Kelet-Európa az ígéret földje az alkatrészgyártók számára

2000.07.26. 09:56
A volt KGST-tömb országai jó esélyekkel kecsegtetik az autóalkatrészek előállítóit. A legfontosabb alkatrészek (fékek, szűrők, kipufogók) forgalma 2004-ig az 1998-as évi 2,1 milliárd dollárról előreláthatólag 3 milliárd dollárra bővül a térségben - véli tanulmányában a Datamonitor tanácsadó cég.

A személygépkocsik száma a jelenlegi 35 millióról ugyanezen időszakban 47 millióra emelkedik. Az alkatrészek előállítóinak kiváltképp a Kelet-Európában futó személygépkocsik magas átlagéletkora biztosit óriási piacot.

Bár Oroszországban a lakosságnak még csak 11 százaléka rendelkezik saját kocsival, a nagy népességből adódóan itt és Lengyelországban várhatók a legjobb értékesítési esélyek. Mindazonáltal nem szabad figyelmen kívül hagyni az olyan kisebb kelet-európai államokat sem, mint Magyarország, Csehország vagy Horvátország, ezek piacai ugyanis sokkal gyorsabban növekednek, mint a már említett nagyoké.

Látszólag bagatell okok is felpörgethetik a forgalmazási mutatókat. A földrajzi fekvésből adódó kemény telek miatt például Kelet-Európában már most is jóval több akkumulátort lehet eladni, mint amennyit a járműpark mérete indokolna, a nemritkán bizonytalan üzemanyag-minőség pedig drasztikusan növeli a benzinszűrők iránti igényt. A legjellemzőbb adat a kelet-európai gépkocsi-park állapotára vonatkozóan az, hogy tavaly a térség teljes alkatrészbizniszének 75 százalékát az akkumulátorok, a kipufogók és a szűrőbetétek adták.