Ipari kémek és nonstop takarítók

2002.03.13. 14:35
Kapcsolódó cikkek (1)
A turisták jelenléte érezhető: szuvenírként megragadnak egy-két alkatrészt, sebességváltó-díszt, hamutálat, (kizárt, hogy helyiek ilyet csinálnának; igazi svejci még éjfélkor is megváltja jegyét az utolsó buszra, amin köztudottan soha nincsenek ellenőrök). Ezt a fosztogatást elégelhette meg az a kiállító, aki villanypásztort installált autói köré; egy rossz mozdulat, és a kedves látogatónak rázós élményben lesz része.
 
   
   

A látogatók száma 257 900-ra emelkedett. Hétvégén volt a nagy tömeg, mintha olaszok szállták volna meg a Genfet. "Ciao ragazza, sai dov'è il salon dell'auto?" - kérdezték buszra várakozó olaszok a város minden pontján. Egy helyi lap értesülései is ezt támasztják alá; a városban található információs szolgálatoknál legtöbben olaszok kértek útbaigazítást. A látogatók száma 5,8 százalékkal magasabb a tavalyi adatokhoz képest.

A kocsikat fogdosó embereket a non-stop takarítószolgálat követi; óránként bukkanak fel köpenyes bácsik és nénik, akik tisztítószerrel és ronggyal fényezik a járműveket. Akad munkájuk bőven, ugyanis a szalon területén ipari kémek tevékenykednek. Nem nehéz őket felismerni; mérőszalaggal, fotóapparáttal, digitális kütyükkel és jegyzetfüzettel kezükben méricskélik az autócsodákat.

 
   
   

Helyi megfejtők szerint divatjamúlt szakma ez, legtöbb gyártó ugyanis fényképekkel gazdagított vaskos dossziékkal távozik minden évben. A sajtóanyagokból szinte mindenre fény derül, néha még többre is, mint amit a gondos kémek dokumentálnak. Forrásaink szerint pedig jól fizetett munka ez, csakúgy, mint az autószalonban modellkedni.

Sokan importálják hosztesszeiket, több kiállító mégis a helyiekből toborozza csapatát; genfi fiatalok szép számmal jelennek meg a válogatásokon, melyeket a kiállítók szerveznek. Baptiste barátunk a Bentley standján mosolyog napi nyolc-tíz órás műszakban, oldskool bőrkabátban, régi autósszemüvegben. A Bentleyboyok munkáját naponta uszkve 300 svájci frankkal díjazzák (kb. 50 000 forint, Svájcban ebből a pénzből napi 100-150 vekni kenyérre futja).

 
   
   

Bentleyboyunk szíves figyelmünkbe ajánlotta a Continental R-t, ami az 50-es éveket hivatott felidézni. S mivel csak 260 km/h sebességre képes, mi inkább az Arnage Family T verzióját csodáltuk. Arnage-ből van továbbá R, ami a sportosabb változat lenne 406 lóerővel, potom 345 ezer svájci frankért. Nosztalgiában erős a Bentley; a standon 1930-as Speed Six is látható. (Állítólag a szalon berkein belül került volna megrendezésre a "fascination cars" show, ám a főszponzor utolsó pillanatban gonosz módon visszalépett, így Bentley kárpótlásul régebbi modelljeit mutogatja az érdeklődőknek).

 
   
   

Nem messze a Bentleytől, a Volvo standján látható az európai premieres XC90. Tavaly még csak concept-car volt, idén már sorozatgyártott SUV, vagyis Sport Utility Vehicle. Kétféle motorral került piacra; öt-, illetve hathengeressel, 163 és 172 lóerős benzin vagy dízelhajtásúval. A mozi szerelmesei mikroplexként is használhatják 7 férőhellyel, DVD olvasóval, tévével és Dolby Pro Logic hangrendszerrel. Körítésként még kapunk GPS-t és GSM rendszerű mobilt. A biztonságos sötétben autókázásról az éjszakai vezetést elősegítő rendszer gondoskodik, míg a ROPS (Roll Over Protection System) és RSC (Roll Stability Control) folyamatosan figyelik a kocsi dőlési szögét és sebességét. Ha valami nem lenne rendben, a DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) fékez, utóbbi bármelyik kereket képes fokozatosan lassítani.

 
   
   

A Chrysler a Crossfire végleges verzióját állította ki, tavaly ugyan már láthattunk belőle egy előzetest, jövöre viszont meg is vásárolhatjuk. A PT Cruiser kabrió változatát elégedetten vizsgálják a vendégek; szerencsésebbek még helyet is foglalhatnak benne. A Street Cruiser gyönyörű színekben pompázik, a genfi taxisofőrök legnagyobb örömére (helyi taxisok ugyanis előszeretettel hajtanak fekete Cruisert)