Van abban valami kurucos, amikor a világ valamely pontján egy vállalkozó kedvű egyén úgy dönt, jót tesz a helyi vásárlóközönséggel, és a nép lelkéből fakadó automobillal örvendezteti meg a publikumot. Ezek a kísérletek időről időre felbukkannak, majd elhalnak. Mégis, a remény örökké él.
Afrika az ilyen kísérletek melegágya. Tony Howarth angol
fotós, aki a hetvenes évek folyamán keresztül-kasul beutazta a
kontinenst rémesen felháborodott, milyen járművekkel kénytelenek
közlekedni a helyi lakosok. Pocsék utak, réges-rég elavult
járművek, a világ nagy autógyárai pedig elhanyagolják e
szegénysorsú országokat - valamit tenni kell. 1986-ban megalakult
az Africar International Ltd, s rövid időn belül elkészült az első
prototípus.
Africar |
Fakarosszériás, Citroen "kacsa" motorral és váltóval
felszerelt roppant primitív szerkezet volt, a média azonban
ráharapott a sztorira. Néhány jól sikerült tévéadás és a befektetők
máris egymást taposták. Sajnos megfelelő koordináció hiányában nem
sikerült megfelelő beszállítókat találni így összesen három
prototípus állt kerekekre. Egyetlen szerencsés vásárló akadt:
amikor a viharfelhők már gyülekeztek az Africar vállalkozás körül
valaki besétált a műhelybe és eltűnt az egyik kísérleti darabbal.
Végül persze összecsaptak Howarth feje felett a hullámok és
1988-ban a csődbíróság távollétében börtönbüntetésre ítélte. Amikor
1994-ben visszatért Angliába szépen le is csukták.
Hasonló célokra tört és úgy tűnik hasonló sors vár a World Transport Authority nevű kanadai cégre. A Totalcar 2001. elején mutatta be Douglas Norman vállalkozását, idén tavasszal pedig már jelentették a hírügynökségek, hogy a gyémántgyűrűjére büszke tulajdonost perbe fogták könyvelési csalás, mesterségesen feltornázott részvényárak és más hasonló vétségek miatt. Ugyan a cég azt állítja, minden úgy működik, mint eddig, de ez már kétségtelenül rés a pajzson.
Africar |
Az Africar megjelölés egyébként ismét feltűnt a médiában. A
Saschenring AG, amelyik évtizedeken keresztül, mint a Trabant
gyártója volt ismert, a rendszerváltás után pedig mint
alkatrészgyártó próbált fennmaradni, múlt évben bezárta kapuit.
Május elején egy németországi gazdasági konferencián azonban egy
pénzügyi csoport bejelentette, hogy
szeretnék feléleszteni a járműgyártást Zwickau-ban az
Africar-Trabi projekttel. A "papírtigris" tehát újból életre
kelhet, igaz, modernebb formában.
Izuogu Z-600 |
Továbbra is Afrika. A kontinensen is akadtak vállalkozó szellemű
egyedek. Nigéria évtizedek óta, mint Peugeot (és egy időben
Volkswagen) összeszerelő ország volt ismert. 1997-ben azonban, úgy
tűnik részben politikai indíttatásból Oladipo Diya tábornok, magas
rangú katona indíttatására
Ezekiel Izuogu elkészített egy Z-600 elnevezésű, 1,8 literes
Isuzu motorral szerelt családi autót. A műanyagkarosszériás jármű
árát 2000 dollárban határozták meg, azonban dacára az óriási
érdeklődésnek a projekt megmaradt az ígéretek szintjén. Ezekiel
Izuogu politikusi pályára lépett és idén elindult a tartományi
elnökválasztáson is.
Micro Car |
Ha egy kontinenssel arrébb mozdulunk,
érdemes figyelmünket a csöppnyi Sri Lankára fordítani. Az
Indiától délre fekvő egykori Ceylon már rég nem teagyártásáról
ismert. Mostanában az olcsó ruházati cikkek, öltönyök és más
divatáruk számítanak az ország legfőbb árucikkének. A kínai
konkurencia miatt azonban az iparág hanyatlóban van. Más terméket
kell találni. Soha nem jöhetett volna jobbkor az egyik helyi
haszonjármű-kereskedő ötlete: sri lankai autót a sri lankaiaknak!
Micro Car |
Az ötletet tett követte, és 2001. közepére kerekekre állt az első
Micro Car. Különböző államsegélyek segítségével nemrég elkészült a
gyártelep, ahonnan már a nullszéria is kigördült.
Az 500 köbcentiméteres bumfordi csöppségből jelenleg havonta 30
készül, de a kapacitás megtöbbszörözhető. Ha minden simán megy,
a hazai piac mellett olyan exportpiacok, mint Banglades, Nepál,
Egyiptom és Ciprus is szóba jöhetnek. Sőt, ha lúd, legyen kövér: a
cég már egy 3,5 méter hosszú 8-személyes kisbusz prototípusát is
kifejlesztette.
Micro Car |
Végül érdemes szót ejteni Kínáról, a Föld legdinamikusabban
fejlődő autópiacáról. Az összes nagy nyugati autógyár egymás sarkát
tapossa, hogy minél előbb minél nagyobb gyártóbázist építhessen ki
a szinte korlátlan lehetőségek hazájában. Ennek ellenére (vagy
talán éppen ezért) van egy-két olyan cég, amelyik büszkén hirdeti
magáról: ők bizony magánvállalatok. Az egyik a Geely, amelyik
nemrég még a világsajtóba is bekerült, amikor
Büszke Leopárd elnevezésű sportkocsijukba
alapfelszereltségként egy karaoke-berendezést építettek.
Xi'an-Qinchuan Flyer |
A Geely leginkább
ősi Daihatsu Charade-kópiáiról ismert, Mercedes hűtőráccsal.
A helyi vásárlóközönség általában a pocsék minőséggel azonosítja a
vállalat termékeit. Ehhez képest Kína észak-nyugati felének
egyetlen állami engedéllyel rendelkező autógyára, a Xi'an-Qinchuan
Flyer nevű négyszemélyes limuzinja maga a XXII. század. A kis
túlzással még modern vonalvezetésűnek is nevezhető 3,5 méter hosszú
autóból 2002-ben közel 30,000 darab készült. A cég korábban Suzuki
Alto-k liszenszépítésében szerzett tapasztalatot, s így a 800
köbcentiméteres motor is a japán cég hasonló erőforrásának
továbbfejlesztett változata.
|