Egy szűkebb utca felé fordulunk, kezdődik az igazi centizés. Fekecs úr virtuóz ügyességgel forgatja a lapátot jobbra-balra, emeli és süllyeszti az útnak megfelelően, és közben óvatosan manőverez a géppel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Erőd utca, második kerület, az FKF telepe. Nem kifejezetten
örülnek érkezésemnek az irodában. Szemmel láthatóan feszült a
helyzet, pillanatonként csörögnek a telefonok, sofőrök
jönnek-mennek, és valamilyen diszpécserszolgálat is üzemel az egyik
asztalnál.
- Most nem érek rá - fakad ki Ruscsák úr, a
főnök. - Máskor, amikor nincs ennyi dolgunk.
- De én csak egy kört szeretnék menni az egyik hókotróval -
kérlelem tovább.
- Csak ennyi? Semmi nyilatkozat? Na jó - enyhül meg
felismervén, hogy nem őt akarom feltartani. Kinéz az ablakon, és az
éppen rakodó Unimog felé bök.
- Azzal mehet egyet. A Vár lesz az útirány.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Fekecs Benjamin, alias Bendzsi, leendő sofőröm éppen egy IFA
darujával rakodja a bevetésre váró Unimogot szóróanyaggal. Gyorsan
végez, és már ülnék is be mellé a jobboldali ülésbe. Na, ez nem
egyszerű.
-Várjon, kiveszem a táskám, akkor befér.
Valóban. Egy közepes sporttáska kényelmesen elüldögélhet, de
humanoid csak akkor érzi magát itt jól, ha legfeljebb százötven
centisre nőtt, vagy ha elhivatottságot érez a kígyóemberi
tevékenység iránt. Én úgy saccolom, jó harminc centivel túlnőttem
az Unimog konstruktőrei által kívánatosnak tartott méretet.
- Vigyázzon, ha nekidől az ajtónak, kinyílik - figyelmeztet a
sofőröm.
Na, még ez is. Szorongatom a fényképezőt a kezemben, és a
kapaszkodó felé nyúlok.
- Az nem lesz jó, akkor nem látom a tükröt - szól rám Fekecs
úr. Szófogadóan elengedem a kapaszkodót, és csak magamban
fohászkodok, hogy ki ne essek innen fentről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Indulunk a Vár felé.
A meredek utca érezhetően nem akadály az Unimog előtt.
Viszont a hólapát innen fentről sokkal nagyobbnak tűnik, mint a
járdáról. Fekecs úr tért ölelő mozdulatokkal kormányoz, és "jól
meglengetem, majd beesik a helyére"-mozdulatokkal vált sebességet.
Szemmel láthatóan nem finom úrvezetőknek való feladat a hókotró
vezetése.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sebességváltó, az irányváltó, meg még néhány apróbb kar
egyvonalban van a vezető vállával. Tökéletes ergonómiai rémálom.
Érzéssel kell ezeket használni, mert menet közben nincs idő
odanézni, merre van a sebváltó karja.
Na és a zaj! Kedélyesen üvöltözve beszélgetünk, így sikerül normális beszédhangerőt előállítanunk a Mercedes dízelmotor ellenében. Estére teljesen berekedek, ebben biztos vagyok. Fűtés talán van, de nem sok jelét érzem. Szerencsére alaposan beöltöztem, de zokniból azt hiszem, alulválasztottam erre a küldetésre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A műszerfal kijelzőinek króm keretét kikezdte a rozsda.
Itt-ott hiányzó kárpitelemek. A kilométeróra szemmel láthatóan nem
az eredeti, a BKV buszain láttam hasonló tachográfos szerkezetet.
Valamiféle utólagos kapcsolót buheráltak a műszerfal bal oldalára.
A motorháztetőn egy URH adóvevő, tartani a kapcsolatot a
diszpécserekkel. A legmodernebb szerkezet az ülésem mögött van: a
GPS jeladója.
-Nem is értem, miért erre a régi példányra küldték magát -
kommentálja az ergonómia hiányára tett megjegyzéseimet pilótám.
- Az újabb gépek sokkal kényelmesebbek, csendesebbek, van
bennük tömérdek elektronika, még légkondi is, de én nem adnám oda
ezt a masinát egy olyanért - vallja meg a gépezethez való kötődését
Fekecs úr.
Mikori gép? A kérdés nem is egyszerű, de a forgalmit előhalászva
kiderül, hogy 1987-es gyártású. Én sokkal régebbinek tippeltem. Az
egésznek olyan a miliője, mint a seregben használt GAZ 66-unknak.
Árkon-bokron átmegy, de nem kényeztet.
-Ezzel nincsenek olyan bajok, mint az újabbakkal - védi sofőröm a
portékát. Azok is jók, de az elektronika gyakrabban okoz galibát, ebben
meg nyoma sincs ilyennek. Ez keveset is fogyaszt. Az egész napos munkát
le lehet tudni akár 20 liter gázolajjal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez egész megdöbbentő adatnak tűnik egy 5675 köbcentis motortól.
Különösen, ha tudjuk, ilyenkor napi 24 órát mennek a hóeltakarító
gépek.
Közben felérünk a Várba. Nem tűnik drámainak a helyzet, csak
a kisebb mellékutcákban van komolyabb hó az úton.
-A legfontosabb a tömegközlekedés - képez egy kicsit a
sofőröm.
-Amerre a BKV jár, mi arra tisztítunk először. Utána jönnek a
főútvonalak. Na persze a telefonok állandóan csörögnek, vannak
sürgős hívások is. Mentő nem tud behajtani valahová, valaki orvos,
és nem tud eljutnia a beteghez, és hasonlók. Ilyenkor a diszpécser
rádión ideszól, és megyünk. De gyakran van, hogy valaki a
munkahelyéről betelefonál, és egy hóekét kér az utcába, ahol lakik,
hogy kényelmesen haza tudjon menni. Ez azért bosszantó, főleg, mert
fogalma sincs, mi a helyzet, lehet, hogy nem is olyan régen volt
ott tisztítás. És jó lenne ilyenkor tényleg a tömegközlekedést
használni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
- Mik a legnehezebben tisztítható helyek?
- Hát van egy-két faramuci szűk utca, ami igazán meredek
is. Budán van jó pár ilyen. Lássuk csak;
Ördögárok, Flóra utca, Nyereg utca. Az
ónos eső tud a legkellemetlenebb lenni, ha lefagy. Ilyenkor az
ember tolat, és abban a tempóban tud araszolni felfelé, ahogy a
maga alá szórt só megolvasztja a havat meg jeget. Igazi
türelemjáték.
Egy szűkebb utca felé fordulunk, kezdődik az igazi centizés. Fekecs úr virtuóz ügyességgel forgatja a lapátot jobbra-balra, emeli és süllyeszti az útnak megfelelően, és közben óvatosan manőverez a géppel. Hallgatok, próbálok erőt gyűjteni a dízelmotor további túlkiabálásához, és nem akarom zavarni a sofőrömet a koncentrálásban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
