Sportkocsival járok, a kemény futómű és a viszonylag alacsony hasmagasság miatt fokozottan érzékeny vagyok a fekvőrendőrökre, de azt hiszem, annak is lenne egy-két keresetlen szava, aki lágyan ringatózó limuzinnal közlekedik.
Nem tudtam, milyen nagy fába vágtam a fejszémet, amikor kitaláltam, nekiállok oknyomozni fekvőrendőr ügyben. Hamar belefutottam a forgalomcsillapító küszöb, illetve a sebességcsökkentő borda kifejezésekbe, annál később sikerült értelmes válaszokat kapni a kérdésekre, amik a témában felmerültek.
Először Demszky Gábor sajtóirodájánál próbálkoztam, de kiderült, fekvőrendőrt nem raknak főútvonalra, márpedig a mellékútvonalak nem a főváros, hanem az önkormányzatok hatáskörébe tartoznak. Ekkor találomra megkerestem egy pesti és egy budai önkormányzat sajtóirodáját. A III. kerületben van sok fekvőrendőr, velük kezdtem.
Beszéltem egy hölggyel telefonon, s ahogy kérte, elküldtem neki egy mailt tele kérdésekkel. Aztán nem történt semmi. Kábé másfél héttel később kaptam egy levelet a XI. kerületi önkormányzattól – hogy miért pont a XI., és hogyan jutott el hozzájuk az ügy, ne kérdezzék. Néhány szűkre szabott mondat, konkrét válasz sehol, helyette megnevez néhány jogszabályt, melyekből állítólag kiderülnek a válaszok a kérdéseimre.
Megnéztem a közlekedéssel kapcsolatos rendeleteket, de nem lettem okosabb. Nem vagyok jogász, könnyen lehet, hogy elsiklottam sok fontos információ felett, de a legrosszabb az volt, hogy – amellett, hogy nem kerültem közelebb a megfejtéshez – úgy éreztem, lepasszoltak. Kaptam egy udvarias, nulla energiabefektetéssel megírt választ, amivel nem mentem semmire. Ezzel a vonallal inkább nem is foglalkoztam tovább, mentem inkább az V. kerülethez.
Az V. kerületben sajnos nem sok a fekvőrendőr, Nagy Szabolcs, az Építési és Műszaki Osztály vezetője ennek ellenére igyekezett megválaszolni a kérdéseimet, sőt adott néhány telefonszámot is, így jutottam el végül Bartkó Györgyhöz, a Fővárosi Közlekedési ügyosztály csoportvezetőjéhez, akinek több tapasztalata van ez ügyben. Jöjjenek hát a kérdések és a válaszok, melyeket az említett urak adtak.
Kié a fekvőrendőr?
A fekvőrendőr a közterület üzemeltetőjének, vagyis jellemzően az önkormányzatnak a tulajdonában van. Elméletileg előfordulhat, hogy egy üzletközpont, bank vagy magánkórház kap engedélyt rá, hogy saját pénzen saját fekvőrendőröket helyezzen el, de nem ez a gyakorlat, inkább kérelmezni szokták, aztán az önkormányzat építi meg. Magánszemélynek nem lehet fekvőrendőre, tehát minden luxusvilla elé lefektetett útakadály illegális.
Ki kell-e táblázni?
A 20/1984-es KM Rendelet 36. pontja szerint kötelező táblával jelölni azokat a helyeket, ahol fekvőrendőrt helyeztek el. Ez azonban nem azt jelenti, hogy minden egyes borda mellé táblát kell rakni, hanem azt, hogy meg kell jelölni azt az útszakaszt, ahol forgalomlassító akadályok lehetnek, tehát elég a forgalomcsillapított övezet be- és kijáratainál elhelyezni a megfelelő táblákat, onnan a vezetőn múlik minden. Ha betartja a 30 km/h-s korlátozást, észre kell, hogy vegye a lassítókat.
Hol lehet, hol nem lehet, hol kötelező a fekvőrendőr?
Fekvőrendőr főútvonalon nem, csak forgalomcsillapított övezetben lehet. Sehová sem kötelező tenni, de ahol a forgalom lassítása ajánlott, és a járművezetők figyelmét fel kell rá hívni, hogy az átlagosnál jóval körültekintőbben hajtsanak – pihenő övezetben, óvodák, iskolák, kórházak mellett, nagyobb gyalogos forgalom helyén, bizonyos kereszteződések előtt stb. –, ott ez az autók sebességcsökkentésének egyik hatékony módja.
Van-e szabvány, mi lehet a fekvőrendőr minimális, maximális mérete? Mekkora lehet a felhajtók szöge?
Nincs szabvány, a fekvőrendőrök méretezésénél az úttervezési irányelvek a meghatározók, a legfontosabb, hogy ne tegyen kárt az autóban, ha a zónában megengedett sebességgel – általában 30 km/h – áthajtunk rajta.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
