Hajtás - Járműipari Szakkiállítás és Vásár

2000.09.04. 13:02
,,Az utca nem játszótér. Erről soha ne feledkezz meg!" Járműipari szakkiállításra már csak az ilyen mondatokért is érdemes elmenni, meg a különösen finom bánásmódért, ha arcunkra van írva a betétszámlakönyv pozitív mérlege. Nem véletlenül válogattak sármőröket a termékek propagálására, és ha hozzátesszük, a hatvan kiállító malacsülttől Horvát Károlyig mindent bevetett, akkor pepec kis programnak látszott a Hajtás Biztonságosan, Földön, Vízen, Levegőben - Járműipari Szakkiállítás és Vásár.

A rendezvény nevéhez hűen a honpolgárok Kurkszk-kal, Concorde-dal nem találkozhattak, viszont a jó bevált légzsákkal, és időjáráshoz aktimatizálódó gumikkal felszerelt verdák garmadával akarták megrabolni a vásárlóerők szabad kapacitását.

 
   

Szegeden egy eldugott zöldben rendezték immár hetedik alkalommal a kiállítást, amely - valljuk be - évről évre jobban sikeredik, és nem feltétlen azért, mert az idén Charlie az ,,Utazás az ismeretlenbe" című opuszát is beillesztette a negyvenöt perces repertoárjába. A kiállítás filozófiája egyszerű és időszerű: hogyan tudunk a legbiztonságosabban közlekedni. Hogy a helyhatározók miért szerepelnek a kiállítás hosszított címében, a totalcar stábjának nem sikerült rájönnie, bár barangolásunk minden egyes elrejtett szegmenst érintett. Éppen ezért a kiállítás sokkal inkább egy összevont autóvásárra emlékeztetett, ahol felkészült fiatalemberek tessékelték az érdeklődőt a kiválasztott autóba, illetve fejből diktálták a szépséges autók paramétereit.

 
   

Ennek ellenére a kiállítók zöme három nap alatt nem tudott eladni egyetlen autót sem. ,,Általában azok jönnek, akiknek van némi megtakarított pénzük, és most autóra szeretnék költeni. Az ígéretek persze megvannak, címcserék, és telefonszámok, de ezekből valószínűleg nem lesz semmi." Az értékesítő csak egy csöppet bosszús, mert, mint mondja: egyáltalán annak is örülünk, hogy kiállíthatunk. Ezekben az években csupán az alacsony kategóriás autók futnak. Az utakon, és az eladásokban egyaránt - teszi hozzá a nyelvi humorból ötösre felelő marketinges.

 
   

A belépőnél azonban erről még semmit sem tudni. Egy ősöreg Ikarus tömegszállító gépcsodáról csupán annyit érdemes tudni, hogy a bliccelők által gerjesztett költségvetési hiányt bármikor tudja vele pótolni a Szegedi Közlekedési Vállalat, lévén 7135 forint ellenében bárhol bemutatható. A generációs alapon kijelölt kétszáz, és száz forintos jegyárak megérik a hozzájuk remélt értéket, hiszen pénteken a Unitedet, szombaton Charlie-t, vasárnap pedig kabarét kapott a szórakozási igények miatt lefutózott nagyérdemű. Ez utóbbit a totalcar.hu jó érzékkel kihagyta, miként a többit is, bár a kezdeti bizalmatlanságot csupán a néhány óráig maszatoló eső erősítette meg.

 
   

A Mercedes pultnál nagy a tolongás, mindenki fotóz, hogy nyugat-európai rokonoknak nyugodt szívvel küldhessék a saját maguk által hitelesített járműveket. A luxusautók iránt egyébként gyér az érdeklődés, ,,sokkal inkább a haszongépjárművek iránt érdeklődnek a vevők."
- A forgalmunk 70 százalékban a ezek a járművek adják, és csak a fennmaradó részben értékesítünk személygépkocsikat - mondja Mercedes-stand marketingvezetője, majd betessékel egy Vito-ba. Full extra berendezés, remeknek mondott motor, és bizonyára akkor is jó szolgálatot tenne, ha véletlenül a cikk megírása után görögdinnyét szeretnénk szállítani a legközelebbi nagybani piacra.

 
   

-Általában csak azért jönnek ki az emberek, hogy pontosítsák az igényeiket, és hál'istennek ezt meg is tudjuk tenni - folytatja a képviselő, de kezei már egy E 200-as kulcslyukánál matatnak. A ,,de állat!" típusú mondatfüzérek a Mercedeseknél pompáznak legszebb fényükben, de nyugodtan konstatáljuk, hogy bőven kitartanak a Jaguarokig. A kiállított jaguár listaára 15. 592.000 forint, ami testvérek között is kisebb vagyon, de tudjuk az autóskártyákból, hogy a Jaguárt nem kispályásoknak találták ki. Nem lehet véletlen, hogy a két a cég egymás mellett formálja a közízlést. A designmesterek pedig ügyelnek a részletekre, és mint több forrásból megerősített információt, a totalcar olvasóinak elé tárjuk, hogy a luxusautók 40 százalékát feketében, 40 százalékát ezüstben, és csupán a fennmaradó rész adják el a szivárvány szerint is idióta színekben.

A sztár azonban a Volkswagen NW Beetle, amit Szegeden szinte még senki sem látott, maximum a tévében, de mivel az Alföldön sört fogyasztanak, nem pedig ásványvizet, valószínűleg a Berlini körúton nem sokan száguldoznak a közeljövőben hasonló csodákban. Azon persze el lehet vitatkozni, hogy a századelő stílusa egyet jelent Al Capone és kortársai ízlésével, amit itt az olaj-heroin-hamis bor -háromszögben ügyes stratégák kellőképpen ki tudnak használni.

 
   

A biztonságot azonban egy titkárnőből PR referensé avanzsált hölgy képviselte leginkább, akit a riporter csak sokadjára tudott becserkészni. A rendőrség standja ugyanis mindig tömve volt, ártatlanul lehet a közeggel viccelődni, ami már önmagában vonzó és kéjes szórakozás. Persze azt mindenki sejtette, hogy a közrendvédelemhez ragaszkodó embertársaink sokkal szívesebben találkoznak egy kordon mögött a rendőrökkel, mint amúgy, és ha ráadásul a traffipaxot is közelebbről meg lehet tekinteni: utánozhatatlan élmény.

-Egyértelműen propaganda célokkal vagyunk jelen, de azt hiszem ez természetes is, hiszen nem szabad, hogy az emberek azt higgyék, a rendőrség mindenki fölött áll. Mucsiné Szabolcski Ágnes példásan pattogósan beszél, és kezeivel már is egy számítógép elé tessékel, amelynek monitorján a Winkresz felirat csábít a küzdelemre:

Gyér forgalmú, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest belső forgalmi sávjában közlekedik. Ugyanabban a forgalmi sávban utoléri Önt egy gyorsabban haladó személygépkocsi. Köteles-e szélső sávba húzódással az akadálytalan elhaladását lehetővé tenni? Igen. Nem.

A kérdést a Forma 1-en felnőtt generációkba már Palik László is belesulykolta, ennek ellenére a riporter két helytelen választ is regisztrál, miközben háttérben jegyzetel. Mucsiné azt mondja, ,,már ez is haladás, hogy vannak, akik kipróbálják, bár a bonyolult feladatokra az idén nem volt jelentkező." Például meghirdették, hogy a mitfahrer ülésen egy igazi rendőrrel végig lehet száguldozni a városon, és ha a vezető hibátlanul teljesít, ajándékot nyer. Tavaly valamelyik autókereskedés még azt is felajánlotta, hogy egy hétvégére odaadja az autóját a nyertesnek. Idén ezt nem tette meg, és a magányosan hibákra figyelő rendőr látványa és szakértelme ezért senkit sem hozott lázba.