Olasz autók Genfben

2001.03.08. 10:12
Svájcban minden kétséget kizáróan a német autók a legkedveltebbek. A 2000. év autóeladási statisztikái alapján 10 szembe jövő svájci rendszámú új autóból három Volkswagen, három Opel (még akkor is, ha az Opel az amerikai General Motors csoporthoz tartozik), egy BMW lesz; a többi autómárka a maradék három helyen kénytelen osztozkodni. Ezen belül is a japánok kullognak a sor végén. Ennek ellenére, vagy talán éppen ezért, de a genfi autószalonon a többi nagy név is legalább olyan csinnadrattával vonultatja fel újdonságait, mint a németek.

Így tettek természetesen az olaszok is, ahol felvonult a Fiat csoport összes tagja, és rajtuk kívül megjelent még a Maserati és a Lamborghini is, extrém külsejű sportkocsijaikkal. Ugyanis az olasz autó Svájcban is olasz autó, még a "hideg" svájciak is egyfajta életérzést kapcsolnak hozzá.

A Fiat csoport marketingesei a Fiat név alatt futó modelleket szánják "népautónak", a sportos elit számára készülnek az Alfa Romeo-k, míg a Lancia testesítené meg a hagyományos Olasz Autót. Ennek megfelelően a legnagyobb érdeklődés a három márka közül (végül is Svájcban vagyunk) az Alfa Romeo standját kísérte. Az alfások mindet megengedtek a közönségnek, minden típusból 2-6 azonos típusú darab is állt egymás mellett, mégis időnként sorok álltak azért, hogy a látogatók egy-két percet eltölthessenek az autók belsejében.

A legkisebb kiállított modell a tavaly ősszel piacra dobott az Alfa Romeo 147 volt. Az Alfa Romeo mahagóniból és márványból készült standján 6 darab 147-es állt elszórva, mindegyik különböző színnel, motorral, ajtószámmal, váltóval. A genfi kiállítás az első autós kiállítás, ahol részt vett ez a típus. Az évente hagyományosan megtartott Év Autója szavazáson 21 ország 51 szakújságírója az idén ezt a típust választotta meg az év autójának.

 
   
    147

A vásárlók érdeklődése is elég jelentős, pl. a genfi Fiat Auto Suisse is csak több hónap után tudja teljesíteni a megrendeléseket; de az emberek kivárják. Az Alfa nagyon ráállt a típusra; az egyik, szalonbelépővel megnyerhető autó (a 2. díj) egy full-extrás Alfa 147-es, de ha valaki ellátogat az autószalon honlapjára, és megválaszol három kérdést (nem túl nehezek, a válaszok a lap alján megtalálhatók), akkor nyerhet hozzá egy másikat is.

Már ránézésre is látszik, hogy joggal lett az év autója. A 156-os elegáns, áramvonalas vonalvezetése köszön vissza, kicsit kisebb méretben, viszont még áramvonalasabban, még elegánsabban. Ha beülünk a járműbe, teljesen elégedettek lehetünk az említett újságírók ízlésével kapcsolatban.

 
   
    147-5P

A műszerfal szinte átkarolja az embert, minden kézre esik; végre egy elérhető árú autó, amelyet az ember anatómiáját figyelembe véve terveztek. Tüzetesebb nyomogatások és csavargatások után hasznos, az Alfákból eddig nélkülözött kényelmi elemekre bukkanhatunk, mint pl. a pohártartó.

6 légzsák, ABS, ASR, VDC/MSR gondoskodik az utasok biztonságáról. Az utasok célba juttatására pedig szinte a teljes alfás motorválaszték rendelkezésre áll. A kiállításon két darab 5 ajtós modell szerepelt, az egyik 115 lóerős 1.9-es JTD motorral, a másik egy 2 literes, 150 lóerős T.Spark-kal álldogált. Másik két 3 ajtóst hasonló kiépítésben vittek a kiállításra, a T.Spark-al szerelt modell Selespeed váltóval rendelkezett.

Az Alfa 147 mellett megjelent az Alfa jelenleg futó Alfa 156 modellje, 4 darab szürke autó parkolt egymás mellett, mindegyik 2.5 literes V6 24V motorral. Tiszteletét tette az Alfa 166 is, a legnagyobb Alfa modell. A 3 literes V6 24V motorral szerelt változatot állították ki, ez 220 lóerőt tud, és a maximális nyomatékot 6300-as fordulatszámnál produkálja. 100 kilométeren 12.5 litert fogyaszt, és 7.9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, melyet 241 km/h-ig tud fokozni.

 
   
    Spider

Ott volt két kevésbé ismert termék is, az Alfa Spider és a Gtv. Ezek a 166-hoz hasonlóan 3 literesV6 24V motorral várakoztak. Ezzel a Spider 233 km/h-s végsebességet tud, 6.8 másodperc alatt gyorsul 100-ra, míg ugyanezzel a Gtv 248 km/h-t képes elérni. Mindkét modellre jellemző a minden vezetési körülmény között megnyilvánuló, különleges dinamizmus.

Az utolsó kiállított modell az egy éve piacon lévő Alfa Sportwagon. Szintén nagy népszerűségnek örvend a vásárlók között. A gyár a dinamikus, sportos életet élő embereknek szánja ezt a típust, hiszen szinte minden elfér benne, síléctől kezdve a komplett kemping felszerelésig, de alkalmas akár vitorlák és átnedvesedett sícipők az autót nem rongáló szárítására is. Két típust állítottak ki Genfben: egy 2.5 V6 24V Q-System-el és egy 2.4 JTD-vel szerelt modellt. Az elsőhöz kétféle váltó is választható: egy hat sebességes kézi és a Q-System típusú; ez automata sebességváltó, de igény esetén hagyományos kézi váltóként is használható.

Molnár Zsolt

Hatodik napja tart a forgalmi dugó a Palexpo környékén. A helyiek már kezdik megszokni, hogy az egyébként gond nélkül járható szakaszon napközben 10 perceket kell vesztegelni. A helyi lapok tudósításai szerint még a genfi közlekedési vállalat alkalmazottjai is elégedetlenkednek.

Bruno Lurati, a szalon igazgatója ennek ellenére a következőket nyilatkozta: ,,Tökéletes az összhang és az együttműködés az állam, a rendőrség, a közterületfenntartók, és a közlekedési vállalat között! Már rengeteg dicséretet kaptunk a kiállítóktól és a kereskedőktől, eddig senki sem panaszkodott! A közlekedésről viszont még korai lenne bármit is mondani!" Lurati minden bizonnyal nem a problémás útszakaszon szokta munkahelyét megközelíteni... Azt viszont elismeri, hogy a parkolás a szalon nagy problémája.

A közlekedési vállalat alkalmazottjai a P48-as, 1800 férőhelyes parkolót okolják. A félkész parkolót már idén bevetették, az autók és a buszok ugyanazon az úton közlekednek. Természetesen adódnak váratlan meglepetések, például a hétvégi havazás, vagy a pénteki bombariadó a repülőtéren, ami a Palexpo tőszomszédságában található. ,,akkor lesz nirvána, ha a genfieket sikerül meggyőzni, hogy busszal jöjjenek!" - nyilatkozta a genfi rendőrség szóvivője.

A szalonban érdekes közvéleménykutatást végeztek az Automobil Revue munkatársai. A kérdés ekképp hangzott; ,,A Nemzetközi Autószalont 71. alkalommal rendezik március 1-től 11-ig. A kiállítást mindig Genfben tartják. Jó ez így? Nem túl hosszú az út Genfig? Mit szólnának Bázelhez, vagy Zürichez?" A lehetséges válaszok a következők voltak;
1. Az autószalon Genfé!
2. Nincs túl nagy jelentősége
3. Jobb lenne Zürichben, Bernben, vagy Bázelben
4. Soha nem megyek az autószalonba!

Kedd délután négy órakor a szavazók 54,27 százaléka szerint a szalonnak Genfben a helye. A válaszadók 8,54 százalékának mindegy, hol tartják, 27,82 százalékuk jobban szeretné, ha máshol lenne, míg az olvasók 9,37 százaléka nem jár az autószalonba.

A szalon tehát marad Genfben, hiszen itt 1905 óta jól bevált helye van. Igaz, 1905-ben még máshol rendezték; akkor még csak 59 kiállító volt, míg az idei szalonon több mint 300!