Több ezer tonna az 56-osok terén

2008.03.18. 15:58
Kivételesen nem a kormány ellen készült demonstrációval egy budapesti szervezet. Nem voltak koktélok, kövek, gázok, kutyák, csak méretes gépjárművek. Sorban álltak, mint a túlméretezett kisiskolások sárga, piros, fehér és kék pulcsiban, a vállaikon némi nehezékkel.

Elmaradt a jókedv és a rokonszenv a hétfői kamionos demonstrációról. A tízszeres behajtási ár ellen tiltakozó mintegy száz kamionnal érkező száz kamionos nem túl közlékenyen lépegetett ide-oda a több tíz tonnás óriások között. Valaki köszönés nélkül, a cigifüstöt elirányozottan kipöfögve hárított, mások egy kedélyes jó napot után szaladtak el a diktafon apró bütykétől.

Ez így ment a kérdéseimet visszautasító harmadik figuráig, mikor Árpád kollegámmal (akinek a fotókat köszönhetik) célba vettük a rendezvény atyját, Klinka Lászlót, aki négy vázlatpontban közölte a téren tartózkodás miértjét. Csak a miheztartás végett ezt elmondanám: a kamionosok azért látogattak ki ilyen szép számmal a főváros sok nevet megélt terére, mert –mint az előbbiekben említettem– a fővárosi önkormányzat tízszeresére növelte a behajtási díjakat.

Továbbá tiltakoznak a tachográf szabályai ellen is, mivel városi fuvarozóként nekik a négy és félóránkénti megállás elfogadhatatlan. Ezt a demonstráció vezére szerint a belföldi és nemzetközi fuvarozókra találták ki, nem szabadna alkalmazni a kisebb területen mozgó kamionosokra. A büntetésekre is nagy a panasz, hiszen a tachográfok kapcsán ez óriási, több millió forint is lehet, és a plusz súlyokra fizetett bírságok is 300 ezer forinttól indulnak.

Nehezményezik továbbá, hogy a megrendelő nem vállal kezességet a fuvarokra, így többször előfordul, hogy az alvállalkozókat nem fizetik ki. Dióhéjban ez a probléma, de Klinka szerint még nincs is kivel megegyezni, hiszen a fővárosi vezetés felől még egy kószán félreérthető mondat sem érkezik.

Végigsétálva a gépeket nem igazán tudtam eldönteni, elhagyatott kiállítóparkban vagyok, vagy itt tényleg készül valami. Igaz, a kék-fehér Skoda Octavia néhány kék egyenruhással jelezte, hogy itt nem a Szépművészeti kihelyezett tárlatával van dolgunk, a hatás mégis elmaradt. Persze nem balhéra áhítoztam, csupán egy kis közösségi szellemre, a demonstráció lényegi pontjára.

Meggyőzve nem voltam, de az aggályaim némiképp szertefoszlottak, amikor megkérdeztem az egyik kamionostól, Hegedűs Györgytől, hogy milyen gép áll szolgálatára. A válasznál elmosolyodott, majd halkan annyit válaszolt, hogy egy Mercedes-Benz Actros 2544-es. Ekkor éreztem, hogy itt már nem csak a munkáról és a mindennapi szállításról, robotról van szó.

A száz kamionos mindegyike budapesti, illetve az agglomerációból érkezett, maximum negyven kilométer távolságból. Majd a helyzet tovább enyhült, egy másik sofőr is tiszteletét tette, Szép László, aki egy Ivecóval érkezett. Ezután csatlakozott hozzánk Manner Zoltán, egy darus MAN 19H43 tulajdonosa. A hármuk beszámolójából sok mindenre fény derült: az egész egy saját akció, a gázolajat maguknak fizették, és mindez csupán a kezdet, ha nincs hajlandóság a megegyezésre. Folytatásként a Hungáriát és a Kerepesit lepi el 1500 kamion reggel hattól este hatig, megbénítva a fővárost.

Szerintük ők ezt a lakosságért csinálják, mert ha többet kell fizetniük, árat kell emelniük. Arról már nem is beszélve, hogy a kollégák nagy része tönkremehet és elbocsátásokkal is számolniuk kell. Szép László nem győzte hangsúlyozni, hogy nekik a város a munkahelyük, most pedig azt várják tőlük, hogy még többet fizessenek azért, hogy a dolgukat végezhessék. Apropó dologvégzés: csupán két darab, kaszárnyára emlékeztető zöldes viharillemhely volt felállítva az étellel és itallal megrakott KTM sátorral szemben. De hogy hogyan került ide a legendás dakaros motorgyártó, a KTM ponyvája, arra nem érkezett válasz.