó Stilo bemutatkozása közeleg,
és ha az árnál nem fog túl vastagon a torinói ceruza, meglendítheti
az eladásokat. (Itt jegyezzük meg, hogy a 147-es
Alfa Romeo hozza a formáját: a rétegautókat gyártó
Fiat-partner eladásai 44 százaléknyit nőttek, bár ez még így is
csak 226 autót jelent.)
Ford Ka |
Halvány tavalyi szereplés után tovább esik
vissza a
Ford: hiába a remek új Mondeo, ebben a szegmensben nálunk
kevesebb autót keresnek. Kisautónak viszont csak a Ka-t és a
Fiestát kínálják. A Ka túlságosan divatautó volt és mára elérte a
sorsa: kiment a divatból. A Fiesta pedig hiába a brit szaklapok
kedvence, nálunk nem rúg labdába.
Daewoo Matiz |
Az új Almera sem jön be nálunk valamiért: a
Nissan 30 százalékot esett vissza, hiába az ötéves garancia.
A többi japán gyártó sem dicsekedhet: 5-18 százalékkal vannak a
tavalyi szintjük alatt, pedig már 2000 sem róluk szólt. Kicsit
arrébb, Koreában sem dicsérik magyar kereskedőiket: a
Daewoo alig több mint kétharmad annyi autót adott át, mint
tavaly, a
Kia pedig negyedannyit sem. Üdítő kivétel a magához térni
látszó
Hyundai: megötszörözték eladási mutatóikat; igaz, a 103
eladott autó még így sem éppen rengeteg.
Saab Estate |
Érdekes fejlemény a nagykategóriás autók
növekvő részesedése: a már említett Audin kívül a
Merci majdnem 20 százalékot nőtt, de a
BMW és a
Volvo is szerzett néhány új vevőt. A
Saabé viszont valóságos sikersztori: március végéig 78
százalékkal több autót adtak el mint tavaly ilyenkor.
Az 500 autónál többet forgalmazó márkák rangsora
márka | +/- | 2001 | 2000 | Változás |
Suzuki | + | 7710 | 6919 | 111.5 |
Opel | - | 3900 | 4682 | 83.3 |
Volkswagen | + | 3215 | 2395 | 134.2 |
Renault | + | 2953 | 2058 | 143.5 |
Skoda | + | 1973 | 1341 | 147.1 |
Peugeot | - | 1832 | 1825 | 100.4 |
Fiat | - | 1682 | 2065 | 81.5 |
Citroen | + | 1420 | 1159 | 122.5 |
Ford | - | 1155 | 1548 | 74.6 |
Daewoo | - | 1115 | 1582 | 70.5 |
Seat | + | 1069 | 908 | 117.7 |
Toyota | - | 990 | 1192 | 83.1 |
Nissan | - | 553 | 900 | 61.4 |
(Az autóMagazin és az Autó2 adatai alapján.)